”Det Ă€r modernt slaveri” sĂ€ger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 Ă„r, om plattformsbolagens villkor.
Close
”Det Ă€r modernt slaveri” sĂ€ger William Sadeek, taxichaufför sedan 30 Ă„r, om plattformsbolagens villkor.
Close
App-taxi

Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor

Taxi. PÄ Stockholms gator Àr det en vanlig syn med svarta taxibilar som stÄr utanför de stora vÀxlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friÄkare och plockar kunder frÄn gatan. MÄnga kör ocksÄ för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dÄligt.

William Sadeek har kört taxi i 30 Är. Han har provat de flesta bestÀllningscentraler som finns och har funnits. Om villkoren i branschen i dag sÀger han:

– Det Ă€r modernt slaveri.

November Àr en ovanligt bister mÄnad enligt friÄkarna, som pÄ olika platser kring Stockholms centralstation vÀntar pÄ körningar. Och dÄ Àr de ÀndÄ vana vid svÄrigheter att fÄ det att gÄ runt ekonomiskt.

”MĂ„ste fundera pĂ„ annat”

William Sadeek berÀttar att han kör tolv timmar om dagen, sju dagar i veckan.

– Jag har familj med tre barn och en massa rĂ€kningar. Jag ska försöka ge det ett Ă„r till som friĂ„kare, men sedan mĂ„ste jag fundera pĂ„ annat, sĂ€ger han.

Under covidpandemins nedstÀngning körde William Sadeek för Bolt men lÀmnade appbolaget dÄ samhÀllet öppnade upp igen.

– Jag har provat bĂ„de Uber och Bolt, men det Ă€r bara skit. Och Taxi Stockholm – och andra taxivĂ€xlar – men det gĂ„r inte, nu Ă€r jag min egen i alla fall, sĂ€ger William Sadeek.

Inte lockade

Vid Cityterminalens parkering stÄr tre taxichaufförer och pratar vid trottoaren. Ali, Adam och Sho, alla medvetna om att de stora taxivÀxlarna nÀrmast skriker efter fler förare. Men ingen av dem Àr lockad.

– De vill styra allt, Ă€ga alla kunder. Vi vill ha friheten och inte behöva betala för vĂ€xel, sĂ€ger Ali.

Men de senaste dagarna har ingen av dem haft mer Àn enstaka körningar. Alla tre har registrerat sig hos Bolt och Uber. Och provat, och liknar det vid slaveri. Appföretagens tal om möjlighet som chaufför att vÀlja kunder avfÀrdar de. I realiteten var det nödvÀndigt att köra oavbrutet, sÀga ja till alla körningar.

– NĂ€r jag provade att köra för Bolt handlade det om upp mot 20 kunder, och nĂ€r avgiften till dem var betald och bensin och trĂ€ngselavgift kanske det gav 1 500 kronor. En resa frĂ„n hĂ€r till Solna som kunden betalar 79 kronor för kanske ger 40 kronor
, sĂ€ger Ali.

Vill ha fast pris

Han kör fem dagar i veckan, lÄnga dagar.

– Jag kör mer, oftast sex dagar och 11–12 timmar varje dag, sĂ€ger Adam.

– Egentligen vill vi att alla körningar ska ha samma, fasta pris. Varför har det blivit sĂ„ hĂ€r i Sverige?

Trots att alla tre har Bolt och Ubers förarappar installerade pÄ telefonen Àr det bara Sho Sharmake som anvÀnder dem. För att finansiera soppa och trÀngselskatter dÄ han tar bilen frÄn bostaden i en kranskommun in till Stockholm pÄ morgonen.

– Jag provade att köra för Bolt men det fungerar inte, sĂ€ger Ă„karen Sho Sharmake.

Sedan klickar han i gÄng Ubers förarapp och visar vilka uppdrag som finns ute.

