”Förbjud procentlön inom färdtjänsten”
– Tänk dig lön per körd kilometer för en busschaufför. Eller att biträdet i Coop-kassan får betalt per kund. Det är vidrigt med procentlön för att köra gamla och sjuka människor. Det borde förbjudas inom färdtjänst och rullstolstaxi!
Per-Eric Larsson kör rullstolstaxi för beställningscentralen Samtrans i Stockholms län. Han är upprörd och närmast spottar fram orden. Detta efter att han läst om kollegan, som på Transportarbetarens webb inte är övertygad om att fast lön är bästa sättet att komma till rätta med stressen inom samhällsbetalda resor. Chauffören gav sin reaktion på Socialdemokraternas valutspel i förra veckan om kollektivavtal och fast lön för förare av färdtjänst och skolskjuts.
– 99 av 100 chaufförer vill ha månadslön. Det är ju alldeles självklart att man inte kan jobba på ackord, när man inte har någon möjlighet att påverka sitt arbete och antalet körningar.
– Innan det nya systemet infördes körde jag färdtjänstbuss och hade i alla fall timlön. 120 kronor per timme för tre och ett halvt år sedan. Det var hundra gånger bättre. Nu har vi ingenting extra, inget ob-tillägg varken för kvällsarbete, helgjobb eller arbete på röda dagar. Jag har tvingats gå ner 3 000 kronor per månad i lön. Man kan inte försörja en familj på det här jobbet!
Att jobba på procentlön av inkört belopp är ofattbart, anser Per-Eric Larsson.
– Vi ska hämta gamla människor, som kan ligga i sängen när vi kommer. Det är förnedrande och ovärdigt för både dem och oss, att vi ska stå och trampa i hallen för att vårt körschema spricker när gamlingarna är försenade.
Per-Eric Larsson beskriver också hur förarnas lön påverkas om de fastnar i långa bilköer eller får ovälkomna körningar långt ut i ytterområdet av länet.
Kollektivavtal är självklart tycker han, men dömer i nästa stund ut Taxiföraravtalets låga grundlön som ”fjollig”.
Larsson tycker att ingångslönen för chaufförer av samhällsbetalda resor borde ligga på 23 000 kronor för att sedan öka till 25 000 till 26 000 kronor med några års erfarenhet. Liksom Transport skildrar han taximarknaden som uppåt väggarna för överetablerad efter avregleringen. Förbundet vill införa en begränsning av antalet taxibilar för att försöka hejda lönedumpningen.
– Hela systemet är ruttet med alla väntande taxibilar. Förr fanns det en chans att dra in mer pengar med procentlön, men nu… det funkar inte.
– Min åkare har inte tecknat kollektivavtal heller, så det är osäkert hur det blir med min pension. Jag har varit på honom om det några gånger, men han säger att han inte har råd.
Ytterligare ett märkligt inslag inom branschen är att förarna inte har arbetsplikt och kan tacka nej till körningar, förklarar Per-Eric Larsson.
– Det enda vi har är inloggningsplikt. Är det inte ett märkligt, när det hela tiden ska sparas och priserna pressas, att en chaufför kan vara i ett område med en körning, men ändå säga nej? Det kan ju aldrig bli billigare för skattebetalarna utan dyrare, när vi kör kors och tvärs genom länet som i en myrstack, resonerar han.
– Som heltidsanställd ska man ha månadslön. Det är så självklart som det kan bli. Att hantera människor tar tid och måste få ta tid. Därför behöver vi ett eget färdtjänstavtal. Vi ska inte ingå i taxiförarnas kollektivavtal, de gör ett helt annat arbete, poängterar Larsson.
Frågan om ett separat färdtjänstavtal har drivits av kollegor till honom i flera år, men hittills möts av kalla handen av arbetsgivarna.
Per-Eric Larsson vill sätta stopp för hela ”upphandlings-karusellen” genom att landstinget tar över all färdtjänst och driver den i egen regi med egna fordon, Han säger:
– Jag hoppas socialdemokraten Anders Ygeman håller sina vallöften om vänstern vinner valet. Annars…