Close
Mats L Andersson är ombudsman på Transports Linköpingsavdelning.
Close
corona

Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar

Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.

– Det finns olika sätt att fiffla. Ett tycks vara att taxiföretag korttidspermitterar. Sedan jobbar chauffören ändå på som vanligt och förare och åkare delar på pengarna som samhället går in med. Stämmer det är det rent bedrägeri, säger Mats H Andersson, central ombudsman i Transport.

Göteborg är en av förbundets avdelningar där oroliga taxiförare kontaktat facket. Chaufförerna berättar att arbetsgivaren föreslagit just den lösning som Mats H Andersson beskriver. I ett fall hade chauffören en ljudinspelning som styrker uppgifterna.

Karin Peterson är ombudsmän på Göteborgsavdelningen:

– Det är som vanligt i taxibranschen, måste jag tyvärr säga. Det finns allt för många aktörer vars första tanke är: ”Hur ska jag kunna kringgå reglerna?”

– Ett av vittnesmålen gällde ett taxiföretag med ett halvdussin förare, som inte är knutet till någon beställningscentral. Där sa åkaren ”kör så mycket ni pallar, sedan delar vi på bidraget när bidragspengarna kommit”. Det är för jävligt helt enkelt.

Tony Blomberg är också ombudsman i Göteborg. Han är kritisk mot hur myndigheterna under lång tid hanterat taxi.

– En av avarterna är alla anställningsstöd, bidrag, som ges till taxiföretag. Från facket sida säger vi systematiskt nej, men det struntar Arbetsförmedlingen i.

– Sedan, när det skiter sig för de bidragsanställda, uppmanar samma Arbetsförmedling dem att gå till facket. Nu har vi ett eller två sådana ärenden i veckan.

Mats L Andersson är ombudsman på Transports Linköpingsavdelning och själv gammal taxiförare. Just nu är han överhopad med ärenden och telefonsamtal som rör krisen i taxinäringen.

Ett antal av samtalen gäller fusk i samband med korttidsarbete.

– Vi får signaler om olika fuskvarianter. En är att man korttidspermitterar tillsvidareanställda förare och sedan tar in timanställda. Då missbrukar man systemet, anser jag.

I lastbilsnäringen noterar Mats L Andersson att arbetsgivare i några fall uppgett för låg lön, när man vill dra ner genom korttidsarbete.

– Det är en signal till oss om att man inte följer kollektivavtalet. När pandemin är över kommer vi att ta tag i det.

– I taxi, som normalt är en låglönebransch, ser vi i stället att arbetsgivare anger orimligt höga löner. I topp ligger 200 kronor i timlön, alltså över 33 000 kronor i månaden. Hittills har vi sett runt fem, sex företag där den uppgivna lönen ligger väldigt högt.

Linköpingsavdelningen har fått vittnesmål om samma fuskupplägg som i Göteborg. Det vill säga förare jobbar på och försöker köra in så mycket pengar det går. Sedan utlovas kompensation när de statliga pengarna så småningom kommer.

Mats L Andersson har också stött på mer sofistikerade lösningar. Det bygger på samarbete mellan taxibolag.

– Tänk dig två företag där båda korttidspermitterar. Förarna jobbar sedan låt säga 40 procent hos den egna arbetsgivaren. Sedan gör man extratimmar i det andra bolaget, om det uppstår behov av fler körningar.

I taxi motsvarar 40 procent av en heltidstjänst 16 timmar timmars jobb per vecka. Mats L Anderssons uppfattning är att permitterade chaufförer som jobbar mer än 16 timmar ska ha övertidsersättning för den överskjutande tiden.

– Fast vad som då händer med ersättningen från staten vet vi inte. Det är inte utrett ännu.

I Linköping har facket blandade erfarenheter när det handlar om villkoren och säkerheten för chaufförer som kör sjuk- och färdtjänstresor. I en del fall fungerar det bra med exempelvis handsprit och skyddshandskar. Men Mats L Andersson har också en handfull exempel där säkerheten fallerat rejält.

– Det är förare som fått körningar där personer ska iväg på corona-test. De resorna ska egentligen inte läggas ut i det vanliga beställningssystemet, men här har det uppenbarligen klickat. När förarna kommit fram till sjukhuset har de mötts av vårdpersonal i ”rymddräkter” och först då insett vilken sorts transport de utfört.

Bilden som Transports centrala taxiombudsman Mats H Andersson har är att vittnesmålen om mygel med korttidsstödet i första hand kommer från taxiföretag utan kollektivavtal.

– Jag kan tycka att stödet över huvud taget inte borde ges till företag utan kollektivavtal. Men det är min personliga åsikt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Athanase:
    1 april, 2020

    Regeringen borde stödja "alla"taxi åkarna med ett kontant bidrag till fasta kostnaderna tills det kommer igång igen,allt annat är bara plåster på ostoppbar blödning,hemorragi

Lästips:

Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

”Det är modernt slaveri” säger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 år, om plattformsbolagens villkor.

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.