”Fordonskontrollerna bör vara likvärdiga i hela EU”
Sveriges Åkeriföretag (SÅ) har skrivit till Näringsdepartementet med krav på att fordonskontrollerna ska göras på samma sätt i alla EU-länder. – Systemet är inte konkurrensneutralt i dag, säger SÅ:s teknikchef Mårten Johansson.
Bakgrunden är en EU-lag om kontrollbesiktning av fordon, som är under behandling. EU-kommissionen föreslår ett riskvärderingssystem där fordon med många brister vid kontrollbesiktning skall kontrolleras oftare vid kontroll på väg.
– Men kontrollerna går inte till på samma sätt i hela EU. Ett och samma fordon som kontrolleras i två olika länder kan få helt olika bedömning, säger Mårten Johansson.
Fordon som kontrolleras i länder med noggrann och utförlig kontrollbesiktning riskerar därmed att tvingas stanna och kontrolleras oftare vilket kostar åkeriet tid och pengar. I andra länder med lindrigare kontrollbesiktning värderas fordonen mildare och de behöver inte riskera att stoppas för kontroll under färd särskilt ofta.
Eller som Mårten Johansson uttrycker det:
– Fordon från länder med strängare regler kan bedömas ha högre risk, än fordon från länder med mildare regler. I själva verket bör det generellt vara tvärtom, eftersom bilar från länder med stränga regler underhålls bättre och kontrolleras oftare.
Först när kontrollerna sker på samma sätt finns förutsättningar för ett konkurrensneutralt riskvärderingssystem, och ett första steg i frågan bör därför vara att ländernas kontrollmetoder harmoniseras, enligt SÅ:s skrivelse till Näringsdepartementet.