Ordningsvakter uppmanar rökande man att lämna biljetthallen.
Close
Förhandlingarna strandade på onsdagen för nytt avtal för bevakningspersonal, Transports näst största medlemsgrupp. Arkivbild.
Close
Avtal 2023

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

Bevakning. (UPPDATERAD) På onsdagskvällen avbröts förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal för anställda inom bevakningsbranschen. ”Vi tittar nu på alternativ för hur vi ska gå vidare” säger Transports förbundsordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth.

Bevaknings- och säkerhetavstalet 2021–2023 löpte ut i går, den sista maj. Förhandlingarna för nytt kollektivavtal för Transports näst största medlemsgrupp inleddes redan i mitten av april. Men i går kväll avbröts de.

– Vi står långt ifrån varandra. Vår delegation har lagt fram ett antal idéer och förslag på lösningar när det gäller sådant båda parter ser som problem. Men deras svar till allt var antingen ’nej’ eller ’märket’, säger Tommy Wreeth.

Så han och resten av Transports förhandlingsdelegation lämnade på onsdagen Almega Tjänsteföretagens hus i Stockholm där förhandlingarna pågått.

– Vi har ingen avsikt att ta kontakt nu, utan uppmanade dem att höra av sig om de vill något, säger Wreeth.

Båda Transportarbetareförbundet och Säkerhetsföretagen ser svårigheter att locka folk till branschen som ett problem. Liksom att få folk att stanna kvar.

Fackets lösningar handlar bland annat om högre ingångslöner och ett tariffsystem med fler lönesteg, baserat på år i yrket. Det skulle möjliggöra en reell lönekarriär inom bevakningsyrkena.

I dag ligger ingångslönen inom bevakning flera tusen kronor under det krav regeringen i höst inför för arbetskraftsinvandrare; 26 500 kronor i månaden.

– Deras lösning är individuella löner. När det inte bara är nej. Möjligen kan de tänka sig att tillsätta en arbetsgrupp för framtiden, säger Tommy Wreeth.

Annan arbetsgivarorganisation

Säkerhetsföretagen är ett förbund inom Almega Tjänsteföretagen, en samarbetsorganisation under arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringslivs paraply.

Från Transports sida upplever man att det är betydligt svårare att finna lösningar med Almega-förbundet än med Transportföretagens arbetsgivarförbund.

– Både när det gäller viljan att diskutera lösningar, och i respekten och synen på arbetstagarna som en tillgång, är det en enorm skillnad, säger Tommy Wreeth.

Att förhandlingarna är strandade betyder inte att avtalet är uppsagt ännu. Avtalet som tecknades i december 2020 gäller alltså till dess att någon av parterna säger upp avtalet.

Men tillfället då det sägs upp slutgiltigt närmar sig, enligt Transports förbundsordförande. Då kan det bli aktuellt med varsel. För tillfället ser förbundet över lämpliga åtgärder när det gäller att gå vidare.

Läs mer om bevakningsavtalet

2023-06-15

Transport varslar om strejk på flygplatser

”Vi hade gärna fortsatt förhandlingarna”

”Vi är taggade och villiga att kämpa!”

2023-06-16

Medlare utsedda i avtalstvist

Väktare om varslet: ”Ett nödvändigt ont”

2023-06-20

Transport – ”Avarn kartlägger fackligt medlemskap”

2023-06-21

Övertidsblockad uppskjuten på medlarnas begäran

2023-06-22

Medling fortsätter nästa vecka

Transport ger dispens om strejk på Ringhals

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kalle:
    12 juni, 2023

    På tiden att frågan lyfts angående löner och år i yrket

    Har man jobbat 15 månader eller 10 år i branschen kvittar i dagens läge, de måste finnas ett bättre system och man bör belönas ju längre man jobbat. Hoppas dom får till det i förhandlingarna så att flera kollegor blir kvar.

    Angående ATF så håller jag med om att natten bör få mer än nuvarande system då det sliter att jobba natt, speciellt 12 timmars pass och 2 helger i månaden som majoriteten jobbar idag..

    Dom som jobbar dagtid bör också få rätt till ATF som de flesta andra branscher har idag, de flesta industrier tillämpar detta och brukar motsvara cirka 1 veckas semester per år vilket skulle göra branschen mer attraktiv

    Förhandla stenhårt så håller vi tummarna att de går vägen, många är beredda att ta till strejk och är de nödvändigt så ska det ske, alldeles för många år som vi vikt ner oss, dags att bli kompenserade för det nu, bättre sent än aldrig

  2. Maria Gustafsson:
    9 juni, 2023

    Håller med att nattarbetarna ska ha mer ATF, eller en extra semestervecka. Problemet är att planerarna tolkar arbetstidsförkortningen olika sätt. Flera av dom stora bolaget, sätter ner rond/tillsynsbilarna på undertid och slänger in ATF som utfyllnad på lediga dagar för att komma upp i heltid, vilket är förkastligt!! Har man jobbat många år natt så kom ju ATF till för 8h/månad minska timmarna. Fackliga rep. säger dessutom att detta är ok, vad skå det sluta att bilar går på 8-9h sen ATF lediga pass samt utfyllnadspass, vilka ställer upp och stannar kvar då?

