Förare vittnar om usla löner och arbetsvillkor
Taxi. På Stockholms gator är det en vanlig syn med svarta taxibilar som står utanför de stora växlarna Cabonline och Taxi Stockholm. De kallas ibland för friåkare och plockar kunder från gatan. Många kör också för Uber och Bolt. Men inte William Sadeek som tycker att apparna betalar alldeles för dåligt.
William Sadeek har kört taxi i 30 år. Han har provat de flesta beställningscentraler som finns och har funnits. Om villkoren i branschen i dag säger han:
– Det är modernt slaveri.
November är en ovanligt bister månad enligt friåkarna, som på olika platser kring Stockholms centralstation väntar på körningar. Och då är de ändå vana vid svårigheter att få det att gå runt ekonomiskt.
”Måste fundera på annat”
William Sadeek berättar att han kör tolv timmar om dagen, sju dagar i veckan.
– Jag har familj med tre barn och en massa räkningar. Jag ska försöka ge det ett år till som friåkare, men sedan måste jag fundera på annat, säger han.
Under covidpandemins nedstängning körde William Sadeek för Bolt men lämnade appbolaget då samhället öppnade upp igen.
– Jag har provat både Uber och Bolt, men det är bara skit. Och Taxi Stockholm – och andra taxiväxlar – men det går inte, nu är jag min egen i alla fall, säger William Sadeek.
Inte lockade
Vid Cityterminalens parkering står tre taxichaufförer och pratar vid trottoaren. Ali, Adam och Sho, alla medvetna om att de stora taxiväxlarna närmast skriker efter fler förare. Men ingen av dem är lockad.
– De vill styra allt, äga alla kunder. Vi vill ha friheten och inte behöva betala för växel, säger Ali.
Men de senaste dagarna har ingen av dem haft mer än enstaka körningar. Alla tre har registrerat sig hos Bolt och Uber. Och provat, och liknar det vid slaveri. Appföretagens tal om möjlighet som chaufför att välja kunder avfärdar de. I realiteten var det nödvändigt att köra oavbrutet, säga ja till alla körningar.
– När jag provade att köra för Bolt handlade det om upp mot 20 kunder, och när avgiften till dem var betald och bensin och trängselavgift kanske det gav 1 500 kronor. En resa från här till Solna som kunden betalar 79 kronor för kanske ger 40 kronor…, säger Ali.
Vill ha fast pris
Han kör fem dagar i veckan, långa dagar.
– Jag kör mer, oftast sex dagar och 11–12 timmar varje dag, säger Adam.
– Egentligen vill vi att alla körningar ska ha samma, fasta pris. Varför har det blivit så här i Sverige?
Trots att alla tre har Bolt och Ubers förarappar installerade på telefonen är det bara Sho Sharmake som använder dem. För att finansiera soppa och trängselskatter då han tar bilen från bostaden i en kranskommun in till Stockholm på morgonen.
– Jag provade att köra för Bolt men det fungerar inte, säger åkaren Sho Sharmake.
Sedan klickar han i gång Ubers förarapp och visar vilka uppdrag som finns ute.
Hoppas på förändring
Sho Sharmake har deltagit i Taxiunionens aktioner, ”strejker”, och hoppas på förändring i branschen. Samtidigt skulle varken han eller kollegorna tänka tanken att de egna barnen en dag skulle börja inom yrket.
– Jag slutar nästa vecka. Jag ska börja med flytt i stället, säger Sho Sharmake.
Transportarbetaren har kontaktat Uber och Bolt med frågor. Det är bara Bolt som svarar.
– De ökande kostnaderna och krympande marginalerna är en utmaning för hela taxibranschen, och vi har full förståelse för att förare vill maximera sin intjäning, säger Jens Öhgren, pr-chef för Bolt i Sverige.
Vill inte diskutera
Bolt är dock inte intresserat av att diskutera villkor med Taxiunionen eftersom föreningen har varit med och grundat konkurrenten Fair. Jens Öhgren konstaterar att det bryter mot konkurrenslagen att diskutera priser bolag emellan.
– Att använda taxiförare för att driva en mediekampanj med syfte att misskreditera konkurrenter och främja ett eget företag är oacceptabelt och missvisande. Vi anser att branschen och taxiförarna bäst gynnas genom en rättvis och öppen konkurrens där kundens och förares behov sätts i fokus, säger Jens Öhgren.
”Riktigt slavjobb”
En svart Tesla parkerar vid de andra svarta taxibilarna utanför Centralen. Enmansåkaren Shir Rezai körde tidigare för Taxi 020 (Cabonline) och var nöjd, sedan kom pandemin och allt gick ned. Då provade han att köra för både Bolt och Uber. Nu är han sin egen och kombinerar att plocka kunder på gatan med att ta några körningar från apparna.
– Det är ett riktigt slavjobb. Jag har problem att klara att betala räkningar, säger Shir.
Han är avstängd från Bolt, enligt honom då han inte kunde ta en accepterad körning som inneburit att han skulle överskrida maxgränsen för körtid. Nu är han ansluten till Ubers premiumtjänst Uber Black, och det fungerar okej när det är innerstadskörningar säger han.
Sedan hoppar han in i bilen för att köra från en del av Stockholm till en annan. För det får han en dryg hundralapp i kassan efter att Uber fått sin del av kakan.