Close
Fackligt möte som samlade hamnarbetare från både Södertälje och Norrköping. Patrick Hörstam längst till vänster.
Close

Förhandlingar om avskedat skyddsombud avbrutna

Hamn. Södertälje Hamn tar i nuläget inte tillbaka avskedet av skyddsombudet Patrick Hörstam. Fast den centrala förhandlingen är inte avslutad, utan återupptas efter årsskiftet. På ett fackligt möte på torsdagskvällen vittnade anställda om hur bolaget systematiskt trakasserar medlemmar i Transport.

– Arbetslusten är helt borta. Stämningen är så jävla vidrig. Nu väntar vi bara på att företaget ska välja ut nästa offer som ska bort, sa en man som jobbat många år i hamnen.

På fredagsmorgonen hölls den centrala förhandlingen i Svenskt Näringslivs lokaler på Östermalm i Stockholm. Patrick Hörstam företräddes av Transports ombudsman Anders Gustafsson. Södertälje Hamn har kopplat in två egna advokater, plus arbetsgivarorganisationen Sveriges Hamnar.

Hörstam avskedades i höstas. Han anklagas bland annat för arbetsvägran, uppvigling, vårdslös truckkörning och för att vara orsak till att flera anställda sagt upp sig. I efterhand har hamnbolaget lagt till punkten illojalitet. Den består i att Patrick Hörstam, efter avskedet, arbetat i andra hamnar.

Facket anser att anklagelserna är påhittade och ser avskedet som ett sätt att tysta en facklig förtroendeman, ett skyddsombud som tagit strid för arbetsmiljön i hamnen. Arbetstagarsidan tycker också att det är märkligt att Hörstam bara fått en enda skriftlig varning, med tanke på de grova anklagelserna.

Direkt efter den första överläggningen mellan fack och arbetsgivare sa Transports förhandlare, Patrik Östbjerg:

– Det finns inte saklig grund för avsked. Inte ens om det bolaget påstår skulle vara sant.

Den centrala förhandlingen pågick hela förmiddagen i dag, utan att parterna kunde enas. Transports förhandlare vill inte kommentera diskussionerna, annat än att förhandlingen nu avbrutits, ajournerats, och återupptas först efter helgerna.

På torsdagskvällens fackliga möte konstaterar medlemmarna att det länge funnits problem i hamnen. Men situationen blev akut efter en anmälan till Arbetsmiljöverket, och efter att nya personer kommit in i ledningen.

– Det som hänt Patrick är för jävligt, säger en kollega. Det är bara en massa dumheter som företaget drar fram. Men det som sker nu har mycket djupare rötter än vad folk förstår. Hamnledningen avskyr Transport. De kommer att plocka oss. En efter en. Vem tror ni står på tur nu?

– Tyvärr är kollektivet delat i två läger, med Hamnarbetarförbundet i det andra. Splittringen är tragisk, den gynnar bara företaget.

Andra röster berättar om hur hamnarbetare tvingas att lämna första-dagsintyg vid sjukdom och ställa upp på alkotester på möten som sägs ha rehabiliteringssyfte.

– Det kan räcka med att du kompat ut ledig tid några fredagar, så tvingas du till test. Märkligt nog är det bara Transports medlemmar som utsätts för det här, säger en annan medlem.

Som sedan tillägger:

– Avskedet av Patrick är byggt på lögner. Skulle företaget få rätt i Arbetsdomstolen är risken stor att det sprider sig till en massa andra arbetsplatser, inte bara hamnar.

Efter avskedet av Patrick Hörstam har Transport inget skyddsombud i Södertälje Hamn. På det fackliga mötet förklarar de regionala skyddsombuden (RSO) Anders Lövgren och Per-Arne Persson att det nu är de som ska rycka in och kontrollera att bestämmelserna efterlevs.

Flera medlemmar berättar att det redan i dag finns arbetsmiljöbrister som behöver utredas och åtgärdas.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. J O en som lämnat skeppet i rätt tid:
    24 februari, 2020

    Det verkar som hamnen har inlett en jakt pa fackliga fortrondemen.men som jag har erfarenhet av so ar det inte forste gangen ,o det verkar som arbetsgivaren inte har nagon erfarenhet av det verkliga livet i en hamn,For vi vill ju inte vrida klockan tillbaka 60 talet vi ar ju dom som driver varat land.
    En som arbetat i so hamn i 30 år.
    J O en som lämnat skeppet i rätt tid

  2. Kent:
    20 december, 2019

    Förjävligt är vad det är !

Lästips:

Jörgen Wärja och Mikael Gustafsson, avdelning 2 hamn

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Fartyg vid containerhamnen i Göteborg ska få tillgång till landström för att minska utsläppen. Foto: Göteborgs Hamn

18,8 miljoner euro till elanslutning av fartyg

Hamn. Fyra hamnar i Nordeuropa får dela på 18,8 miljoner euro för att elansluta containerfartyg som ligger vid kaj.

Transportsektionens ordförande Jörgen Wärja visar oss runt på hamnområdet. Här vid hamnbolagets nya byggnad. Foto: John Antonsson

I Trelleborg fick hamnarbetarna sin ”drömkåk” vid havet

Hamn. Fikarum tio meter från havet, ett större gym och snart också en badbrygga. Hamnarbetarna i Trelleborg fick nästan allt de önskade när bolaget flyttade till en ny byggnad.

Gryning i Fornhöjden. Nicklas första stopp är återvinningsstationen som för tillfället är värst drabbad av nedskräpning i kommunen. Foto: Lilly Hallberg

Skräpiga återvinningsstationer avskräcker

Miljö. Kraftigt nedskräpade återvinningsstationer inger nästan fyra av tio svenskar en känsla av otrygghet. Vissa väljer därför att inte lämna sitt skräp. Det framgår av en Novus-undersökning som gjorts på uppdrag av den ideella organisationen Håll Sverige rent.

Chaufför med indraget körkort – stoppad två gånger

Miljö. Polisen stoppade samma berusade lastbilschaufför från Värnamo – två gånger – på nio dagar. Förutom att han körde rattfull hade hans körkort redan dragits in. Mannen, som är i 55-årsåldern, har gjort sig skyldig till ytterligare brott och döms till en månads fängelse.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.