Genrebild taxi i Stockholm
Close
Kunden har alltid rätt – också att sitta fram. På tisdagen gick Taxi Stockholm ut med uppmaningen till chaufförerna, som straffas om de säger nej till passagerare i framsätet. (Arkivbild)
Close
corona

Taxi Stockholm tvingar förarna att acceptera resenärer i framsätet

Taxi. Tvärt emot alla rekommendationer uppmanar Taxi Stockholm chaufförerna att låta kunder som önskar få åka i framsätet. Förare som ändå säger nej riskerar att straffas med poängavdrag. ”Förkastligt!” säger Transports arbetsmiljöombudsman Martin Miljeteig.

Taxi Stockholms krav.
Skärmdump från Taxi Stockholms intranät, nedladdad den 17 februari.

Rädsla och vrede. Det är reaktioner hos chaufförer som kör för Taxi Stockholm och som nu, trots hög risk för smitta, beordras att fokusera på service och att låta allt vara som vanligt – för kunden. Om förarnas arbetsmiljö sägs inget alls. Taxi Stockholm säger sig bara utgå ifrån att de är friska och symtomfria.

Under rubriken ”Kunden i framsätet” la Taxi Stockholm på tisdagen upp information på sitt intranät, riktad till förare, om vad som gäller under pandemin. Till det hör att passageraren får bestämma var han eller hon ska sitta, även tätt intill en taxichaufför som kan tillhöra någon av riskgrupperna.

Martin Miljeteig, Transport
Martin Miljeteig. Foto: Lilly Hallberg

– Det är ytterst beklagligt och mycket allvarligt att Taxi Stockholm uppmuntrar till att bryta mot både Folkhälsomyndighetens och Arbetsmiljöverkets rekommendationer om avstånd och skydd, säger Martin Miljeteig, central arbetsmiljöombudsman på Transport.

– Instruktionen är djupt oroväckande. Det är förkastligt! Men profit verkar gå före liv och hälsa.

Kräver barriärskydd

Transports Stockholmsavdelning har under en längre tid krävt barriärskydd, plexiglas, mellan förare och passagerare.

Arbetsmiljöverket hanterar för närvarande frågan om ett totalt förbud för så kallade framsäteskörningar.

I likhet med andra stora beställningscentraler har Taxi Stockholm inga egna anställda förare. Alla finns hos olika underentreprenörer, åkare.

– Än en gång agerar Taxi Stockholm som arbetsgivare och tar beslut i arbetsmiljöfrågor för förare, trots att det är åkaren som har det ansvaret, kommenterar Olivera Pobra, regionalt skyddsombud på Stockholmsavdelningen, det aktuella anslaget från bolaget.

Olivera Pobra, RSO Transport avd 5 Stockholm
Olivera Pobra.

Hon gjorde tillsammans med Taxi Stockholm  en riskbedömning kring covid -19 i april förra året. Bolaget gick efter det ut med information om plexiglas, men sa också att det inte var obligatoriskt. Något som Transports regionala skyddsombud önskade.

– Då sa företaget att de inte kan bestämma, eftersom de inte är arbetsgivare. Ändå bestämmer de i princip allt. Med andra ord, Taxi Stockholm bestämmer över förarnas arbetsmiljö men vill inte ta sitt ansvar för deras arbetsmiljö, säger Olivera Pobra.

Även Martin Miljeteig ser fler problem med Taxi Stockholms anslag. Det juridiska ansvaret att, tillsammans med skyddsombud, göra en riskbedömning flyttas från arbetsgivaren till den enskilda chauffören:

– Och hur ska det gå till att bedöma om en person är smittfri, ska taxichauffören kräva provsvar som på Arlanda?

Transports arbetsmiljöombudsman ser det också som mycket allvarligt att chaufförer som följer myndigheternas rekommendationer straffas: Taxi Stockholm använder sig av ett system med poängavdrag, enligt taxiförare. Förare som säger nej till framsäteskörningar flyttas ned i turordningen, och riskerar som en konsekvens att förlora körningar.

–  Den enklaste lösningen vore ju att åkaren beslutar att inga kunder ska få sitta fram. Men om man sitter fram ska det finnas bärriärskydd. I andra hand att arbetsgivaren håller med all skyddsutrustning, som munskydd och handsprit, och sanering av bilen om det finns risk att någon smittad åkt med, säger Martin Miljeteig.

Samtidigt konstaterar han att många arbetsgivare inom taxi inte ens gjort en grundläggande riskbedömning.

Transportarbetaren har sökt ansvariga på Taxi Stockholm, som kan kommentera instruktionen till förarna om ”Kunden i framsätet”. Hittills utan resultat. Inte heller den person som publicerade inlägget är tillgänglig.

Taxi Stockholms pressansvariga har dock i mejl svarat ”kring när och varför informationen kommit upp”: Vi ska alltid rekommendera våra kunder att sitta i baksätet men det finns stora avtal som vi är beroende av för vår överlevnad där kunden har rätt att sitta i framsätet som det avtal om färdtjänstresor som vi har. Att bryta det avtalet skulle betyda stort inkomstbortfall för förare och åkare samt eventuellt viten. Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer, där finns ingen avrådan från att våra kunder sitter i framsätet. Om detta ändras kommer vi också ta upp diskussionen med de kunder som har detta som krav.  

