Synskadade Jens Eriksson och Marie Bergström.
Close
Jens Eriksson och Marie Bergström är synskadade och beroende av en fungerande färdtjänst. Men i Stockholm är det vanligt att beställda taxibilar uteblir helt.
Close

”Förarna får så lite betalt att de fuskar”

Färdtjänst. Jens Eriksson och Marie Bergström är vana. Lång väntan på färdtjänsten hör till vardagen. Däremot har de svårt att acceptera alla de hundratals gånger bilen uteblivit helt – och de fått höra att ”bilen var där, men inte kunden”.

– Jag ser inget och kan ju inte bevisa att bilen aldrig kom. Ytterst är det politikerna som bär ansvaret för problemen. Förarna får så lite betalt för färdtjänstresor att de väljer att fuska, säger Marie Bergström.

Hon och Jens Eriksson är kompisar och bor i Stockholms södra förorter. Båda är synskadade sedan barndomen. Marie är helt blind, Jens har ledsyn.

För Jens och Marie är färdtjänsten en förutsättning för att kunna leva ett normalt liv. Ändå skulle båda kunna prata i dagar om problem och trassel de möter i kampen kring resorna.

Fast det är varken Marie Bergström eller Jens Eriksson som är mest upprörd när vi träffas, utan Johan Eriksson. Bror till Jens.

Johan flyttade till Stockholm i våras. På kort tid upplevde han in på huden hur färdtjänsten fungerar.

Ingen bil kom

Vid ett tillfälle hade han bjudit Jens och hans synskadade flickvän Anna (fingerat namn) på middag hemma i bostaden. Brodern och flickvännen bor på skilda adresser och båda hade beställt hemresa med färdtjänsten till samma tidpunkt. Tio minuter efter midnatt.

Johan Eriksson säger:

– Vi gick ner på gatan i god tid. Vi stod och snackade ett tag. Ingen taxibil kom. Jens och Anna ringde upp färdtjänsten och fick höra att bilarna varit där. Det var inte sant, men de beställde två nya bilar. De kom inte heller. Historien upprepades tre gånger! Sammanlagt beställde vi åtta färdtjänstbilar den natten. Ingen av dem kom.

– I samtliga fall gällde att ”bilen kört fram, men att kunden inte fanns på plats”. Jag såg Anna och Jens stå eller sitta på trottoaren i en och en halv timme. Jag var nästan gråtfärdig av ilska och erbjöd dem att sova hos mig. ”Det är lugnt, sa Jens. Vi är vana”. Till slut valde de att ta tunnelbanan hem.

Jens nickar långsamt när Johan berättar. Han är inte den som brusar upp. Marie kan inte låta bli att skratta. Hon säger:

– Vad ska man göra? Jag är radikal. Vänster. Klart jag blir förbannad, men det hjälper inte att hetsa upp sig när man står och väntar. Då får man infarkt.

Marie har bott i Stockholm i 20 år och skulle kunna fylla en bok med färdtjänsthistorier.

Den senaste inträffade samma dag som vi träffas hemma hos Jens Eriksson. Marie Bergström kom i taxi. När bilen väl var framme gick chauffören inte ur och hjälpte Marie, utan lät henne leta sig fram till porten som låg någonstans 40–50 meter bort.

– Föraren satt med nedvevad ruta och skrek instruktioner när jag gick fel. ”Åt höger, åt höger! Sedan rakt fram, rakt fram!” Om det fanns åskådare måste de ha garvat.

Jens ler en aning.

Avsläppt på fel adress

Samma kväll då flickvännen Anna skulle komma till middagen hos Johan blev hon avsläppt på fel adress av färdtjänstföraren. Fast det visste hon inte. Anna stod på gatan i närmare en timme och undrade varför inte Johan eller Jens kom ner och mötte henne.

– Till slut insåg vi att hon stod på fel ställe. På en gata med snarlikt namn, säger Jens.

Under två månader våren 2018 var Johan Eriksson med vid sammanlagt fem tillfällen då brodern beställde färdtjänst.

– Det blev fel alla fem gångerna. 100 procent av tillfällena, säger Johan och påminner om den där dagen vid Bromma flygplats.

Jens berättar. Hur bröderna kommer med samma plan. Han har förbeställt färdtjänst. De är på plats en kvart för tidigt. Ingen bil dyker upp. Först 20 minuter efter bokad tid får färdtjänstresenärer kontakta växeln och meddela att bilen uteblivit.

