Föraren till skenande lastbil utreds av polis
Åkeri. Inget tekniskt fel. Inga tecken på att chauffören bromsat. Dramat med den skenande lastbilen har landat hos polisen som utreder om föraren gjort sig skyldig till falskt larm och vårdslöshet i trafik.
Ingen har väl glömt den ”skenande” lastbilen och föraren som inte fick stopp på den. Intermezzot skedde på E20 i Västergötland den 20 maj i år. Först efter uppemot en och en halv timme med poliseskort slutade färden. Föraren styrde till sist rakt ut på en åker.
I veckan lade Transportstyrelsen ner sin utredning. ”Det finns ingen anledning att fortsätta analysen angående eventuella tekniska fel”, läser pressansvariga Monica Näslund upp från myndighetens mejl till Scania.
Tillverkaren Scania hade då redan avslutat sin utredning:
– Det finns inga mekaniska eller elektroniska defekter på bilen, berättar Hans-Åke Danielsson, presschef på Scania.
Driftsdata från den långa färden visar att föraren varken har använt färd- eller parkeringsbroms för att försöka få stopp på bilen.
När undersökningen av lastbilen och fordonsdata var klar startade polisen i Skövde en förundersökning riktad mot föraren. Frågan är om han larmade falskt när han ringde både polisen och Scania och hävdade att han inte fick stopp på fordonet. Det finns också misstankar om vårdslöshet i trafik.
– Det är tragiskt, säger Scanias Hans-Åke Danielsson. En annan dimension är att den här historien inte är bra för vårt varumärke.