Fordon som inte betalar straffavgift ska låsas fast
– Äntligen har politikerna förstått. Betalar man inte sanktionsavgiften för brott mot cabotagereglerna är det klart att man ska klampas på plats. Så kommenterar Transports utredare Magnus Falk regeringens förslag att ytterligare skärpa den nya lagen om att hindra fortsatt färd.
Det har skrivits mycket om den nya lagen om åtgärder vid hindrande av fortsatt färd som ger möjlighet att ”klampa”, låsa fast hjulen på fordon vars förare bryter mot exempelvis kör- och vilotidreglerna. Lagen träder i kraft söndagen den första mars.
Nu tar regeringen ett steg till och föreslår att den färska lagstiftningen ska stramas åt ännu ett snäpp. Stoppas en förare som brutit mot reglerna kring cabotage ska han eller hon betala de nya sanktionsavgifterna direkt vid kontrollen. Annars har polisen och Tullverket rätt att klampa och hålla kvar fordonet.
Med cabotagetransporter menas körningar av utländska åkerier i ett annat EU-land, som Sverige. Lagen ger rätt till tre inrikestransporter under en period av sju dagar. Körningarna får ske efter att en annan internationell godstransport utförts.
Förslaget om den ytterligare skärpningen av ”klampnings-lagen” är ute på remiss och väntas, enligt regeringen, träda i kraft den 1 juli i år.
Transport välkomnar nyordningen.
– Äntligen är det slut på halvmesyrerna. Tidigare var cabotagebrott inte med i lagen men nu blir det möjligt att komma åt även den brottsligheten, säger Transports utredare Magnus Falk.
Den som har svårt att hänga med i de många turerna kring lagstiftningen är inte ensam.
– Det har blivit lite krångligt i och med den nya parlamentariska situationen. Men den nytillträdda regeringen har valt att bygga vidare på lagstiftningen om klampning, som lades fram av den borgerliga majoriteten och skruva till lagen ytterligare, förklarar Magnus Falk.
Sveriges Åkeriföretag gläds också över åtstramningen.
– Seriösa företagare som kör sunda transporter ska inte köras om av trafikfarliga eller illegala transporter. Nu finns ett kraftfullt medel mot detta, inte minst den avskräckande effekten borde vara stor säger kommunikationschef Tina Forsell.
Hon tillägger:
– Nu behöver polis och tull få hjälp med att få utrustningen på plats, liksom avlastning på lämpligt sätt för att inte ytterligare tära på trafikpolisens ansträngda resurser. Att en lag efterlevs är A och O, annars riskerar den att bli en papperstiger.