”Förbjud procentlön inom färdtjänsten”

– Tänk dig lön per körd kilometer för en busschaufför. Eller att biträdet i Coop-kassan får betalt per kund. Det är vidrigt med procentlön för att köra gamla och sjuka människor. Det borde förbjudas inom färdtjänst och rullstolstaxi!

Per-Eric Larsson kör rullstolstaxi för beställningscentralen Samtrans i Stockholms län. Han är upprörd och närmast spottar fram orden. Detta efter att han läst om kollegan, som på Transportarbetarens webb inte är övertygad om att fast lön är bästa sättet att komma till rätta med stressen inom samhällsbetalda resor. Chauffören gav sin reaktion på Socialdemokraternas valutspel i förra veckan om kollektivavtal och fast lön för förare av färdtjänst och skolskjuts.

– 99 av 100 chaufförer vill ha månadslön. Det är ju alldeles självklart att man inte kan jobba på ackord, när man inte har någon möjlighet att påverka sitt arbete och antalet körningar.

– Innan det nya systemet infördes körde jag färdtjänstbuss och hade i alla fall timlön. 120 kronor per timme för tre och ett halvt år sedan. Det var hundra gånger bättre. Nu har vi ingenting extra, inget ob-tillägg varken för kvällsarbete, helgjobb eller arbete på röda dagar. Jag har tvingats gå ner 3 000 kronor per månad i lön. Man kan inte försörja en familj på det här jobbet!

Att jobba på procentlön av inkört belopp är ofattbart, anser Per-Eric Larsson.

– Vi ska hämta gamla människor, som kan ligga i sängen när vi kommer. Det är förnedrande och ovärdigt för både dem och oss, att vi ska stå och trampa i hallen för att vårt körschema spricker när gamlingarna är försenade.

Per-Eric Larsson beskriver också hur förarnas lön påverkas om de fastnar i långa bilköer eller får ovälkomna körningar långt ut i ytterområdet av länet.

Kollektivavtal är självklart tycker han, men dömer i nästa stund ut Taxiföraravtalets låga grundlön som ”fjollig”.

Larsson tycker att ingångslönen för chaufförer av samhällsbetalda resor borde ligga på 23 000 kronor för att sedan öka till 25 000 till 26 000 kronor med några års erfarenhet. Liksom Transport skildrar han taximarknaden som uppåt väggarna för överetablerad efter avregleringen. Förbundet vill införa en begränsning av antalet taxibilar för att försöka hejda lönedumpningen.

– Hela systemet är ruttet med alla väntande taxibilar. Förr fanns det en chans att dra in mer pengar med procentlön, men nu… det funkar inte.

– Min åkare har inte tecknat kollektivavtal heller, så det är osäkert hur det blir med min pension. Jag har varit på honom om det några gånger, men han säger att han inte har råd.

Ytterligare ett märkligt inslag inom branschen är att förarna inte har arbetsplikt och kan tacka nej till körningar, förklarar Per-Eric Larsson.

– Det enda vi har är inloggningsplikt. Är det inte ett märkligt, när det hela tiden ska sparas och priserna pressas, att en chaufför kan vara i ett område med en körning, men ändå säga nej? Det kan ju aldrig bli billigare för skattebetalarna utan dyrare, när vi kör kors och tvärs genom länet som i en myrstack, resonerar han.

– Som heltidsanställd ska man ha månadslön. Det är så självklart som det kan bli. Att hantera människor tar tid och måste få ta tid. Därför behöver vi ett eget färdtjänstavtal. Vi ska inte ingå i taxiförarnas kollektivavtal, de gör ett helt annat arbete, poängterar Larsson.

Frågan om ett separat färdtjänstavtal har drivits av kollegor till honom i flera år, men hittills möts av kalla handen av arbetsgivarna.

Per-Eric Larsson vill sätta stopp för hela ”upphandlings-karusellen” genom att landstinget tar över all färdtjänst och driver den i egen regi med egna fordon, Han säger:

– Jag hoppas socialdemokraten Anders Ygeman håller sina vallöften om vänstern vinner valet. Annars…

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.