Ordningsvakter uppmanar rökande man att lämna biljetthallen.
Close
Förhandlingarna strandade på onsdagen för nytt avtal för bevakningspersonal, Transports näst största medlemsgrupp. Arkivbild.
Close
Avtal 2023

Förhandlingar för bevakningsavtal strandade

Bevakning. (UPPDATERAD) På onsdagskvällen avbröts förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal för anställda inom bevakningsbranschen. ”Vi tittar nu på alternativ för hur vi ska gå vidare” säger Transports förbundsordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth.

Bevaknings- och säkerhetavstalet 2021–2023 löpte ut i går, den sista maj. Förhandlingarna för nytt kollektivavtal för Transports näst största medlemsgrupp inleddes redan i mitten av april. Men i går kväll avbröts de.

– Vi står långt ifrån varandra. Vår delegation har lagt fram ett antal idéer och förslag på lösningar när det gäller sådant båda parter ser som problem. Men deras svar till allt var antingen ’nej’ eller ’märket’, säger Tommy Wreeth.

Så han och resten av Transports förhandlingsdelegation lämnade på onsdagen Almega Tjänsteföretagens hus i Stockholm där förhandlingarna pågått.

– Vi har ingen avsikt att ta kontakt nu, utan uppmanade dem att höra av sig om de vill något, säger Wreeth.

Båda Transportarbetareförbundet och Säkerhetsföretagen ser svårigheter att locka folk till branschen som ett problem. Liksom att få folk att stanna kvar.

Fackets lösningar handlar bland annat om högre ingångslöner och ett tariffsystem med fler lönesteg, baserat på år i yrket. Det skulle möjliggöra en reell lönekarriär inom bevakningsyrkena.

I dag ligger ingångslönen inom bevakning flera tusen kronor under det krav regeringen i höst inför för arbetskraftsinvandrare; 26 500 kronor i månaden.

– Deras lösning är individuella löner. När det inte bara är nej. Möjligen kan de tänka sig att tillsätta en arbetsgrupp för framtiden, säger Tommy Wreeth.

Annan arbetsgivarorganisation

Säkerhetsföretagen är ett förbund inom Almega Tjänsteföretagen, en samarbetsorganisation under arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringslivs paraply.

Från Transports sida upplever man att det är betydligt svårare att finna lösningar med Almega-förbundet än med Transportföretagens arbetsgivarförbund.

– Både när det gäller viljan att diskutera lösningar, och i respekten och synen på arbetstagarna som en tillgång, är det en enorm skillnad, säger Tommy Wreeth.

Att förhandlingarna är strandade betyder inte att avtalet är uppsagt ännu. Avtalet som tecknades i december 2020 gäller alltså till dess att någon av parterna säger upp avtalet.

Men tillfället då det sägs upp slutgiltigt närmar sig, enligt Transports förbundsordförande. Då kan det bli aktuellt med varsel. För tillfället ser förbundet över lämpliga åtgärder när det gäller att gå vidare.

Läs mer om bevakningsavtalet

2023-06-15

Transport varslar om strejk på flygplatser

”Vi hade gärna fortsatt förhandlingarna”

”Vi är taggade och villiga att kämpa!”

2023-06-16

Medlare utsedda i avtalstvist

Väktare om varslet: ”Ett nödvändigt ont”

2023-06-20

Transport – ”Avarn kartlägger fackligt medlemskap”

2023-06-21

Övertidsblockad uppskjuten på medlarnas begäran

2023-06-22

Medling fortsätter nästa vecka

Transport ger dispens om strejk på Ringhals

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Kalle:
    12 juni, 2023

    På tiden att frågan lyfts angående löner och år i yrket

    Har man jobbat 15 månader eller 10 år i branschen kvittar i dagens läge, de måste finnas ett bättre system och man bör belönas ju längre man jobbat. Hoppas dom får till det i förhandlingarna så att flera kollegor blir kvar.

    Angående ATF så håller jag med om att natten bör få mer än nuvarande system då det sliter att jobba natt, speciellt 12 timmars pass och 2 helger i månaden som majoriteten jobbar idag..

    Dom som jobbar dagtid bör också få rätt till ATF som de flesta andra branscher har idag, de flesta industrier tillämpar detta och brukar motsvara cirka 1 veckas semester per år vilket skulle göra branschen mer attraktiv

    Förhandla stenhårt så håller vi tummarna att de går vägen, många är beredda att ta till strejk och är de nödvändigt så ska det ske, alldeles för många år som vi vikt ner oss, dags att bli kompenserade för det nu, bättre sent än aldrig

  2. Maria Gustafsson:
    9 juni, 2023

    Håller med att nattarbetarna ska ha mer ATF, eller en extra semestervecka. Problemet är att planerarna tolkar arbetstidsförkortningen olika sätt. Flera av dom stora bolaget, sätter ner rond/tillsynsbilarna på undertid och slänger in ATF som utfyllnad på lediga dagar för att komma upp i heltid, vilket är förkastligt!! Har man jobbat många år natt så kom ju ATF till för 8h/månad minska timmarna. Fackliga rep. säger dessutom att detta är ok, vad skå det sluta att bilar går på 8-9h sen ATF lediga pass samt utfyllnadspass, vilka ställer upp och stannar kvar då?

  3. Göran:
    8 juni, 2023

    Om facket vill ha flera medlemmar och på så vis starkare så ska de bara förhandla bättre löner för just medlemmar och inte även för icke-medlemmar

  4. Robert:
    8 juni, 2023

    Att blankt sätta sig på tvären mot alla konstruktiva förslag är rent ut sagt barnsligt. Tyvärr har jag inte alls svårt att tro på att det är så förhandlingarna sett ut, efter några år i branschen. Vad jag har sett så behandlas personalstyrkan som en förbrukningsvara snarare än den viktigaste resursen. Personal kommer och går, och ingen tycker det är något konstigt med det.

