Förarna riskerar skattesmäll
Klas Fredh är en av många chaufförer som riskerar en skattesmäll på minst 100 000 kronor, efter Trans Cargos krasch. – Det är inte mer än rätt, säger han. Alla förare visste att Skatteverket förr eller senare skulle knacka på dörren.
Klas Fredh började köra för Trans Cargo våren 2012. Han hade noterat att åkeriet hade fräscha dragbilar och hörde sig för om jobb.
– Det var transportledaren som intervjuade och anställde mig. Första månaderna fungerade det bra, men snart började problemen med löner som inte kom i tid. Lönespecifikationer fick jag aldrig.
När snacket började gå bland förarna om var man egentligen var anställd blev Klas Fredh fundersam:
– Jag hade inte frågat så mycket om själva anställningen. Lönen skulle vara 21 500 kronor, men nu ville jag veta vad det innebar att vara anställd i ett danskt bolag.
– När jag begärde svar av transportledaren undrade han om jag var intresserad av det. Och om jag ville betala in min skatt själv. Nej, sa jag. Absolut inte.
Fredh kom att jobba i två omgångar på Trans Cargo, totalt två år under perioden april 2012 till mars 2015. Han uppfattade en tydlig hierarki för chaufförerna. Den som bestämde mest var speditören, Magnusson & Söner. Därunder styrde transportledaren. På tredje plats kom Trans Cargos ägare, ”Johan”.
– Honom såg man nästan aldrig. Han gick under namnet ”Skuggan”. I dag vet jag att hans hustru stod för bolaget och var trafikansvarig. Henne såg jag en enda gång, på en julfest, säger Klas Fredh.
Hur var det att arbeta på Trans Cargo?
– Det var mycket jobb som gällde. Vid ett tillfälle skällde jag ut speditören, Bengt Magnusson. Jag sa att det inte kunde vara meningen att vi chaufförer skulle köra livet ur oss.
– Magnusson var noga med att påpeka att kör- och vilotiderna skulle hållas. I praktiken la de ut körningar som gjorde det omöjligt. Många chaufförer hade dubbla förarkort.
Under sin tid på Trans Cargo mötte Klas Fredh även Ronny, alltså målvakten som riskerar skyddstillsyn för sina insatser i Trans Cargo och som företrädare i tre av brevlådeföretagen.
– Han åkte med mig i dragbilen två veckor. En snäll kille som fått bli slagpåse på Trans Cargo. Han kan lasta och lossa. Banda gods. Allt sånt klarar han perfekt. Men inte att sköta ett bolag. Aldrig i livet.
– I början bodde han i en husvagn utanför åkeriet. Utan internet. Hur ska man då kunna driva företag?
Enligt Klas Fredh körde Trans Cargo för minst fyra speditörer. Intäkterna från dem slussades antingen till Trans Cargo eller till ett annat bolag där Johan själv stod som företrädare. Vintern 2015 uteblev plötsligt lönen för ett 20-tal förare som kört för Magnusson & Söner.
– Chaufförerna hotade med att ställa bilarna. Då gick Magnusson in och betalade ut lönerna. När jag slutade i mars 2015 saknades 37 000 kronor i lön. Då vägrade jag lämna ifrån mig avräkningsunderlag och i två veckor hade jag lastbilen parkerad hemma hos mig.
– Det var inte mer än rätt. Jag blåste inte dem, då vill jag inte bli blåst tillbaka. Transportledaren hotade med att ringa polisen. ”Ha, ha, gör det!”, sa jag.
Minst 20 av Trans Cargos chaufförer har identifierats av ekobrottsutredarna. I de flesta fall har Skatteverket varken fått in arbetsgivaravgifter eller löneskatt. Risken är stor att de upptaxeras. Hur känns det?
– Den smällen får jag ta, säger Klas Fredh.