Jens ringer när de 20 minuterna tickat ut. Svaret blir det vanliga: ”Bilen var där, du var inte på plats.”

Jens ifrågasätter beskedet, och ber sedan om ny taxi. Samtidigt ser Johan hur det står kanske 60–70 lediga bilar i kö på flygplatsen.

Samma sak upprepas. Den beställda taxin uteblir. Johan och Jens beställer bil på bil – totalt fem gånger. Ingen kommer. Det slutar med att Jens tvingas ta en vanlig taxi. Då har det gått nästan två timmar.

Både Jens Eriksson och Marie Bergström är väl insatta i alla turer som omgärdat färdtjänsten i Stockholms län. En ny upphandling är precis klar, men i flera år har Taxi Kurir och de övriga bolagen i Cabonline (tidigare Fågelviksgruppen) haft kontrakt på de samhällsbetalda körningarna.

Transport, liksom tusentals förare, anser att Cabonline vann upphandlingarna genom kraftig prisdumpning. En utbredd uppfattning är att såväl chaufförer som resenärer är de stora förlorarna.

Brukarnas problem blir uppenbara när man lyssnar till Jens och Marie.

Förarna då?

I Stockholm kör de regelmässigt på så kallad procentlön, alltså rak procent på inkörda pengar. På senare år har det varit upprorsstämning bland chaufförer och åkare. Många anser att de får så dåligt betalt för färdtjänstuppdragen att de till varje pris försöker undvika dem. Åtskilliga förare har fått sparken från Taxi Kurir eller Taxi 020, efter anklagelser om att de nobbat färdtjänstresor.

Försökt påverka politiskt

Marie Bergström har jobbat politiskt i handikapprörelsen för att försöka påverka färdtjänsten och villkoren för människor med funktionsnedsättningar. Hon förstår chaufförernas situation, men är samtidigt kritisk:

– Färdtjänsten har blivit sämre och sämre. Det är inte roligt att gång på gång få höra gnället om dålig betalning och kritiska förare som häver ur sig: ”Med tanke på priserna ska du vara glad att jag över huvud kör dig…”

– Som synskadad har man en hel del problem ändå. Det är sjukt att jag ska behöva engagera mig i hur landstinget avlönar förarna!

Jens Eriksson och Marie Bergström betonar att kampen för ett värdigt liv förs på flera plan. På soffbordet ligger ett brev från Förvaltningsrätten. Det är ett beslut om ledsagning. Jens hade tidigare rätt till 20 timmar per månad. Det räckte till en aktivitet i veckan, möjligen två.

Ledsagningen har nu skurits ner till fem timmar.

Marie berättar att rigida regler och ständiga förseningar gör att färdtjänstkunder tvingas beställa resor med allt längre framförhållning. Bil får bara beställas till tre bestämda klockslag per timme.

– Har man en läkartid klockan elva, måste man sikta på klockan tio. Egentligen ännu tidigare. Fast det händer ju att bilen är i tid, och det är inte jättekul att sitta två timmar i väntrummet hos doktorn.

Jens och Marie är kritiska mot att vuxna synskadade får 198 enkelresor per år i ”normalpott” från färdtjänsten. Det blir bara tre, fyra enkelresor per vecka.

Ett jobb kan ge extra tilldelning, arbetsresor. Nyligen hade Marie Bergström en praktikplats.

– Jag fick avslag på min ansökan om extra resor. Praktik räknas nämligen inte som arbete. Det löste sig, en kollega hjälpte mig att åka tunnelbana i stället, säger hon.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Niclas:
    1 november, 2018

    En sanning som tyvärr är utbredd men som de på toppen nonchalerar år efter år, man tjänar endast för sin egen vinning. Socialdemokratin idag är tyvärr så långt åt höger att det är skamligt att hycklarna predikar om att man ser till de behövandes intressen.

  2. Louise:
    1 november, 2018

    Väldigt bra och sanningsenlig artikel som tydligt beskriver vardagen för tusentals människor i vårt "välfärdsland".

Lästips:

Cevas Zalandolager i Brunna. Foto: Lilly Hallberg

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Taxiträff i Söderhamn i slutet av februari. Fack, trafikföretag, politiker och tjänstemän från regionen samlades för att diskutera taxibranschen och offentliga upphandlingar. Foto: Lilly Hallberg

Striden för anständiga villkor

Taxi. När lägsta bud blir helt avgörande vid offentliga upphandlingar blir konsekvenserna ofta stora – för färdtjänstförare, för barn och sjuka beroende av transport, för trafikföretag. Och ytterst för alla skattebetalare.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

DHL Express Italy undersöks för grovt skattefusk

Rättsfall. DHL i Italien skattefuskar för att kunna utnyttja billig arbetskraft. Det hävdar åklagarmyndigheten i Milano och den har beslagtagit en halv miljard kronor från företaget.

