
Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor
Taxi. PÄ Stockholms gator Àr det en vanlig syn med svarta taxibilar som stÄr utanför de stora vÀxlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friÄkare och plockar kunder frÄn gatan. MÄnga kör ocksÄ för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dÄligt.
William Sadeek har kört taxi i 30 Är. Han har provat de flesta bestÀllningscentraler som finns och har funnits. Om villkoren i branschen i dag sÀger han:
ââDet Ă€r modernt slaveri.
November Àr en ovanligt bister mÄnad enligt friÄkarna, som pÄ olika platser kring Stockholms centralstation vÀntar pÄ körningar. Och dÄ Àr de ÀndÄ vana vid svÄrigheter att fÄ det att gÄ runt ekonomiskt.
âMĂ„ste fundera pĂ„ annatâ
William Sadeek berÀttar att han kör tolv timmar om dagen, sju dagar i veckan.
ââJag har familj med tre barn och en massa rĂ€kningar. Jag ska försöka ge det ett Ă„r till som friĂ„kare, men sedan mĂ„ste jag fundera pĂ„ annat, sĂ€ger han.
Under covidpandemins nedstÀngning körde William Sadeek för Bolt men lÀmnade appbolaget dÄ samhÀllet öppnade upp igen.
ââJag har provat bĂ„de Uber och Bolt, men det Ă€r bara skit. Och Taxi Stockholm â och andra taxivĂ€xlar â men det gĂ„r inte, nu Ă€r jag min egen i alla fall, sĂ€ger William Sadeek.
Inte lockade
Vid Cityterminalens parkering stÄr tre taxichaufförer och pratar vid trottoaren. Ali, Adam och Sho, alla medvetna om att de stora taxivÀxlarna nÀrmast skriker efter fler förare. Men ingen av dem Àr lockad.
ââDe vill styra allt, Ă€ga alla kunder. Vi vill ha friheten och inte behöva betala för vĂ€xel, sĂ€ger Ali.
Men de senaste dagarna har ingen av dem haft mer Àn enstaka körningar. Alla tre har registrerat sig hos Bolt och Uber. Och provat, och liknar det vid slaveri. Appföretagens tal om möjlighet som chaufför att vÀlja kunder avfÀrdar de. I realiteten var det nödvÀndigt att köra oavbrutet, sÀga ja till alla körningar.
ââNĂ€r jag provade att köra för Bolt handlade det om upp mot 20 kunder, och nĂ€r avgiften till dem var betald och bensin och trĂ€ngselavgift kanske det gav 1â500 kronor. En resa frĂ„n hĂ€r till Solna som kunden betalar 79 kronor för kanske ger 40 kronorâŠ, sĂ€ger Ali.
Vill ha fast pris
Han kör fem dagar i veckan, lÄnga dagar.
ââJag kör mer, oftast sex dagar och 11â12 timmar varje dag, sĂ€ger Adam.
ââEgentligen vill vi att alla körningar ska ha samma, fasta pris. Varför har det blivit sĂ„ hĂ€r i Sverige?
Trots att alla tre har Bolt och Ubers förarappar installerade pÄ telefonen Àr det bara Sho Sharmake som anvÀnder dem. För att finansiera soppa och trÀngselskatter dÄ han tar bilen frÄn bostaden i en kranskommun in till Stockholm pÄ morgonen.
ââJag provade att köra för Bolt men det fungerar inte, sĂ€ger Ă„karen Sho Sharmake.
Sedan klickar han i gÄng Ubers förarapp och visar vilka uppdrag som finns ute.

Hoppas pÄ förÀndring
Sho Sharmake har deltagit i Taxiunionens aktioner, âstrejkerâ, och hoppas pĂ„ förĂ€ndring i branschen. Samtidigt skulle varken han eller kollegorna tĂ€nka tanken att de egna barnen en dag skulle börja inom yrket.
ââJag slutar nĂ€sta vecka. Jag ska börja med flytt i stĂ€llet, sĂ€ger Sho Sharmake.
Transportarbetaren har kontaktat Uber och Bolt med frÄgor. Det Àr bara Bolt som svarar.
ââDe ökande kostnaderna och krympande marginalerna Ă€r en utmaning för hela taxibranschen, och vi har full förstĂ„else för att förare vill maximera sin intjĂ€ning, sĂ€ger Jens Ăhgren, pr-chef för Bolt i Sverige.
Vill inte diskutera
Bolt Ă€r dock inte intresserat av att diskutera villkor med Taxiunionen eftersom föreningen har varit med och grundat konkurrenten Fair. Jens Ăhgren konstaterar att det bryter mot konkurrenslagen att diskutera priser bolag emellan.
ââAtt anvĂ€nda taxiförare för att driva en mediekampanj med syfte att misskreditera konkurrenter och frĂ€mja ett eget företag Ă€r oacceptabelt och missvisande. Vi anser att branschen och taxiförarna bĂ€st gynnas genom en rĂ€ttvis och öppen konkurrens dĂ€r kundens och förares behov sĂ€tts i fokus, sĂ€ger Jens Ăhgren.

âRiktigt slavjobbâ
En svart Tesla parkerar vid de andra svarta taxibilarna utanför Centralen. EnmansÄkaren Shir Rezai körde tidigare för Taxi 020 (Cabonline) och var nöjd, sedan kom pandemin och allt gick ned. DÄ provade han att köra för bÄde Bolt och Uber. Nu Àr han sin egen och kombinerar att plocka kunder pÄ gatan med att ta nÄgra körningar frÄn apparna.
ââDet Ă€r ett riktigt slavjobb. Jag har problem att klara att betala rĂ€kningar, sĂ€ger Shir.
Han Àr avstÀngd frÄn Bolt, enligt honom dÄ han inte kunde ta en accepterad körning som inneburit att han skulle överskrida maxgrÀnsen för körtid. Nu Àr han ansluten till Ubers premiumtjÀnst Uber Black, och det fungerar okej nÀr det Àr innerstadskörningar sÀger han.
Sedan hoppar han in i bilen för att köra frÄn en del av Stockholm till en annan. För det fÄr han en dryg hundralapp i kassan efter att Uber fÄtt sin del av kakan.