Hur går det med elvägarna?

Klimat. Bygget av en första permanent elväg i Sverige är satt på paus. Men tekniken är absolut inte död, säger forskningschef Lina Nordin. Fyra olika modeller av elväg har testats i Sverige och Trafikverket följer noga utvecklingen i andra länder.

Man med keps och varselgul t-shirt som står framför förarhytten till en vit ellastbil.

En helt vanlig fredag på akuten i Malmö

Hot och våld är vardag för ordningsvakterna på akuten i Malmö. Nu kämpar de för att få dubbelbemanning under helgkvällarna. Transportarbetaren följde arbetet under en fredagsnatt i januari.

Allt väl ombord?

Det är svårt att säga hur många bekvämlighetsflaggade fartyg som trafikerar svenska vatten. Än svårare att veta hur tillvaron ser ut för manskapet. Men genom överraskningsinspektioner och med svenska hamnarbetare i ryggen, gör Sveriges ITF-inspektörer sitt till för att upprätthålla anständiga villkor ombord.

Platser som inte är värda en omväg

Om du ofta är ute och kör på vägarna i Sverige har du säkert hunnit se flera av landets sevärdheter. Några är bättre än andra, men många är ganska trista. Någon som funderat på saken är Johan Tell, som tycker vi borde diskutera turismen och vad vi egentligen åker och tittar på.

Läs för mig, pappa!

Män i LO-yrken läser allt mindre. Och lusten att läsa går i arv mellan generationerna. Med projektet ”Läs för mig pappa!” vill ABF tillsammans med Transport och flera andra LO-förbund vända den nedåtgående trenden.

Ingen business som showbusiness

Oskar Linnros är en av Sveriges hetaste popstjärnor just nu och varvar platinasäljande skivor med utsålda turnéer. Men det här reportaget ska inte handla om honom, utan om dem som gör popstjärnelivet möjligt: Turnébusschaufförerna.

På scenen blir tre stolar en taxibil

Just nu spelas Bluebird på Östgötateatern. Föreställningen utspelar sig i en taxi och handlar om möten, ensamhet och försoning. Transportarbetaren har träffat huvudrollsinnehavaren Tobias Almborg som berättar om repetitionsarbetet och vad som krävs för att få en teaterscen att bli en taxibil.

Maria slår näven i presidenten

Jag sitter på tåget, andra klass till staden Râmnicu Vâlcea. Det är något särskilt med kvinnan i sätet intill, så jag böjer mig fram och visar henne en bild av Rumäniens president, Traian Basescu. Hon tar hela pappersbunden och slår näven rätt i hans ansikte.

Norrländska Sagabion fick nytt liv

På fyrtiotalet visades bio tre dagar i veckan på Sagabiografen i gruvorten Adak. Men med tv:ns intåg föll bion i glömska. Nästan 25 år senare hittades bion av en slump, intakt med biosalong, filmaffischer och biljettlucka. Nu bidrar den till att sätta Adak på kartan igen med sin årliga filmfestival.

Regummering – en bra affär för alla

En sliten yta behöver inte betyda slutet för ett däck. I Malå blir gamla däck till entreprenadmaskiner som nya igen, genom regummering. Ett arbete som kräver både hantverksskicklighet och råstyrka.

Familjen Persson hittade hem på film

Efter 40 år utomlands tog Per Persson sin familj och flyttade hem till skånska Ballingslöv. Men vägen hem blev krokigare än vad han trott. Nu har familjens resa blivit en film. – Vi blev väldigt överraskade av det varma mottagandet. Vårt vardagliga liv, det är ju inget spännande. Men det är tydligen något i filmen som når fram till människor, säger Per Persson.

Det gäller att fånga upp intresset att förbättra

– Till en början handlade organiseringsarbetet mycket om att få nya medlemmar och starta klubbar ute på arbetsplatserna. Nu går vi in mer på djupet, förklarar Transports organizer Pablo Vergara.

Före och efter 1990

Över en natt gick taxibranschen i Sverige från hårt reglerad till en av världens mest oreglerade. Mycket av dagens problem går att koppla till avregleringen. Men också till procentlönen som fördes in i kollektivavtalet 1993 efter en period utan avtal.

Hur kunde det gå så illa?

Låga löner, långa arbetsdagar och en ständig stress är verkligheten för många av landets taxichaufförer. Procentlön i kombination med att städerna svämmar över av lediga bilar gör att det krävs många timmar för att komma upp i en rimlig lönenivå. Hur blev det så här? Följ med Transportarbetaren på en resa från avregleringen 1990 till i dag.

Innan soporna lämnar ön

Varje år tar Ragn-Sells på Gotland emot 10 000 ton hushållsavfall, från 27 000 hämtställen. Endast det brännbara avfallet blir kvar på ön medan resten transporteras med de vanliga färjorna till fastlandet. Men först sorteras allt, under uppsikt av hundratals måsar, vid Romakloster.