Fordon som inte betalar straffavgift ska låsas fast

– Äntligen har politikerna förstått. Betalar man inte sanktionsavgiften för brott mot cabotagereglerna är det klart att man ska klampas på plats. Så kommenterar Transports utredare Magnus Falk regeringens förslag att ytterligare skärpa den nya lagen om att hindra fortsatt färd.

Det har skrivits mycket om den nya lagen om åtgärder vid hindrande av fortsatt färd som ger möjlighet att ”klampa”, låsa fast hjulen på fordon vars förare bryter mot exempelvis kör- och vilotidreglerna. Lagen träder i kraft söndagen den första mars.

Nu tar regeringen ett steg till och föreslår att den färska lagstiftningen ska stramas åt ännu ett snäpp. Stoppas en förare som brutit mot reglerna kring cabotage ska han eller hon betala de nya sanktionsavgifterna direkt vid kontrollen. Annars har polisen och Tullverket rätt att klampa och hålla kvar fordonet.

Med cabotagetransporter menas körningar av utländska åkerier i ett annat EU-land, som Sverige. Lagen ger rätt till tre inrikestransporter under en period av sju dagar. Körningarna får ske efter att en annan internationell godstransport utförts.

Förslaget om den ytterligare skärpningen av ”klampnings-lagen” är ute på remiss och väntas, enligt regeringen, träda i kraft den 1 juli i år.

Transport välkomnar nyordningen.

– Äntligen är det slut på halvmesyrerna. Tidigare var cabotagebrott inte med i lagen men nu blir det möjligt att komma åt även den brottsligheten, säger Transports utredare Magnus Falk.

Den som har svårt att hänga med i de många turerna kring lagstiftningen är inte ensam.

– Det har blivit lite krångligt i och med den nya parlamentariska situationen. Men den nytillträdda regeringen har valt att bygga vidare på lagstiftningen om klampning, som lades fram av den borgerliga majoriteten och skruva till lagen ytterligare, förklarar Magnus Falk.

Sveriges Åkeriföretag gläds också över åtstramningen.

– Seriösa företagare som kör sunda transporter ska inte köras om av trafikfarliga eller illegala transporter. Nu finns ett kraftfullt medel mot detta, inte minst den avskräckande effekten borde vara stor säger kommunikationschef Tina Forsell.

Hon tillägger:

– Nu behöver polis och tull få hjälp med att få utrustningen på plats, liksom avlastning på lämpligt sätt för att inte ytterligare tära på trafikpolisens ansträngda resurser. Att en lag efterlevs är A och O, annars riskerar den att bli en papperstiger.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.