Förhandlingar i gång för tidningsbud och taxitelefonister
Taxi och tidningsbud. På tisdagen inleder Transport förhandlingar för ytterligare tre yrkesgrupper. Förutom tidningsbud och telefonister i taxibranschens beställningscentraler gäller det ett fåtal hyrverksförare som kör limousin.
I slutet av förra veckan tecknade Transport de två första avtalen, för åkeri/terminal och hamn. Uppgörelserna låg i linje med det löneutrymme som industrins parter och LO lagt fast. Det vill säga lönehöjningar på 5,4 procent på 29 månader.
I det anses retroaktiv betalning för de gångna månaderna ingå. Det handlar om sju månader då de gamla avtalen frystes på grund av pandemin – utan några lönehöjningar.
Från utrymmet på 5,4 procent får LO-arbetarna en mindre avräkning. En reducering som ska bekosta en angelägen förbättring av avtalspensionen. Det handlar om att sänka startåldern från 25 till 22 år, då arbetsgivarna börjar betala in premier till pensionen.
I det så kallade märket finns också en låglönesatsning. Den är tänkt att ge arbetstagare som tjänar under 26 100 kronor i månaden (vid heltidsjobb) en lite större löneökning än de 5,4 procenten.
I de nya förhandlingar som Transport startar nu finns två motparter – Medieföretagen och Biltrafikens arbetsgivareförbund. Fack och arbetsgivare har redan utväxlat krav.
I ett läge där löneutrymmet är låst vill Transport ha regler som ger ökad trygghet i anställningen och bättre arbetsmiljö. För åkerichaufförer och terminalare fick förbundet igenom en skrivning som gör att arbetstagarna snabbare får tillsvidareanställning. Nu räcker det med 18 månaders visstid, i stället för 24 månader. Under en femårsperiod.
På stuveri fick Transport igenom en avtalsbilaga som gör det mer komplicerat för arbetsgivare att hyra in personal.
För taxitelefonisterna har arbetstiderna länge varit en stridsfråga. Ursprungligen kunde arbetsgivarna schemalägga en telefonist alla helger i månaden. I dag gäller att personalen har rätt till ledighet minst två helger av fem.
Det borde vara minst varannan helg, anser Transport.
Tidningsbuden verkar i en bransch som är hårt pressad av fallande upplagor för morgontidningarna och vikande annonsintäkter. Många bud har fått mindre jobb och från flera håll i landet kommer rapporter om att företagen fuskar med betalningen när buden jobbat extra tid för att klara utdelningen.
Förhandlingarna om tidningsbudens avtal leds av avtalssekreterare Peter Winstén och Magnus Thelander, central ombudsman.
För taxitelefonisterna förhandlar förbundsordförande Tommy Wreeth och ombudsman Mats H Andersson.
När det gäller arbetsgivarnas krav säger Tommy Wreeth:
– Så här långt i avtalsrörelsen har vi haft en bestämd linje: Arbetsgivarna kan stoppa undan sina kravlistor. De har redan fått tillräckligt, i och med de sju månaderna utan lönehöjningar.