En förare visar upp tvĂ„ föreslagna körningar. Den första Ă€r 23 km inklusive utkörning och ger 191 kronor till kassan efter Ubers avgift. Den andra Ă€r mellan Stockholm och Ludvika och nĂ€stan 22 mil lĂ„ng. Den ger 1 379 efter Ubers avgifter. Av det brukar anstĂ€llda chaufförer fĂ„ drygt hĂ€lften. Motsvarande resa med SkellefteĂ„ Taxi som har kollektivavtal skulle kosta cirka 6 000 kronor. Chaufförerna kör ocksĂ„ hĂ€r med provisionslön och fĂ„r en dryg tredjedel av det inkörda beloppet. Foto: John Antonsson
En förare visar upp tvĂ„ föreslagna körningar. Den första Ă€r 23 km inklusive utkörning och ger 191 kronor till kassan efter Ubers avgift. Den andra Ă€r mellan Stockholm och Ludvika och nĂ€stan 22 mil lĂ„ng. Den ger 1 379 efter Ubers avgifter. Av det brukar anstĂ€llda chaufförer fĂ„ drygt hĂ€lften. Motsvarande resa med SkellefteĂ„ Taxi som har kollektivavtal skulle kosta cirka 6 000 kronor. Chaufförerna kör ocksĂ„ hĂ€r med provisionslön och fĂ„r en dryg tredjedel av det inkörda beloppet. Foto: John Antonsson

Hoppas pÄ förÀndring

Sho Sharmake har deltagit i Taxiunionens aktioner, ”strejker”, och hoppas pĂ„ förĂ€ndring i branschen. Samtidigt skulle varken han eller kollegorna tĂ€nka tanken att de egna barnen en dag skulle börja inom yrket.

– Jag slutar nĂ€sta vecka. Jag ska börja med flytt i stĂ€llet, sĂ€ger Sho Sharmake.

Transportarbetaren har kontaktat Uber och Bolt med frÄgor. Det Àr bara Bolt som svarar.

– De ökande kostnaderna och krympande marginalerna Ă€r en utmaning för hela taxibranschen, och vi har full förstĂ„else för att förare vill maximera sin intjĂ€ning, sĂ€ger Jens Öhgren, pr-chef för Bolt i Sverige.

Vill inte diskutera

Bolt Ă€r dock inte intresserat av att diskutera villkor med Taxiunionen eftersom föreningen har varit med och grundat konkurrenten Fair. Jens Öhgren konstaterar att det bryter mot konkurrenslagen att diskutera priser bolag emellan.

– Att anvĂ€nda taxiförare för att driva en mediekampanj med syfte att misskreditera konkurrenter och frĂ€mja ett eget företag Ă€r oacceptabelt och missvisande. Vi anser att branschen och taxiförarna bĂ€st gynnas genom en rĂ€ttvis och öppen konkurrens dĂ€r kundens och förares behov sĂ€tts i fokus, sĂ€ger Jens Öhgren.

Shir Rezai pÄ parkeringen vid Cityterminalen, Stockholm. Foto: John Antonsson
Shir Rezai pÄ parkeringen vid Cityterminalen, Stockholm. Foto: John Antonsson

”Riktigt slavjobb”

En svart Tesla parkerar vid de andra svarta taxibilarna utanför Centralen. EnmansÄkaren Shir Rezai körde tidigare för Taxi 020 (Cabonline) och var nöjd, sedan kom pandemin och allt gick ned. DÄ provade han att köra för bÄde Bolt och Uber. Nu Àr han sin egen och kombinerar att plocka kunder pÄ gatan med att ta nÄgra körningar frÄn apparna.

– Det Ă€r ett riktigt slavjobb. Jag har problem att klara att betala rĂ€kningar, sĂ€ger Shir.

Han Àr avstÀngd frÄn Bolt, enligt honom dÄ han inte kunde ta en accepterad körning som inneburit att han skulle överskrida maxgrÀnsen för körtid. Nu Àr han ansluten till Ubers premiumtjÀnst Uber Black, och det fungerar okej nÀr det Àr innerstadskörningar sÀger han.

Sedan hoppar han in i bilen för att köra frÄn en del av Stockholm till en annan. För det fÄr han en dryg hundralapp i kassan efter att Uber fÄtt sin del av kakan.

