Fordonsvikt och längd skapar oro i skogsnäringen

I dag, fredag, startade skogsnäringens egen transportmässa, Mittia, i Ljusdal. Branschen präglas just nu av en sorts vakuum där alla väntar på klara besked om hur långa och tunga framtidens virkesbilar får vara. – Osäkerheten gör att åkerierna tvekar när de ska investera i nya fordon, säger Transports ombudsman Lars Mikalesson.

Logstikmässan hålls vart annat år sedan 16 år tillbaka och lockar många intressenter som sysslar med virkes- och fliskörning. I anknytning till mässan genomförde branschorganisationen Sveriges Åkeriföretag (SÅ) också ett seminarium där flera aktuella frågor togs upp.

En av talarna var SÅ:s Ulric Långberg som hävdade att skogsindustrins logistikplanering fungerar dåligt. Trots att årstidsväxlingar och tjällossning är välkända återkommande fenomen i Sverige så drabbas många åkare hårt när industrierna plötsligt ändrar planer och köruppdrag – med hänvisning till oförutsedda händelser.

– I dag står logistiken för omkring en fjärdedel av skogsbranschen hela råvarukostnad. Jag påstår att det går att spara 15–25 procent, med bättre planering. Som åkare behöver ni få mer information från skogsbolagen, för att kunna bli effektivare, anförde Ulric Långberg.

Fast branschens mest brännande ämne är nog lastbilarna. I juni kom plötsligt nya regler som medger en höjd totalvikt på tunga lastbilar – från 60 till 64 ton.

– Vi tycker att längre och tyngre fordon är bra, men just 64 ton som gräns hade vi varken väntat eller önskat oss. 68 ton hade varit mer logiskt, förklarade Långberg.

Repliken kom under ett föredrag som hölls av Lennart Cider, Volvo Trucks, och Per Olsson från släpvagnstillverkaren Parator.

Cider och Olsson gick ingående igenom de försök som på senare år gjorts med längre och tyngre virkesbilar. ETT, En trave till, var det första där ett 30 meter långt och 90 ton tungt Volvoekipage fick dispens att rulla en viss vägsträcka i Norrbotten.

Bilen står numera på Volvos museum och har fått en efterföljare. Enligt Lennart Cider minskade utsläppen av klimatgasen koldioxid med över 20 procent per transporterat ton med ETT-bilen. Med en maxvikt på 74 ton, som många efterlyser i dag, skulle minskningen bli 10–15 procent.

– Störst bränslebesparing uppstår faktiskt vid tomkörningen, förklarade Cider. Orsaken är att man då hissar upp flera axlar.

Både Lennart Cider och Per Olsson skulle gärna se 90 tonsekipage på vägarna. Men det skulle i så fall förutsätta:

• Luftfjädring. Det uppges ge bättre stabilitet.

• Singeldäck, alltså inte två däck i änden på varje axel.

• Virkesstöttor på bil och släp med så kallade bankar, som ger hög spännkraft när lasten ska säkras.

Ute på mässfältet kunde besökarna hälsa på ExTe, företaget som för 25 år sedan tog fram bankarna – de automatiska bommarna – som gör att chaufförerna inte längre behöver kasta kätting över travarna.

Trots att uppfinningen innebar en klar förbättring av arbetsmiljön syns den sällan på nya ekipage. Högst 7-8 procent av kunderna vill ha dem, uppgav en representant för ExTe när Transportarbetaren frågade.

I andra änden av fältet hade Curt Göransson, skogsåkare från Färila, ställt upp en kran och två specialbyggda bilar, som båda får rulla med 74 ton. På dispens.

Ekipagen lockade till sig många nyfikna och flera förare skakade skeptiskt på huvudet.

– Det går aldrig att komma fram på en skogsväg med en sån där, sa en röst.

Curt Göransson höll med när Transportarbetaren fick en pratstund i åkeriets husbil:

– Personligen tycker jag att en fordonskombination på 74 ton och 27 meter vore optimalt. Då krävs det fyra travar, inte tre – det blir för högt. Och vi pratar inte om körning på skogsvägar, utan körning från virkesterminaler till industrierna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.