Företagens flexibilitet ställs mot anställdas liv
Förhandlingar. Striden om tiden är ett av de hetaste slaget i årets avtalsrörelse.
Arbetsgivarna vill själva bestämma när 1,5 miljoner arbetare ska jobba. Transportarbetaren har tillsammans med tio andra tidningar granskat dragkampen om din arbetstid. Den har aldrig varit tuffare än nu.
De 14 LO-förbunden enades i oktober om att agera gemensamt i avtalsrörelsen som nu är i full gång. Facken ska bland annat slåss för en låglönesatsning och förbättrade avtalsförsäkringar och tjänstepension.
Grundkravet är 2,8 procent mer i lön. För arbetare som tjänar upp till 24 000 kronor är kravet i stället 672 kronor. Det gör att lågavlönade procentuellt sett får ut mer än medlemmar som ligger högre upp på löneskalan. Arbetsgivarna – åtminstone i industrin som är först ut – har svarat med ett bud på 1,5 procent i löneökningar.
Samtidigt har fokus inom många LO-branscher satts på en ännu hetare stridsfråga.
Tiden. Och makten över tiden.
Arbetsgivarna i de flesta branscher kräver mer flexibla arbetstider och anställningar. Kraven ser olika ut och facken svarar utifrån detta.
I krogbranschen är arbetstiderna, kanske framför allt frågan om schemaläggning, många gånger viktigare än lönen, enligt Hotell- och restaurangfackets avtalssekreterare Per Persson. Arbetsgivarna kräver att få ändra schemat med sju dagars varsel.
– För våra medlemmar skulle det innebära en katastrof privat, säger Per Persson till Hotellrevyn.
Handels riktar in sig på att avtalsvägen motverka hyvling, det vill säga när arbetsgivare minskar anställdas arbetstid utan hänsyn till turordning och uppsägningstid. Fackförbundet fick i höstas en dom i Arbetsdomstolen emot sig i frågan, och tar upp kampen i de centrala förhandlingarna om kollektivavtalet.
Och i industrin handlar striden om att arbetsgivarna vill kunna öka och minska arbetstiderna plus få rätt att lägga ut tid på lördagana – detta utan att förhandla med facket, vilket är regeln i dag.
– Det måste bli enklare och billigare för företagen. Enklare genom att slippa långa förhandlingar. Billigare genom att inte behöva betala för personalens flexibilitet, säger Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe i tidningen Dagens Arbete.
Om några veckor förväntas facken inom industrin ha gjort upp med arbetsgivarna. Därefter intensifieras förhandlingarna i de andra branscherna där avtalen löper ut den sista mars.
– Kampen om arbetstiden är en komplex fråga som ständigt har funnits med, säger Marcel Carlstedt, Transports förbundsjurist som själv har varit med i de senaste 20 årens avtalsrörelser.