 Men Transportarbetarens fråga gällde just om Taxi Stockholm tolkar ”offentliga beslut” som att det krävs en exakt skrivning – om just taxikunder i framsätet – hos en myndighet för att det ska bli en rekommendation om avstånd.

Inte unikt

När det gäller kravet på att taxibilarna ska kunna ta fyra passagerare, varav en i framsätet, är Taxi Stockholm inte unikt. Samma sak gäller hos flera taxibolag runt om i landet. Hos en del åkare förklaras det med att det finns andra åtgärder, som munskydd, som skyddar förarna från smitta.

Men ovanligt krass framstår Taxi Stockholms formulering, riktad direkt till förarna:

”Våra kunder ska erbjudas hög service och tillgänglighet bland annat genom att de kan resa fler än tre personer med oss. Om vi tar bort platsen i framsätet blir det inte längre möjligt. För att det ska ske behövs ett officiellt beslut om en sådan begränsning och det har vi inte idag vilket innebär att kunden inte får nekas att sitta fram i bilen.”

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Erik:
    20 april, 2021

    Fruktansvärt respektlöst av Taxi Stockholm att mot sina förare framhärda att endast en Taxi fått förbud att ha kunder i framsätet. De VET att andemeningen från Arbetsmiljöverket är att ingen ska få ha kunder utan barriärvägg. Men de försöker krypa undan sitt ansvar och menar att det beror på att vissa färdtjänstkunder ska sitta fram. I 90% av dessa fall går det ändå att sätta dem i baksätet. Kunderna förstår. Synd att inte TaxiStockholm gör det.

  2. Gustav Ingvar:
    30 mars, 2021

    Upprörande av Taxi Stockholm. Förvisso finns det inget i FHM rekommendationerna som ordagrant säger att man inte får h passagerare i framsätet. Men det finns rekommendationer om avstånd...
    Idag sände Taxi Stockholm ut följande:

    Detta har hänt

    I slutet av förra veckan fick vi information om ett beslut från Arbetsmiljöverket gällande att ett av våra anslutna åkerier måste montera skärmskydd och inte ta emot passagerare i framsätet. Det aktuella åkeriet har vidtagit åtgärder och monterade sitt/sina fordon i fredags.

    Dock misstänker vi att Transport från och med tisdag 30 mars kommer att utföra kontroller på våra bilar med avsikt att utfärda fler skyddsombudsstopp.

    Vi har sedan juni 2020 haft löpande avstämningar med Arbetsmiljöverket och de har varit mycket nöjda med alla de åtgärder som vi vidtagit. Skulle du mot förmodan råka ut för ett skyddsombudsstopp så kontakta Arbetsmiljöverket omgående, så kommer de med största sannolikhet att häva stoppet direkt.

  3. Bengt Roeck-Hansen:
    20 februari, 2021

    Bra artikel. Ingen sitter i framsätet I min bil. Helt korkat att tillåta nu när en ev 3e våg är på g. Ingen I på HK bestämmer över min hälsa. JAG och ingen annan avgör om framsätet ska användas. Dom som hotar med poängavdrag uppe på HK borde anmälas

  4. Pål Hammarstedt:
    18 februari, 2021

    Ett icke problem, förstoras till ett problem.
    Transportarbetaren bör skriva med mycket mindre
    bokstäver.

  5. Marianne Klarberg:
    17 februari, 2021

    När det gäller Färdtjänst så är det så att vissa av de resenärerna får sitta fram om de vill och detta får de betala extra för, men chauffören ser aldrig röken av den pengen trots att det är chauffören som eventuellt riskerar sin hälsa. Det vore ju rimligt med ett risktillägg om kunden ska propsa på att sitta fram.

  6. Björn Breivik:
    17 februari, 2021

    Taxi Stockholm: skämmes!

Lästips:

”Vi har fortfarande mycket att göra, men nu kommer folk inte hit med en klump i magen”, säger Nuno Blomqvist.

Med fackets hjälp blev arbetsmiljön så mycket bättre

Åkeri. Orimliga prestationskrav och skrikande chefer fick UPS-chauffören Nuno Blomqvist att ta hjälp av facket. Nu är han själv Transportombud – och arbetsmiljön är mycket bättre.

Bra arbetsmiljöarbete räddar anställdas liv

Debatt. Transport efterlyser en tydligare politisk vilja för att förbättra arbetsmiljöarbetet och att signalen till företagen måste bli att arbetsmiljö ska ha en central del i deras verksamhet.

Taxibranschen är ett av de mest orättvisa yrken jag har sett i Sverige

Debatt. Jag jobbar för Taxi Stockholm, ett av de taxibolag som har kollektivavtal och anses ha bättre arbetsvillkor för sina chaufförer jämfört med andra bolag. Det säger många erfarna chaufförer som tidigare har jobbat för andra företag. Jag vill beskriva de vanliga rutinerna i detta bolag, som enligt många chaufförer anses vara det bästa i Stockholm.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.

Close up of building contractor shaking hands with worker at construction site.

Hr-konsult sökte medlemmar –Transport misstänker gult fack

Plattformar. På Linkedin annonserar Frilans finans hr-rådgivare efter styrelsemedlemmar till ett nytt fackförbund för plattformsarbetstagare. Bolagets vd som tidigare har velat starta en ”gul” fackförening säger att han inte står bakom – men välkomnar – initiativet.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Lager & terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, lager-, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.