Förhandlingar inledda om lönerna inom flyget
I dag, torsdag, startade Transport förhandlingarna om nya löner för lastare, mekaniker och fraktpersonal inom flyget. Vid 19-tiden avbröts överläggningarna och den fackliga delegationen lämnade Svenskt Näringslivs lokaler. Förhandlingarna återupptas i morgon klockan 09.
På förmiddagen samlades Transports omkring 15 personer starka förhandlingsdelegation hos Svenskt Näringsliv på Östermalm i Stockholm.
I första skedet är det tre avtal som ska omförhandlas. Det fjärde som Transport har med flygarbetsgivarna gäller teknikerna och där inleds diskussionerna först den 19-20 oktober.
Strax efter lunch träffades parternas förhandlare för en första trevare. Facket möter ett arbetsgivarläger som under hela avtalsrörelsen surrat sig hårt vid ettåriga avtal och lönehöjningar på 2,2 procent.
Precis som i vårens förhandlingar för bland annat chaufförer och terminalarbetare vill Transport ha tryggare anställningar inom flyget. Deltider och visstider har ökat kraftigt, inte minst i SAS marktjänstbolag SAS ground handling (SGH).
Fast Leandro Andrade Diestra, klubbordförande för lastarna på Arlanda, konstaterar att fackklubben lyckats vända den negativa trenden:
– I flera år hyvlade och hyvlade företaget. Man ersatte heltidare som slutat med deltidare på 50 procent. Förra sommaren gick bolaget ut med att 99 personer skulle sägas upp.
– Vi varnade och sa att det skulle bli kaos. Så blev det också. Vi fick enorma förseningar och kärror fick lyfta utan bagage. Lastarna gick på knäna och uppåt 20 procent var sjukskrivna, när det var som sämst.
Enligt Leandro Andrade Diestra började fackklubben bearbeta företaget:
– Vi gjorde bland annat ett eget schemaförslag och visade att det gick att driva verksamheten med färre deltider. Det blev en vändning. SGH har anställt mer folk och en hel del personal har fått gå upp till 100 procent igen. Vi har i princip fått bort 50-procentstjänsterna.
Vad förväntar sig SGH:s lastare när avtalet nu ska omförhandlas?
– Mer pengar förstås, säger Andrade Diestra. Och rätt till heltid är en prioriterad fråga. Det är trots allt ganska många som fortfarande jobbar deltid, med en tjänstgöringsgrad på 75 procent. När det gäller fasta jobb har det blivit bättre. Vi är nästan uppe i 80 procent tillsvidareanställningar nu.
SAS har länge försökt sälja sitt handlingbolag, SGH. Konkurrenten Aviator var en tänkt köpare, men på försommaren sprack affären. Fackklubben är nöjd och menar att ett bra fackligt samarbete med kollegor i Danmark och Norge räddade kvar SGH i SAS-hägnet.
Kenneth Grampe, ombudsman på Transports flygavdelning, anser att det är för tidigt att blåsa faran över. SGH går med förlust och flygbolaget har klargjort att man inte vill ha marktjänstverksamheten kvar i egen regi.
– Det är tuffa år som väntar för SAS, säger Grampe. Till 2017 och 2018 har flera lågprisbolag beställt nya flygplan. Det är en utveckling som SAS måste möta.
För Transports del genomfördes merparten av avtalsrörelsen under våren 2016. Kvar är flyget och problembarnet, taxiförarna.