Förare vittnar om fusk när taxiföretag korttidspermitterar
Taxi. I den krisande taxibranschen är det många företag som utnyttjar möjligheten att permittera förare, genom korttidsarbete. Transport får nu vittnesmål om taxibolag som fuskar när staten går in och betalar delar av lönen.
– Det finns olika sätt att fiffla. Ett tycks vara att taxiföretag korttidspermitterar. Sedan jobbar chauffören ändå på som vanligt och förare och åkare delar på pengarna som samhället går in med. Stämmer det är det rent bedrägeri, säger Mats H Andersson, central ombudsman i Transport.
Göteborg är en av förbundets avdelningar där oroliga taxiförare kontaktat facket. Chaufförerna berättar att arbetsgivaren föreslagit just den lösning som Mats H Andersson beskriver. I ett fall hade chauffören en ljudinspelning som styrker uppgifterna.
Karin Peterson är ombudsmän på Göteborgsavdelningen:
– Det är som vanligt i taxibranschen, måste jag tyvärr säga. Det finns allt för många aktörer vars första tanke är: ”Hur ska jag kunna kringgå reglerna?”
– Ett av vittnesmålen gällde ett taxiföretag med ett halvdussin förare, som inte är knutet till någon beställningscentral. Där sa åkaren ”kör så mycket ni pallar, sedan delar vi på bidraget när bidragspengarna kommit”. Det är för jävligt helt enkelt.
Tony Blomberg är också ombudsman i Göteborg. Han är kritisk mot hur myndigheterna under lång tid hanterat taxi.
– En av avarterna är alla anställningsstöd, bidrag, som ges till taxiföretag. Från facket sida säger vi systematiskt nej, men det struntar Arbetsförmedlingen i.
– Sedan, när det skiter sig för de bidragsanställda, uppmanar samma Arbetsförmedling dem att gå till facket. Nu har vi ett eller två sådana ärenden i veckan.
Mats L Andersson är ombudsman på Transports Linköpingsavdelning och själv gammal taxiförare. Just nu är han överhopad med ärenden och telefonsamtal som rör krisen i taxinäringen.
Ett antal av samtalen gäller fusk i samband med korttidsarbete.
– Vi får signaler om olika fuskvarianter. En är att man korttidspermitterar tillsvidareanställda förare och sedan tar in timanställda. Då missbrukar man systemet, anser jag.
I lastbilsnäringen noterar Mats L Andersson att arbetsgivare i några fall uppgett för låg lön, när man vill dra ner genom korttidsarbete.
– Det är en signal till oss om att man inte följer kollektivavtalet. När pandemin är över kommer vi att ta tag i det.
– I taxi, som normalt är en låglönebransch, ser vi i stället att arbetsgivare anger orimligt höga löner. I topp ligger 200 kronor i timlön, alltså över 33 000 kronor i månaden. Hittills har vi sett runt fem, sex företag där den uppgivna lönen ligger väldigt högt.
Linköpingsavdelningen har fått vittnesmål om samma fuskupplägg som i Göteborg. Det vill säga förare jobbar på och försöker köra in så mycket pengar det går. Sedan utlovas kompensation när de statliga pengarna så småningom kommer.
Mats L Andersson har också stött på mer sofistikerade lösningar. Det bygger på samarbete mellan taxibolag.
– Tänk dig två företag där båda korttidspermitterar. Förarna jobbar sedan låt säga 40 procent hos den egna arbetsgivaren. Sedan gör man extratimmar i det andra bolaget, om det uppstår behov av fler körningar.
I taxi motsvarar 40 procent av en heltidstjänst 16 timmar timmars jobb per vecka. Mats L Anderssons uppfattning är att permitterade chaufförer som jobbar mer än 16 timmar ska ha övertidsersättning för den överskjutande tiden.
– Fast vad som då händer med ersättningen från staten vet vi inte. Det är inte utrett ännu.
I Linköping har facket blandade erfarenheter när det handlar om villkoren och säkerheten för chaufförer som kör sjuk- och färdtjänstresor. I en del fall fungerar det bra med exempelvis handsprit och skyddshandskar. Men Mats L Andersson har också en handfull exempel där säkerheten fallerat rejält.
– Det är förare som fått körningar där personer ska iväg på corona-test. De resorna ska egentligen inte läggas ut i det vanliga beställningssystemet, men här har det uppenbarligen klickat. När förarna kommit fram till sjukhuset har de mötts av vårdpersonal i ”rymddräkter” och först då insett vilken sorts transport de utfört.
Bilden som Transports centrala taxiombudsman Mats H Andersson har är att vittnesmålen om mygel med korttidsstödet i första hand kommer från taxiföretag utan kollektivavtal.
– Jag kan tycka att stödet över huvud taget inte borde ges till företag utan kollektivavtal. Men det är min personliga åsikt.