Close
Transports förhandlingsdelegation. Längst till höger sitter Christer Bengtsson, ny vikarierande stuveriombudsman i avdelning 1.
Close
Avtal 2020

Förhandling pågår om nytt avtal för hamnarbetarna

Hamn. Onsdag. Klockan är 14. Transports lilla förhandlingsdelegation reser sig ur stolarna och går i väg för en andra rond mot Sveriges Hamnar. I potten ligger ett nytt avtal för stuveriarbetarna. Möt två i delegationen på film.

– Min personliga gissning är att ett nytt avtal är klart först när det gamla löpt ut den 30 april, säger Martin Johansson, facklig förtroendeman från Göteborgs roro-hamn.

Traditionellt har Transports största yrkesgrupp, lastbilschaufförerna och terminalarbetarna, varit först ut när Transport inlett avtalsrörelsen. Den här gången är det hamnarna.

Inne i ett mötesrum hos Svenskt Näringsliv på Östermalm i Stockholm sitter fackets stora förhandlingsdelegation. Det är ombudsmän, en utredare och yrkesaktiva hamnarbetare. Diskussionerna är heta. Om bemanningsföretag på kajerna, arbetsmiljö och automatiserade jobb…

Förhandlingsläget är unikt. I Sverige finns inte bara ett fack för hamnarbetare, utan två. Och för första gången finns också två kollektivavtal. Ett med Transport och ett med Hamnarbetarförbundet (HF).

Vad betyder det? Vilken status har egentligen HF:s avtal, som tecknades i mars 2019 och som arbetsgivarna ihärdigt beskriver som ett andrahandsavtal?

Den 19–20 maj väntas situationen klarna. Då ska frågan prövas i Arbetsdomstolen (AD).

Det är HF som drivit den dit. Stämningen kom in efter att hamnens största kund, Maersk, ändrat anlöpstiderna för det enorma containerfartyg som kommer till Göteborg varje vecka.

Den nya tidtabellen krävde ett nytt schema för hamnarbetarna. APM Terminals förhandlade fram en lokal uppgörelse med Transport, som har det först tecknade kollektivavtalet i branschen.

Fel anser HF. APM Terminals skulle ha förhandlat även med HF. Eller i vart fall kallat till MBL-förhandling (medbestämmandelagen) och informerat om förändringen i verksamheten.

I stämningen till AD kräver HF 300 000 kronor i skadestånd. Eller i vart fall 100 000 kronor, om det bara var ett brott mot MBL.

APM Terminals och Sveriges Hamnar tillbakavisar alla krav. Arbetsgivarna anser att de gjort rätt som schemaförhandlat bara med Transport. Någon större förändring var det heller inte fråga om, så något brott mot MBL har inte skett. Skriver Sveriges Hamnar i en inlaga till rätten.

– Ytterst är det hela den svenska modellen som prövas i AD, sa Transport centrala stuveriombudsman Per-Olof Norgren i en tidigare intervju i Transportarbetaren.

Inne hos Transports förhandlingsdelegation hos Svenskt Näringsliv sjunker nivån i den gemensamma skålen med onyttigt lösviktsgodis.

Förhandlarna är fortfarande inne hos Sveriges Hamnar. I morgon väntar en ny förhandlingsdag. Och nya intensiva diskussioner om stuveriarbetarnas framtida villkor.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Oleg Grygoriuk. Foto: MTWTU

”Hamnar och infrastruktur drabbas hårdast i Rysslands attacker”

Hamn. Ryssland attackerar Ukrainas strategiskt viktiga hamnstad Odessa nästan dagligdags. – Situationen växlar från ena minuten till den andra på ett sofistikerat sätt, säger Oleg Grygoriuk i Transports systerfack MTWTU.

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Tillsammans formar vi framtidens villkor

Ordförandeord. Förbundet har genomfört en rad regionkonferenser där vi gått igenom läget och olika delar av våra verksamheter. Självklart har en hel del tid lagts på utvärdering av den avtalsrörelse som vi genomförde senast, men också tankar och förberedelser inför den som komma skall.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.