Förare av ”skenande” lastbil dragen till domstol

Åkeri. Rättegången är inledd mot den lastbilschaufför som orsakade kaos på E20 i maj för två år sedan. Han larmade om att lastbilen inte gick att bromsa. En större räddningsinsats krävdes innan färden slutade på en åker. Nu har chauffören hamnat i Skaraborgs tingsrätt, åtalad för grovt falskt larm.

Polisbild
Här, på en åker norr om Skara, gick det till slut att få stopp på lastbilen som påstods skena. Foto: Polisen

Lastbilschauffören, en man i 25-årsåldern, har hela tiden nekat till brott. Han hävdar att något var fel på lastbilen, och gjorde att den skenade. Men varken Transportstyrelsens eller fordonstillverkaren Scanias undersökningar visar några tekniska brister som kan förklara att det inte gick att bromsa.

I början av året väcktes åtalet mot mannen, som misstänks ha ljugit om allt. Några motiv har inte framkommit. Lastbilschauffören var varken påverkad av alkohol eller droger vid händelsen.

Åklagaren, Mathias Johansson, hävdar att brottet bör bedömas som grovt eftersom falsklarmet innebar stor skada både för enskilda personer och för det allmänna. I de pågående huvudförhandlingarna i tingsrätten vittnar bland andra en företrädare för åkeriet. Han har i förhör uppgett att den åtalade lastbilschauffören också tidigare tros ha gjort en rad falska anmälningar om fel på lastbilen.

Under en knapp månad våren 2020 hade lastbilschauffören rapporterat inte mindre än åtta ”haverier”, bland annat en brand med öppna lågor i fronten som orsakat stopp på riksväg 80 vid Ryamotet. Åkeriets representant fann inga spår av branden. Trots det togs lastbilen till Scanias verkstad, utan att tekniker kunde hitta något fel. Lastbilschauffören fick under en dryg vecka i mitten av maj köra en lånelastbil från Scania, men den 17 maj åter den vanliga bilen. Tre dagar senare hände det.

Stort larm

Larmet den 20 maj 2020 var mycket dramatiskt: Lastbilschauffören ringde SOS Alarm och uppgav att han inte kunde bromsa eller stänga av motorn, att växellådan hängt sig och fastnat på full gas på sexans växel – det gick inte att sänka farten på motorvägen. Det ska ha skett efter ett stopp vid trafikljus i Alingsås.

En stor räddningsinsats sattes omgående in, och händelsen fick stor uppmärksamhet i media. Ekipaget – lastbil med släp – eskorterades av polis och räddningstjänst i över en timme på E20 norrgående. Radion gick ut med varningar och polis och samtliga påfarter till motorvägen stängdes av. Tekniker från Scania instruerade lastbilschauffören på telefon under räddningsinsatsen.

Polisen lyckades tillsammans med en traktorförare, som fyllde igen ett dike, skapa en provisorisk avfart. Där dirigerades det skenande ekipaget ut och kunde stanna utan problem på en åker utanför Lundsbrunn, mellan Skara och Götene.

Till en början hyllades alla inblandade, även lastbilschauffören. Ingen person skadades under händelsen, som när den pågick bedömdes utgöra en stor fara för människors liv och hälsa.

Inget fel hittades

Men bilden ändrades. Trots mycket omfattande undersökningar finns inget som tyder på att det varit något fel på Scanias bil. I förundersökningen konstateras att lastbilens dataregistrering fungerat helt korrekt och att bristen på registrerade åtgärder, som inbromsningar och växlingar, med största sannolikhet beror på att de aldrig gjorts.

Åklagaren anser att bevisningen är mycket stark tack vare teknikernas samstämmiga uppgifter.

Lastbilschauffören har själv i förhör uppgett att fel kan ha ”rättats till” då han körde ut på åkern: Smällen då han körde över det snabbt igenlagda diket ska ha fått utrustningen att återgå till normalläge.

Rättegången, som startade i tisdags, rör även ett fall av hastighetsöverträdelse. Lastbilschauffören är också åtalad för att ha kört personbil i 132 kilometer i timmen på en 80-sträcka i Göteborg i somras.

Huvudförhandlingen fortsätter i morgon, torsdag, i Skaraborgs tingsrätt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Urban:
    5 maj, 2021

    Pinsamt.

Lästips:

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Nya avgifter för kör- och vilotidsbrott

Åkeri. Ett nytt lagförslag med ändrade sanktionsavgifter för vissa brott mot kör- och vilotidsreglerna har skickats ut på remiss.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.