Olika förhÄllningssÀtt i Taxi Göteborg och Taxi Stockholm

Taxi. I storstÀderna tappar de traditionella taxivÀxlarna privatkunder till Uber och Bolt. Taxi Stockholm och Taxi Göteborg har valt olika sÀtt att möta konkurrensen.

Taxi Göteborgs vd Magnus KlintbÀck. Foto: Taxi Göteborg
Magnus KlintbÀck. Foto: Taxi Göteborg

– ”If you can’t beat them, join them”, sĂ€ger Taxi Göteborgs vd Magnus KlintbĂ€ck.

Sedan mitten av oktober kan förare och Äkare som kör för Taxi Göteborg ta körningar för Uber-kunder.

– Det Ă€r ett sĂ€tt att fĂ„ extra intĂ€kter under helger och kvĂ€llar. De har mer att göra Ă€n vad de hinner med och vi har vĂ€ldigt lite att göra dĂ„, sĂ€ger KlintbĂ€ck.

Under de övriga dagarna gÄr det dessutom att boka Taxi Göteborg i Ubers app, vid sidan om sedvanlig telefonbokning och i bolagets egen app.

Det hÀr gör att den som bokar en bil med Uber kan komma att köras av en förare som omfattas av kollektivavtal och har de kollektivavtalade försÀkringarna. Men det Àr inte helt sÀkert. Sedan nÄgra Är tillbaka har den ekonomiska föreningen Taxi Göteborg slopat kollektivanslutning till Biltrafikens arbetsgivareförbund (BA) och stÀller krav pÄ kollektivavtal, eller kollektivavtalsliknande villkor.

– Alla ska betala garantilön och ha Fora-paketet. Vi gör regelbunden uppföljning pĂ„ det och sedan inrapporteringen till Fora kommer mĂ„nadsvis upptĂ€cker vi genast om nĂ„gon inte betalar som de ska, sĂ€ger KlintbĂ€ck.

Inget samarbete

Taxi Stockholms vd Pernilla Samuelsson. Foto: Taxi Stockholm
Pernilla Samuelsson. Foto: Taxi Stockholm

Taxi Stockholm har fortfarande en enhetsanslutning till BA för alla Äkerier och dÀrmed gÀller alltid kollektivavtal. Det finns inget samarbete med Uber eller nÄgon annan app. Taxi Stockholms vd Pernilla Samuelsson ser det som en stor utmaning att konkurrera med appbolagen.

– Det Ă€r osund konkurrens i vĂ„rt land. Det Ă€r regeringen som kan lösa det med en lagĂ€ndring. Taxi Stockholm kan inte klara det, sĂ€ger Pernilla Samuelsson.

– Vi har kollektivavtal, försĂ€kring och fortbildning av förarna. I dag tar plattformsbolagen inget arbetsgivaransvar, de förmedlar bara en tjĂ€nst. Det vi kan göra Ă€r att kopiera Danmarks lagstiftning. DĂ€r mĂ„ste apparnas bestĂ€llningar vara integrerade i taxametern, det Ă€r sensorer pĂ„ sĂ€tena som kĂ€nner av om nĂ„gon Ă„ker med, alla bilar mĂ„ste ha övervakningskamera och nĂ€r denna lag trĂ€dde i kraft lĂ€mnade alla Ubers bilar landet.

Ni skriker efter fler förare och samtidigt vittnar mÄnga Uber- och Bolt-förare om dÄliga villkor. Varför anstÀller ni inte dem?

– Det Ă€r en frĂ„ga jag alltid stĂ€ller nĂ€r de grĂ„ter ut i media. En del av dessa kan vi inte rekrytera till vĂ„ra Ă„kare och det handlar om att vi krĂ€ver ett rent belastningsregister och har kompetenskrav för att fĂ„ köra för oss. MĂ„nga skulle kunna fĂ„ ett jobb med kollektivavtal och garantilön men det finns nĂ„gonting annat som lockar dem, sĂ€ger Pernilla Samuelsson, vd för Taxi Stockholm.

