Förarna på Taxi kurir och Taxi 020 organiserar sig
Nu organiserar sig chaufförerna som kör för Taxi kurir, Taxi 020 och andra bolag som tillhör Fågelviksgruppen. De har fått nog av arbetsförhållanden med för långa dagar och dåligt betalt.
Allonias Sebhatu kör för Taxi Kurir och är en av dem som påbörjat arbetet med att organisera förarna. Han berättar att dagens arbetssituation gör honom till en sämre förare och att han har mindre tid att ge den servis han skulle vilja till sina kunder. Situationen börjar bli desperat, förklarar han.
– Vårt första mål är att kunna påverka upphandlingar med hjälp av medbestämmandelagen och teckna kollektivavtal. Långsiktigt ska vi arbetat för en bra arbetsmiljö och drägliga arbetsförhållanden för alla förare i som kör för Fågelviksgruppen.
Hur långt har ni kommit i organisationsarbetet?
– Vi har 300 förare som redan lämnat sina uppgifter för att ansluta sig. Många förare har varit rädda för att ge ut sitt förar- och personnummer, så de har bara lämnat sitt namn. Ambitionen är att skapa en förarklubb som präglas av mångfald och där alla kan komma till tals.
Allonias Sebhatu berättar att målet är att organisera alla som kör för Fågelviksgruppen och tanken är att klubben ska tillhöra Transports avdelning fem. Rekryteringsarbetet har fram till nu främst inriktats på Taxi 020 och Taxi Kurir.
– Det ringer fler och fler som undrar vad de kan göra för att hjälpa till. Aktivister har börjat dyka upp från alla håll. De vill ha listor för att värva medlemmar och undrar hur arbetet fungerar.
Hur har arbetsgivaren reagerat?
– Kurir har kallat mig på möte i dag under förevändningen att jag har tackat nej till eller bommat för många körningar.
– Det är ett problem att så många gick ur facket efter avregleringen 1990. Folk tycker att det är dyrt. Men det kan inte handla om en sådan sak, det här handlar om solidaritet, avslutar Allonias Sebhatu.