Företag vill ha kvar krav på skyddsfordon

Bärgaren är på plats vid den trasiga Volvon. Bakom står redan TMA-bilen med nedfälld krockkudde. Det är 30 kilometer i timmen som gäller förbi haveriplatsen. Då kommer länsbussen. I 90 blås. Chauffören pratar i mobiltelefonen och tvärbromsar först när han ser den höjda kameralinsen.

– Det är vardag för oss. Man känner vinddraget från bilarna. Det är många som över huvud taget inte saktar ner, säger Marcus Nyqvist, bärgare på Assistancekåren i Örebro.

Assistancekåren är en rikstäckande organisation med 120 anslutna privata bärgningsföretag.

I Närke heter bolaget Örebrobärgarna och i garaget finns både lätta och tunga bärgningsfordon. Vd Rickard Elvin är förbannad över Arbetsmiljöverkets velande.

Hans företag har redan fått vitesförbud från verkets inspektörer. Kravet är glasklart. Vid all bärgning på länets skyddsklassade vägar krävs TMA-fordon. Annars utdöms ett vite på 100 000 kronor. Varje gång.

– Vi valde att snabbt skaffa egna TMA-bilar för att klara Arbetsmiljöverkets krav, säger Richard Elvin. Det fanns inte tillräcklig TMA-kapacitet i länet och vi såg ingen annan möjlighet.

– Inledningsvis var vi lite skeptiska till Arbetsmiljöverks hårda linje, men den fungerar utmärkt. I dag vill ingen i personalen jobba utan TMA-skydd. Alla ser utvecklingen på vägarna med mindre och mindre hänsyn.

Örebro är ett stort trafiknav med två Europavägar som korsar varandra. Ovanpå det finns 15 riks- och länsvägar som omfattas av TMA-kravet.

I debatten hävdar skeptikerna att TMA kan vara motiverat på motorvägar och trafikintensiva riksvägar, men inte på alla andra som Trafikverket skyddsklassat.

Fast Rickard Elvin påpekar att tät trafik inte automatiskt ökar risken för bärgarna. Med många bilar på vägen blir farten ofta lägre och uppmärksamheten högre.

För Örebrobärgarna trädde viteskravet i kraft den 1 juni. Under de månader som gått har bilister vid två tillfällen kört in de uppställda skyddsfordonen. I båda fallen var det dagsljus och relativt lite trafik.

Rickard Elvin säger:

– En förare bromsade över huvudet inte, utan rammade TMA-bilen i 90 kilometer i timmen. Både föraren och passageraren, ett äldre par, klev oskadda ur personbilen.

– Man ska komma ihåg att TMA inte bara skyddar folk som jobbar ute på vägen, utan i lika hög grad bilisterna som krockar med våra fordon.

Såväl Elvin som företagets anställda bärgare och TMA-förare är oroliga för att Arbetsmiljöverket ska slå till reträtt och på nytt göra dålig arbetsmiljö till ett konkurrensmedel i branschen.

– Då hamnar vi i samma dilemma som tidigare, säger TMA-föraren Kari Saunamäki. Både kunderna och försäkringsbolagen vill ha jobbet utfört så fort och så billigt som möjligt.

– Att bara ställa upp koner är ju enklast. Men vilket skydd ger det? Vi ser ju nästan dagligen incidenter där passerande bilister mejar ner dem, trots att det står en TMA-bil framför.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.