Vad tycker du? Kommentera gÀrna artikeln!

Vi tar gĂ€rna del av dina Ă„sikter. Glöm inte att hĂ„lla god ton i din kommentar – personpĂ„hopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress dĂ€r vi kan nĂ„ dig, den publiceras inte. Obligatoriska fĂ€lt Ă€r mĂ€rkta *

  1. Kristian:
    20 december, 2024

    NÄgot annat som skulle kunna vara vÀrt att ta upp Àr hur vissa av dessa friÄkare arbetar. Mina egna erfarenheter nÀr jag Äkt med Uber och Bolt Àr att förarna ofta kör för fort, har svÄrt att hitta och förlitar sig till hundra procent pÄ mobilens navigator. LÀgg dÀrtill ett Äterkommande pillande pÄ mobilen för att jaga nÀsta körning. Det Àr inte trafiksÀkert. Att sedan i princip samtliga har jÀmförspriset 498:- för alla tariffer utom möjligtvis en tidig timme pÄ söndagsmorgonen dÄ ingen Äker. Varför ska vi vurma för en grupp förare som saknar i princip alla förmÄgor som krÀvs för att kvalificera sig till att pÄ ett sÀkert sÀtt transportera kunden frÄn A till B?
    Vore intressant höra Äsikter frÄn er som kör taxi via app eller anslutna till en vÀxel.

  2. Peter Jansson:
    18 december, 2024

    Det Ă€r förvĂ„nande att det finns individer som stĂ€ller upp och arbetar som "slavar" inom taxibranschen.Se till att vara attraktiva pĂ„ arbetsmarknaden och börja köra lastbil eller buss istĂ€llet.Överallt dĂ€r det Ă€r privatpersoner som betalar för en tjĂ€nst dĂ€r Ă€r det vĂ€ldigt svĂ„rt att ta betalt för vad det egentligen kostar för att kunna betala löner enligt kollektivavtal.

LĂ€stips:

Tommy Wreeth. Foto: Kristina Sjöberg

SvÄrt komma framÄt utan mÀrket

Avtal 2025. Det gÄr trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ÀndÄ sÀger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolt Ă€r en av de största leverantörerna i Sverige. Foto: Justina Öster

Wolts bud i strejk – stöd frĂ„n facket

Gig-jobb PÄ lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. ErsÀttningen Àr hopplöst lÄg med arbetsveckor pÄ över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen Àr med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

TaxitrÀff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjÀnstemÀn frÄn regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anstÀndiga villkor

Taxi. NĂ€r lĂ€gsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för fĂ€rdtjĂ€nstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Servicetrafik
TaxitrÀff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjÀnstemÀn frÄn regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anstÀndiga villkor

Taxi. NĂ€r lĂ€gsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för fĂ€rdtjĂ€nstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Sohail Samadi vÀntar pÄ körning utanför GÀvle sjukhus. Han kör för Bocken taxi, ett av 25 bolag som X-trafik upphandlat trafik av. Foto: Lilly Hallberg

Sohail söker annat jobb

Taxi. Utanför GÀvle sjukhus vÀntar Sohail Samadi. Han tycker att det fungerar bra att köra serviceresor för GÀvlebolaget Bocken taxi men att det Àr svÄrt att klara sig pÄ lönen.

Automatisk förtöjning
Med stora vakuumplattor sugs fartygen in till en av kajerna i KapellskÀrs hamn, en process som gÄr tyst till och tar omkring 30 sekunder.

Hamnen dÀr skeppen sugs fast

KapellskĂ€r. Plötsligt Ă€r fartyget i vĂ€g. Lösgjort frĂ„n de stora vakuumplattorna pĂ„ ett nĂ€stan overkligt, ljudlöst vis. KapellskĂ€r i Roslagen Ă€r först i landet med automatisk förtöjning – vid anlöp tar det 30 sekunder att suga in M/S Finnsirius till kajen.

