Genrebild taxi i Stockholm
Close
Kunden har alltid rätt – också att sitta fram. På tisdagen gick Taxi Stockholm ut med uppmaningen till chaufförerna, som straffas om de säger nej till passagerare i framsätet. (Arkivbild)
Close
corona

Taxi Stockholm tvingar förarna att acceptera resenärer i framsätet

Taxi. Tvärt emot alla rekommendationer uppmanar Taxi Stockholm chaufförerna att låta kunder som önskar få åka i framsätet. Förare som ändå säger nej riskerar att straffas med poängavdrag. ”Förkastligt!” säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Taxi Stockholms krav.
Skärmdump från Taxi Stockholms intranät, nedladdad den 17 februari.

Rädsla och vrede. Det är reaktioner hos chaufförer som kör för Taxi Stockholm och som nu, trots hög risk för smitta, beordras att fokusera på service och att låta allt vara som vanligt – för kunden. Om förarnas arbetsmiljö sägs inget alls. Taxi Stockholm säger sig bara utgå ifrån att de är friska och symtomfria.

Under rubriken ”Kunden i framsätet” la Taxi Stockholm på tisdagen upp information på sitt intranät, riktad till förare, om vad som gäller under pandemin. Till det hör att passageraren får bestämma var han eller hon ska sitta, även tätt intill en taxichaufför som kan tillhöra någon av riskgrupperna.

Martin Miljeteig, Transport
Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg

– Det är ytterst beklagligt och mycket allvarligt att Taxi Stockholm uppmuntrar till att bryta mot både Folkhälsomyndighetens och Arbetsmiljöverkets rekommendationer om avstånd och skydd, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport.

– Instruktionen är djupt oroväckande. Det är förkastligt! Men profit verkar gå före liv och hälsa.

Kräver barriärskydd

Transports Stockholmsavdelning har under en längre tid krävt barriärskydd, plexiglas, mellan förare och passagerare.

Arbetsmiljöverket hanterar för närvarande frågan om ett totalt förbud för så kallade framsäteskörningar.

I likhet med andra stora beställningscentraler har Taxi Stockholm inga egna anställda förare. Alla finns hos olika underentreprenörer, åkare.

– Än en gång agerar Taxi Stockholm som arbetsgivare och tar beslut i arbetsmiljöfrågor för förare, trots att det är åkaren som har det ansvaret, kommenterar Olivera Pobra, regionalt skyddsombud på Stockholmsavdelningen, det aktuella anslaget från bolaget.

Olivera Pobra, RSO Transport avd 5 Stockholm
Olivera Pobra.

Hon gjorde tillsammans med Taxi Stockholm  en riskbedömning kring covid -19 i april förra året. Bolaget gick efter det ut med information om plexiglas, men sa också att det inte var obligatoriskt. Något som Transports regionala skyddsombud önskade.

– Då sa företaget att de inte kan bestämma, eftersom de inte är arbetsgivare. Ändå bestämmer de i princip allt. Med andra ord, Taxi Stockholm bestämmer över förarnas arbetsmiljö men vill inte ta sitt ansvar för deras arbetsmiljö, säger Olivera Pobra.

Även Martin Miljeteig ser fler problem med Taxi Stockholms anslag. Det juridiska ansvaret att, tillsammans med skyddsombud, göra en riskbedömning flyttas från arbetsgivaren till den enskilda chauffören:

– Och hur ska det gå till att bedöma om en person är smittfri, ska taxichauffören kräva provsvar som på Arlanda?

Transports arbetsmiljöombudsman ser det också som mycket allvarligt att chaufförer som följer myndigheternas rekommendationer straffas: Taxi Stockholm använder sig av ett system med poängavdrag, enligt taxiförare. Förare som säger nej till framsäteskörningar flyttas ned i turordningen, och riskerar som en konsekvens att förlora körningar.

–  Den enklaste lösningen vore ju att åkaren beslutar att inga kunder ska få sitta fram. Men om man sitter fram ska det finnas bärriärskydd. I andra hand att arbetsgivaren håller med all skyddsutrustning, som munskydd och handsprit, och sanering av bilen om det finns risk att någon smittad åkt med, säger Martin Miljeteig.

Samtidigt konstaterar han att många arbetsgivare inom taxi inte ens gjort en grundläggande riskbedömning.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Taxi Stockholm, som kan kommentera instruktionen till förarna om ”Kunden i framsätet”. Hittills utan resultat. Inte heller den person som publicerade inlägget är tillgänglig.