  3. Göran:
    8 juni, 2023

    Om facket vill ha flera medlemmar och på så vis starkare så ska de bara förhandla bättre löner för just medlemmar och inte även för icke-medlemmar

  4. Robert:
    8 juni, 2023

    Att blankt sätta sig på tvären mot alla konstruktiva förslag är rent ut sagt barnsligt. Tyvärr har jag inte alls svårt att tro på att det är så förhandlingarna sett ut, efter några år i branschen. Vad jag har sett så behandlas personalstyrkan som en förbrukningsvara snarare än den viktigaste resursen. Personal kommer och går, och ingen tycker det är något konstigt med det.

    Nyanställnings- och grundlönen är låg, ja, vilket betyder att arbetsgivarna naturligtvis utnyttjar oerfaren arbetskraft maximalt för att det ska bli billigt. Utan tanke på kvalitet. Men blir man kvar så går 15 månader till B-lön faktiskt rätt fort. Och jag kan av egen erfarenhet medge att när det steget passerades så kände jag mig knappast likvärdig någon som arbetat i 15-20 år. Men vi fick, och får fortfarande, samma lön av nån anledning. Det är för mig konstigare än att helt nyanställda och väldigt oerfarna arbetstagare har en låg lön.

    Vill man locka fler nya till yrket så är bättre ingångslön ett sätt. Men vill man behålla den styrka man redan har måste det för arbetstagarna finnas ett värde i att stanna kvar också, en belöning för sin erfarenhet, utöver att man bara fortsätter ha ett jobb. Personligen tycker jag att B-lönen faktiskt är ganska okej för nån som oavsett ålder inte ens har två års erfarenhet. Men det är märkligt att den som spenderat ett halvt arbetsliv i samma roll inte värderas ett öre bättre. Då är B-lönen inte lika okej längre. Och att C-, D-, och E-lön inte ens ger en tia mer i timmen trotts betydligt högre ansvarsroller har gjort att jag aktivt inte sökt mig vidare dit.

    Men så var det det där med att arbetsgivarna inte ser värdet i sin personal alls. Om erfarenhet kostar mer att ha i fält så kommer man nyttja den billigare oerfarna styrkan ännu hårdare. Ända sättet att få stopp på det skulle väl vara ett regelverk där det för arbetsgivarna inte blir billigare att fylla en roll på fältet med oerfaren personal, samtidigt som den erfarna personalen får sin belöning. Tyvärr hamnar man här ganska nära ett slags moment 22.

    Men jag tror att nyckeln ligger i att strama upp reglerna, och inte minst kontrollera att dessa faktiskt följs, kring hur nyanställda tränas upp och arbetar. Rent praktiskt, efter den obligatoriska kursen. Det är alldeles för vanligt att man sätts ut på lära ett par nätter, i bästa fall kanske en vecka, med olika "lärare" varje pass, och sedan släpps lös på egen hand som vilken resurs som helst. Det ska inte få löna sig att göra så.

    Det är inte så "bara" att ha en lärling med sig, till exempel. Det kräver både erfarenhet i yrkesrollen, ett visst mått pedagogik, och inte minst förberedelse för att det ska bli bra. En extra peng, och kanske krav på en slags handledarkurs, för den som ska ha en lärling med sig vore väl rimligt? Då skulle det i alla fall bli lite mindre lockande att byta ut personal hela tiden, och erfarenhet skulle belönas lite extra. Och den nya personalen skulle tveklöst få en bättre inledning till yrket.

    I övrigt hade jag personligen, den höga inflationen till trotts, förespråkat mer ATF för nattarbete snarare än högre lön. Ju äldre jag blir, desto mer värderar jag tid framför pengar.

  5. Mattias:
    2 juni, 2023

    Om det nu ska bli varsel och konflikt, gör det då på allvar. Punktmarkera vissa platser där alla tas ut i strejk istället för att sprida ut lite övertidsblockader här och där. Dra till exempel in alla OV på ett köpcentra i Stockholms centrum i tre dagar eller liknande billig och effektiv åtgärd.

Lästips:

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Transports förbundsråd röstade enhälligt nej till att stå utanför LO-samordningen.

Transport står utanför LO-samordningen

Avtalsrörelsen. Transport har meddelat LO att de ställer sig utanför LO-samordningen i kommande avtalsrörelse.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.