Förare utan tillstånd stoppade
Tre makedonska förare stoppades under loppet av ett par dagar. Tullen i Värmland tittar sedan några månader närmare på utlandsregistrerade lastbilar som ska passera gränsen till Norge. Och tullarna konstaterar att chaufförer utan tillstånd att köra i Sverige är vanliga.
I slutet av förra veckan avslöjades två makedonska chaufförer utan förartillstånd i tullen vid Hån i Årjäng. En makedonier stoppades av tullen i värmländska Eda.
Chaufförerna måste, eftersom de kommer från ett land utanför EU och EES, ha ett särskilt tillstånd för att köra på svenska vägar. Alla tre körde bulgariskregistrerade dragbilar med trailer.
– Ett av fordonen står fortfarande kvar, berättar Stefan Persson, tullinspektör i Hån. Föraren liftade visst i väg härifrån.
När tullen har stoppat ett fordon får det stå kvar tills en laglig chaufför hämtar det. Tullen rapporterar till Transportstyrelsen. Och om fordonet har last skriver tullaren också ut böter.
– Det har hänt flera gånger att en bil som vi har stoppat kommer tillbaka senare – med en ny förare som också saknar förartillstånd, säger Stefan Persson. Den arbetskraften är förstås ännu billigare än chaufförer som kommer från EU-länderna.
En lastbilsförare som kommer från Makedonien eller någon annat land utanför EU kan få förartillstånd, för att få köra i Sverige, om hen är anställd på ett företag i en medlemsstat. Det är arbetsgivaren som ska ansöka om tillståndet. Ett krav är, enligt Transportstyrelsens hemsida, att ”föraren är anställd med de anställningsvillkor som är vanligt förekommande i branschen i Sverige”.
På myndigheten hanterar en enda tjänsteman förartillstånden och hon har semester. Hennes kollegor uppskattar att det handlar om tiotalet ärenden per år.