Företag får fortsätta trots ekonomisk kris

Ett företag på obestånd fortsätter att anlitas för att hjälpa arbetslösa arbetare att hitta nytt jobb. Miljontals kronor har förskingrats på företaget som nu är under rekonstruktion.

Omkring 2 500 transportare har fått omställningsstöd de senaste tolv månaderna. Det betyder att de efter att ha sagts upp från jobbet har haft en coach som hjälpt dem att söka nytt arbete eller starta eget.

Stödet erbjuds av Trygghetsfonden TSL som ägs av LO och arbetsgivarna. Fonden får sina pengar genom avsättningar från din och andra arbetares löner.

Med de pengarna upphandlar TSL coacherna från olika företag. Det sjätte mest anlitade omställningsföretaget är A-Partner. Totalt jobbade A-Partner med 1 100 arbetslösa det senaste året, 80 procent av dem hittade ett nytt jobb.

Men A-Partner har kraftiga ekonomiska problem. Skulderna är så stora att en konkurs hotade. Företaget ansökte i stället om rekonstruktion som innebär att det får tid på sig att lösa sina betalningsproblem. En utomstående företagsrekonstruktör ska hjälpa till med att reda ut dem.

Trygghetsfonden TSL fortsätter att anlita företaget som stod på randen till konkurs. Det senaste året har 25 miljoner kronor betalats ut från TSL till A-Partner.

– Det är första gången vi är med om att en leverantör är satt i rekonstruktion, säger Caroline Söder, vd på TSL. Vårt fokus är att säkerställa att våra deltagare får det stöd de ska ha – och vi tror att det säkraste sättet just nu är att fortsätta med A-Partner.

TSL kräver muntliga och skriftliga rapporter om hur företetaget utvecklas varje vecka.

– Det går åt rätt håll, säger Caroline Söder. Och om vi stängde för nya deltagare skulle det bli svårare för A-Partner att leva vidare och jobba på med dem som redan får sin omställning via företaget.

Jonny Berzelius äger A-Partner. Han förklarar den ekonomiska krisen med ett brott mot företaget:

– Vi hade en anställd som förskingrade många miljoner, säger han. Personen är polisanmäld och det pågår en förundersökning. Men när vi upptäckte förskingringen var krisen redan akut – trots att vårt företag egentligen går bra.

Den beskrivningen ställer även företagsrekonstruktören Daniel Söderberg upp på.

– För två månader sedan var det kaos, säger han.

– Men nu är jag med och ser över personalläget och alla ingångna avtal. Bolaget får äska pengar från ett låst konto för varje faktura som ska betalas. Och det går åt rätt håll så länge det inte blir tvärstopp hos någon avtalspart. Fast det är för tidigt att säga hur lång tid rekonstruktionen tar, det beror ju på brottsutredningen också.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.