Branschöverenskommelse mellan Sobona och Transport

Avtal 2025. Den 14 april kom Transport överens om nya branschöverenskommelser med Sobona gällande bland annat arbetstagare inom civilflygområdet och miljöarbetare inom vatten och miljö. Ett tvåårigt avtal i nivå med Industrimärket, vilket är 6,4 procent.

LO:s man om makt och möjligheter

Politik. Johan Danielsson gör sin andra mandatperiod som ledamot av Europarlamentet: Kamp mot arbetslivskriminalitet och lönedumpning, obligatoriska sociala krav vid upphandlingar, nollvision om arbetsplatsolyckor. Och fungerande kontroll.

Avtal 2025

Förhandlingar för mackanställda har startat

Bensin- och garageavtalet. På måndagen började Transportarbetareförbundet och Motorbranschens Arbetsgivareförbund förhandla om ett nytt kollektivavtal för anställda vid bensinstationer. Totalt går över 3 700 personer på avtalet.

Birminghams renhållare strejkar och sopbergen växer

Miljö. Miljöarbetarna i Storbritanniens näst största stad, Birmingham, har strejkat i över en månad. Konflikten handlar om arbetsvillkor och sänkta löner. Under tiden fylls gatorna av sopor, nu cirka 17 000 ton, som drar till sig fåglar, råttor, kackerlackor och rävar.

Nya krav på sopsortering ändrar arbetsrutiner

Miljöarbete. Skärpta krav på sopsortering påverkar arbetet med hämtning av avfall. Och nya transporter har tillkommit, som när textilberg fraktas från Östersund till Södertälje.

Bemanning
Cevas Zalandolager i Brunna.

Transport stämmer företag för brott mot bemanningslag

Lager & terminal. En person jobbade som inhyrd på Cevas terminal i Stockholm i mer än två år. Då ska personen erbjudas tillsvidareanställning på arbetsstället eller två månadslöner. Det fick hen inte. Nu stämmer Transport företaget i tingsrätten.

Hamn- och stuveridelegationen 10 april 2025.

Låst läge i hamnförhandlingarna

Hamn- och stuveriavtalet. Förhandlingarna mellan Transport och Sveriges Hamnar hade efter två dagars intensivt förhandlande inte kommit något vart. Delegationerna träffades igen under fredagen men utan att nå fram till en överenskommelse.

Avtal 2025
väggklocka

Vad hände med arbetstidsförkortningen?

Arbetstid. Vi skrev om transportavtalet då det tecknades och nu har det kommit frågor om arbetstidsförkortning, Vart tog frågan vägen?

Så ser vanligaste mutbrotten ut

Kriminalitet. En man i 45-årsåldern som får underkänt vid uppkörning och försöker få trafikinspektören att ändra sig genom att erbjuda ett par 500-lappar. Det är något av ett typfall i fällande domar för mutbrott.

Plogbilarna rings ut alldeles för sent!

Åkeri. I november förra året gick infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) och Trafikverket ut och lovade bättre väghållning efter fjolårets snökaos. Men luttrade timmerbilsföraren Jan-Åke Persson har inte märkt någon skillnad.

Avtal 2025

Miljöarbetarnas avtal klart

Miljö Efter tre dagars förhandlingar lossnade det till slut och Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) tecknade på onsdagen miljöarbetarnas nya, tvååriga avtal.

Avtal 2025
Förhandlingsdelegation tidningsbud 2025. Foto: Lilly Hallberg

Förhandlingar för tidningsbud i förändringens tid

Tidningsdistributörsavtalet. På måndagen startade förhandlingar om nytt kollektivavtal för tusentals tidningsbud – en yrkeskår starkt påverkad av strukturomvandling och digitalisering.

Avtal 2025
Delegationen för miljöarbetareavtalet samlad på Näringslivets hus 7 april 2025. Foto: Justina Öster

Förhandlingar om nytt avtal för miljöarbetare i gång

Miljö Måndagen den 7 april inleddes förhandlingarna mellan Transportarbetareförbundet och Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) om ett nytt miljöarbetareavtal. – Det går fruktansvärt trögt, säger förbundsordförande Tommy Wreeth.