Förhandlingar inledda om lönerna inom flyget

I dag, torsdag, startade Transport förhandlingarna om nya löner för lastare, mekaniker och fraktpersonal inom flyget. Vid 19-tiden avbröts överläggningarna och den fackliga delegationen lämnade Svenskt Näringslivs lokaler. Förhandlingarna återupptas i morgon klockan 09.

På förmiddagen samlades Transports omkring 15 personer starka förhandlingsdelegation hos Svenskt Näringsliv på Östermalm i Stockholm.

I första skedet är det tre avtal som ska omförhandlas. Det fjärde som Transport har med flygarbetsgivarna gäller teknikerna och där inleds diskussionerna först den 19-20 oktober.

Strax efter lunch träffades parternas förhandlare för en första trevare. Facket möter ett arbetsgivarläger som under hela avtalsrörelsen surrat sig hårt vid ettåriga avtal och lönehöjningar på 2,2 procent.

Precis som i vårens förhandlingar för bland annat chaufförer och terminalarbetare vill Transport ha tryggare anställningar inom flyget. Deltider och visstider har ökat kraftigt, inte minst i SAS marktjänstbolag SAS ground handling (SGH).

Fast Leandro Andrade Diestra, klubbordförande för lastarna på Arlanda, konstaterar att fackklubben lyckats vända den negativa trenden:

– I flera år hyvlade och hyvlade företaget. Man ersatte heltidare som slutat med deltidare på 50 procent. Förra sommaren gick bolaget ut med att 99 personer skulle sägas upp.

– Vi varnade och sa att det skulle bli kaos. Så blev det också. Vi fick enorma förseningar och kärror fick lyfta utan bagage. Lastarna gick på knäna och uppåt 20 procent var sjukskrivna, när det var som sämst.

Enligt Leandro Andrade Diestra började fackklubben bearbeta företaget:

– Vi gjorde bland annat ett eget schemaförslag och visade att det gick att driva verksamheten med färre deltider. Det blev en vändning. SGH har anställt mer folk och en hel del personal har fått gå upp till 100 procent igen. Vi har i princip fått bort 50-procentstjänsterna.

Vad förväntar sig SGH:s lastare när avtalet nu ska omförhandlas?

– Mer pengar förstås, säger Andrade Diestra. Och rätt till heltid är en prioriterad fråga. Det är trots allt ganska många som fortfarande jobbar deltid, med en tjänstgöringsgrad på 75 procent. När det gäller fasta jobb har det blivit bättre. Vi är nästan uppe i 80 procent tillsvidareanställningar nu.

SAS har länge försökt sälja sitt handlingbolag, SGH. Konkurrenten Aviator var en tänkt köpare, men på försommaren sprack affären. Fackklubben är nöjd och menar att ett bra fackligt samarbete med kollegor i Danmark och Norge räddade kvar SGH i SAS-hägnet.

Kenneth Grampe, ombudsman på Transports flygavdelning, anser att det är för tidigt att blåsa faran över. SGH går med förlust och flygbolaget har klargjort att man inte vill ha marktjänstverksamheten kvar i egen regi.

– Det är tuffa år som väntar för SAS, säger Grampe. Till 2017 och 2018 har flera lågprisbolag beställt nya flygplan. Det är en utveckling som SAS måste möta.

För Transports del genomfördes merparten av avtalsrörelsen under våren 2016. Kvar är flyget och problembarnet, taxiförarna.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.