Taxi Stockholms pressansvariga har dock i mejl svarat ”kring när och varför informationen kommit upp”: Vi ska alltid rekommendera våra kunder att sitta i baksätet men det finns stora avtal som vi är beroende av för vår överlevnad där kunden har rätt att sitta i framsätet som det avtal om färdtjänstresor som vi har. Att bryta det avtalet skulle betyda stort inkomstbortfall för förare och åkare samt eventuellt viten. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer, där finns ingen avrådan från att våra kunder sitter i framsätet. Om detta ändras kommer vi också ta upp diskussionen med de kunder som har detta som krav.  

 Men Transportarbetarens fråga gällde just om Taxi Stockholm tolkar ”offentliga beslut” som att det krävs en exakt skrivning – om just taxikunder i framsätet – hos en myndighet för att det ska bli en rekommendation om avstånd.

Inte unikt

När det gäller kravet på att taxibilarna ska kunna ta fyra passagerare, varav en i framsätet, är Taxi Stockholm inte unikt. Samma sak gäller hos flera taxibolag runt om i landet. Hos en del åkare förklaras det med att det finns andra åtgärder, som munskydd, som skyddar förarna från smitta.

Men ovanligt krass framstår Taxi Stockholms formulering, riktad direkt till förarna:

”Våra kunder ska erbjudas hög service och tillgänglighet bland annat genom att de kan resa fler än tre personer med oss. Om vi tar bort platsen i framsätet blir det inte längre möjligt. För att det ska ske behövs ett officiellt beslut om en sådan begränsning och det har vi inte idag vilket innebär att kunden inte får nekas att sitta fram i bilen.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik:
    20 april, 2021

    Fruktansvärt respektlöst av Taxi Stockholm att mot sina förare framhärda att endast en Taxi fått förbud att ha kunder i framsätet. De VET att andemeningen från Arbetsmiljöverket är att ingen ska få ha kunder utan barriärvägg. Men de försöker krypa undan sitt ansvar och menar att det beror på att vissa färdtjänstkunder ska sitta fram. I 90% av dessa fall går det ändå att sätta dem i baksätet. Kunderna förstår. Synd att inte TaxiStockholm gör det.

  2. Gustav Ingvar:
    30 mars, 2021

    Upprörande av Taxi Stockholm. Förvisso finns det inget i FHM rekommendationerna som ordagrant säger att man inte får h passagerare i framsätet. Men det finns rekommendationer om avstånd...
    Idag sände Taxi Stockholm ut följande:

    Detta har hänt

    I slutet av förra veckan fick vi information om ett beslut från Arbetsmiljöverket gällande att ett av våra anslutna åkerier måste montera skärmskydd och inte ta emot passagerare i framsätet. Det aktuella åkeriet har vidtagit åtgärder och monterade sitt/sina fordon i fredags.

    Dock misstänker vi att Transport från och med tisdag 30 mars kommer att utföra kontroller på våra bilar med avsikt att utfärda fler skyddsombudsstopp.

    Vi har sedan juni 2020 haft löpande avstämningar med Arbetsmiljöverket och de har varit mycket nöjda med alla de åtgärder som vi vidtagit. Skulle du mot förmodan råka ut för ett skyddsombudsstopp så kontakta Arbetsmiljöverket omgående, så kommer de med största sannolikhet att häva stoppet direkt.

  3. Bengt Roeck-Hansen:
    20 februari, 2021

    Bra artikel. Ingen sitter i framsätet I min bil. Helt korkat att tillåta nu när en ev 3e våg är på g. Ingen I på HK bestämmer över min hälsa. JAG och ingen annan avgör om framsätet ska användas. Dom som hotar med poängavdrag uppe på HK borde anmälas

  4. Pål Hammarstedt:
    18 februari, 2021

    Ett icke problem, förstoras till ett problem.
    Transportarbetaren bör skriva med mycket mindre
    bokstäver.

  5. Marianne Klarberg:
    17 februari, 2021

    När det gäller Färdtjänst så är det så att vissa av de resenärerna får sitta fram om de vill och detta får de betala extra för, men chauffören ser aldrig röken av den pengen trots att det är chauffören som eventuellt riskerar sin hälsa. Det vore ju rimligt med ett risktillägg om kunden ska propsa på att sitta fram.

  6. Björn Breivik:
    17 februari, 2021

    Taxi Stockholm: skämmes!

Lästips:

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och påverkan av automation på det dagliga arbetet.

Så ser vi på AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes på Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning på jobbet. Så här sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrädare om digitalisering och automation” – rätt korrekt, men på riktigt mer ett samtal.

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.