Snabbkoll
HÄller du pÄ att duka under av alla arbetsuppgifter, krav och mÄsten? Hoppa inte över lunchen! Din arbetsgivare Àr skyldig att kontinuerligt kolla upp din arbetsbelastning och se till att du fÄr tid för ÄterhÀmtning. Illustration: Mattias KÀll

SÄ skapar vi ett bÀttre arbetsklimat

Skyddsronder. Den fysiska arbetsmiljön Àr viktig, men hur vi mÄr psykiskt och socialt minst lika angelÀget. För att förebygga stress, utbrÀndhet och psykisk ohÀlsa ska psykosociala skyddsronder göras pÄ landets arbetsplatser minst en gÄng per Är, enligt arbetsmiljölagen.

Hur kan LO försvara AMF:s investering i Uber?

Debatt. Landorganisationen i Sverige (LO) representerar 13 fackförbund och ska vara en ledande kraft i arbetsrĂ€ttsliga frĂ„gor. Efter en granskning av Expressen framgĂ„r det dock att LO, genom sitt Ă€gandeskap i AMF, har investerat sina medlemmars pengar i Uber – vars affĂ€rsmodell möjliggör orimliga arbetstider och slavlika löner för sina anslutna förare.

Arbetsliv
Pedagogen Liliane Jbeilly har nĂ€ra till skratt och visar ord och uttryck med hela kroppen för att Walid Dahda, Abdulnasser Alzoukani och kollegorna ska hĂ€nga med. Foto: Justina Öster

HÀr fÄr de anstÀllda lÀra sig svenska pÄ arbetstid

SFI. 2025 Ă€r hĂ€r. ”Har ni nĂ„gra önskningar”, frĂ„gar lĂ€raren Liliane Jbeilly. ”Jag vill bli rik”, svarar en av de anstĂ€llda pĂ„ TPL Postnord i Ljungby med ett gott skratt. De deltar i ett projekt, finansierat av EU och arbetsgivaren, och trĂ€nar svenska. PĂ„ arbetstid.

Tema: Konfliktvapnet
Svensk strejkrÀtt. Illustration: Ingrid Fröhlich

Nu ska facket avvÀpnas

StrejkrÀtten. Fackliga sympatier i Tesla-konflikten har vÀckt en gammal frÄga till liv. Röster höjs för att begrÀnsa strejkrÀtten.

Richard Berglund, truckförare pÄ Volvo, och Daniel VÀnman, vaktmÀstare pÄ Bilia Àr strejkvakter varje fredag. HÀr vÀrmer de sig en stund i byggboden som stÄr pÄ andra sidan gatan frÄn Teslas verkstad. Foto: John Antonsson

Fotfolket som inte ger upp hoppet om Tesla

StrejkrÀtten. Strejken har pÄgÄtt sedan den 27 oktober 2023. Strejkvakterna stÄr utanför Tesla i UmeÄ under alla öppna dagar. Richard Berglund och Daniel VÀnman har stÄtt minst en dag i veckan sedan strejken utbröt.

Valda ombud pĂ„ sina platser i kongresshallen i Örebro, 2022.

FÄ utlandsfödda i Transports topp

Representation. Mer Ă€n var femte medlem i Svenska Transportarbetareförbundet Ă€r i dag född i ett annat land Ă€n Sverige. Det syns inte i förbundets ledning – Ă€n.

Digitalisering & AI
Transports utredare Jenny Wrangborg och terminalarbetaren Victor Dahlin diskuterar omvandling av yrket, realitet och möjligheter, fackets roll och pÄverkan av automation pÄ det dagliga arbetet.

SÄ ser vi pÄ AI och automation

Lager & terminal. Vi möttes pĂ„ Transports förbundskontor för att tala konsekvenser av algoritmisk styrning pĂ„ jobbet. SĂ„ hĂ€r sammanfattade ett AI-verktyg vad det handlade om: ”Intervju med lagerarbetare och fackliga företrĂ€dare om digitalisering och automation” – rĂ€tt korrekt, men pĂ„ riktigt mer ett samtal.