Förarna utan lön på krisdrabbade Ringduve taxi

Taxi. Det skånska bolaget Ringduve taxi brottas med stora ekonomiska problem. I januari beslagtog Kronofogden 43 bilar som leasats från Ford. Ännu har förarna inte fått januarilönen och många är oroliga. – Vi hanteras som djur på en marknad, säger en besviken chaufför.

Transports ombudsman Lone Olsson förhandlade med Ringduve taxi förra veckan:

– Då lovade företaget att betala ut förarnas löner den 28 och 29 januari. Men det kom inga pengar. En chaufför som ringde mig uppgav att lön nu utlovas till den 6 februari. Men jag förbereder en betalningsuppmaning, enligt konkurslagen.

Ringduve taxi kör privatresor, men också skolskjuts, färdtjänst och sjukresor.

De ekonomiska problemen började tidigt och för ett år sedan begärdes företaget i konkurs av en fordringsägare. En uppgörelse träffades och verksamheten rullade vidare, på kryckor.

I höstas var situationen återigen akut, med stora skatteskulder. Förarna stod utan lön och Ringduve taxi begärde så kallad företagsrekonstruktion – ett alternativ till omedelbar konkurs.

Rekonstruktionen avbröts och i december fick tingsrätten in en ny konkursansökan. I samma veva sa Malmö stad upp kontrakten på skolkörningar och i mitten av januari följde Skånetrafiken efter. Avtalet om färdtjänst och sjukresor hävdes.

Några dagar innan Skånetrafikens beslut hade Kronofogden gått in med en betalningssäkran. 43 leasade Fordbilar hämtades med bärgare.

– Det är en märklig situation, säger en förare. Jag blev uppringd av växeln. Telefonisten sa att jag inte skulle köra mer, att jag skulle bli uppsagd. Jag körde direkt hem. Senare ringde företaget och sa att jag skulle komma in med bilen.

– Jag blev lovad en skriftlig uppsägning, det var det sista jag hörde från företaget. Någon uppsägning har inte kommit. Som jag ser det har Skånetrafiken ett stort ansvar för haveriet. Det går inte bedriva verksamheten med så låga priser som upphandlingarna lett till.

Transportarbetaren har pratat med fyra chaufförer under onsdagen. Ingen har fått lön.

När kommer lönerna?

Vi har sökt ledningen för Ringduve taxi ett stort antal gånger. Ingen svarar längre på beställningscentralen. Enligt uppgift har en ny huvudman kommit in i bolaget. Fast någon ny företrädare har inte registrerats hos Bolagsverket.

Den 45-årige Malmöbo som formellt är ledamot i bolagsstyrelsen har heller inte gått att nå.

Skånetrafiken har inlett en ny så kallad direktupphandling av färdtjänst och sjukresor. Nya avtal är på gång, men ännu inte underskrivna, uppger en talesperson.

Enligt Skatteverket har Ringduve taxi just nu ett litet plus på skattekontot. Hos Kronofogden finns betalningsförelägganden på cirka 2,2 miljoner kronor. Av det är 490 000 kronor obetalda premier för de anställdas arbetsmarknadsförsäkringar, Fora.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Ahmed:
    31 januari, 2019

    FACKET GÖR INGET ÅT DET HÄR DET ÄR SÅ KONSTIGT ATT DEM INTE SÄTTER BOLAGET I KONKURS DIREKT .. DEM NÅR INTE ENS CHEFEN HAN SVARAR INTE TILL DEM O HON TÄNKER SKICKA EN BETALNINGS PÅMMINELS DET E RENA TRAMSERIET AV FÖRBUNDET . DET ÄR BARA ATT SÄTTA BOLAGET I KONKUS UTAN NÅGRA PÅMMINELSE FÖR VI KOMMER ALDRIG ATT FÅ LÖNER DEM HAR REDAN TAGIT ALLA PENGAR SOM FANNS .

  2. Adnan:
    30 januari, 2019

    Vad är det man ska kommentera här . Transportförbundet gör inget det är därför dem behandlar oss som djur . Man vet inte om företaget eller själva förbundet är värre . Det är viktigt att dem får sina löner som vi betalr in till dem . Jag vet inte riktigt varför ni finns kan ni ge mig ett svar ? Ni vet hur det har varit på detta företaget en längre tid nu . Så det är ju bara att sätta bolaget i konkurs utan att dröja för det har gått så långt nu . Eller ni vill att vi ska gå i konkurs . Vi måste betala räkningar barn som vill ha mat . Ni borde skämmas . Mvh

Lästips:

Texkning av man som ligger och solbadar på en badhanduk på en sandstrand, med solkräm, hink, parasoll och leksaksbil bredvid sig.

Håll koll på semesterlönen

Lön & avtal. Alla arbetstagare har rätt till semester. Men hur mycket du får betalt avgörs av lagen eller ditt kollektivavtal.

Midsommarfirande Foto:Shutterstock

Så mycket tjänar du på att jobba i midsommar

Lön. Många är lediga i midsommarhelgen. Men vissa måste tyvärr jobba även då. Som plåster på såren ger det extra betalt. Mer för vissa, mindre för andra.

”Jag tycker om ge service och har stor respekt för äldre och funktionshindrade personer”, säger Serpil Tumer.

Serpil skolade om sig till omsorgschaufför

Taxi. Serpil Tumer har jobbat som frisör, städerska, undersköterska, barnskötare och på dagverksamhet för funktionshindrade barn. Arbetsförmedlingen tipsade om en utbildning och nu har hon både taxiförarlegitimation och jobb – inom serviceresor.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.