    Nyanställnings- och grundlönen är låg, ja, vilket betyder att arbetsgivarna naturligtvis utnyttjar oerfaren arbetskraft maximalt för att det ska bli billigt. Utan tanke på kvalitet. Men blir man kvar så går 15 månader till B-lön faktiskt rätt fort. Och jag kan av egen erfarenhet medge att när det steget passerades så kände jag mig knappast likvärdig någon som arbetat i 15-20 år. Men vi fick, och får fortfarande, samma lön av nån anledning. Det är för mig konstigare än att helt nyanställda och väldigt oerfarna arbetstagare har en låg lön.

    Vill man locka fler nya till yrket så är bättre ingångslön ett sätt. Men vill man behålla den styrka man redan har måste det för arbetstagarna finnas ett värde i att stanna kvar också, en belöning för sin erfarenhet, utöver att man bara fortsätter ha ett jobb. Personligen tycker jag att B-lönen faktiskt är ganska okej för nån som oavsett ålder inte ens har två års erfarenhet. Men det är märkligt att den som spenderat ett halvt arbetsliv i samma roll inte värderas ett öre bättre. Då är B-lönen inte lika okej längre. Och att C-, D-, och E-lön inte ens ger en tia mer i timmen trotts betydligt högre ansvarsroller har gjort att jag aktivt inte sökt mig vidare dit.

    Men så var det det där med att arbetsgivarna inte ser värdet i sin personal alls. Om erfarenhet kostar mer att ha i fält så kommer man nyttja den billigare oerfarna styrkan ännu hårdare. Ända sättet att få stopp på det skulle väl vara ett regelverk där det för arbetsgivarna inte blir billigare att fylla en roll på fältet med oerfaren personal, samtidigt som den erfarna personalen får sin belöning. Tyvärr hamnar man här ganska nära ett slags moment 22.

    Men jag tror att nyckeln ligger i att strama upp reglerna, och inte minst kontrollera att dessa faktiskt följs, kring hur nyanställda tränas upp och arbetar. Rent praktiskt, efter den obligatoriska kursen. Det är alldeles för vanligt att man sätts ut på lära ett par nätter, i bästa fall kanske en vecka, med olika "lärare" varje pass, och sedan släpps lös på egen hand som vilken resurs som helst. Det ska inte få löna sig att göra så.

    Det är inte så "bara" att ha en lärling med sig, till exempel. Det kräver både erfarenhet i yrkesrollen, ett visst mått pedagogik, och inte minst förberedelse för att det ska bli bra. En extra peng, och kanske krav på en slags handledarkurs, för den som ska ha en lärling med sig vore väl rimligt? Då skulle det i alla fall bli lite mindre lockande att byta ut personal hela tiden, och erfarenhet skulle belönas lite extra. Och den nya personalen skulle tveklöst få en bättre inledning till yrket.

    I övrigt hade jag personligen, den höga inflationen till trotts, förespråkat mer ATF för nattarbete snarare än högre lön. Ju äldre jag blir, desto mer värderar jag tid framför pengar.

  5. Mattias:
    2 juni, 2023

    Om det nu ska bli varsel och konflikt, gör det då på allvar. Punktmarkera vissa platser där alla tas ut i strejk istället för att sprida ut lite övertidsblockader här och där. Dra till exempel in alla OV på ett köpcentra i Stockholms centrum i tre dagar eller liknande billig och effektiv åtgärd.

Lästips:

Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Lustgastuber som slängs i hushållssoporna och töms i sopbilens vagga kan explodera, fara ut som tillplattade vassa projektiler och träffa miljöarbetare och förbipasserande på gatan. Tuberna ska lämnas in på återvinningscentraler.

Tillåtet med pant på lustgastuber

Miljö. Landets kommuner får erbjuda pant till personer som lämnar in använda lustgastuber för återvinning. Den slutsatsen drar kommunernas branschorganisation Avfall Sverige som granskat lagstiftningen. ”Jättebra”, tycker miljöarbetaren Rasmus Forsberg i Göteborg.

Utredning för att stoppa onormalt låga anbud vid upphandlingar

Upphandlingar. Oseriösa taxi- och färdtjänstbolag som konkurrerar med undermålig och farlig arbetsmiljö och fuskar med löner, skatter och avgifter kan gång på gång vinna upphandlingar. Nu ger regeringen konkurrensverket i uppdrag att komma med förslag som ska underlätta för upphandlande myndigheter och enheter att välja bort anbud som är onormalt låga och oseriösa.

Tidningsbuden drabbas hårt av Tidöpartiernas höjda försörjningskrav för migrantarbetare. Bilden är en arkivbild.

Chock när tidningsbud sägs upp på VTD

Distribution. Ett 20-tal tidningsbud på Västsvensk Tidningsdistribution (VTD) vid filialen i Uddevalla och omkring 15 distributörer i Stenungsund blir av med sina jobb. Orsaken är att Bohusläningen och ST-tidningen övergår till enbart digital utgivning efter beslut av mediebolaget Stampen.

Avtal 2025
Illustration löneförhandling. Illustration: Shutterstock

Transport och arbetsgivarna växlade lönekrav

Löner. Transport och Transportföretagen har växlat avtalskrav. Transport kräver 4,5 procent i löneökning i ett ettårigt avtal. Arbetsgivarparten avfärdar avtalskraven.

S kräver att regeringen agerar mot taxifusk

Apptaxi. Socialdemokraterna vill ta tag i fusket och lönedumpningen i taxibranschen. De vill se en "task force" som jobbar gemensamt mot fusket. På lång sikt vill de se tuffare regler och en utredning om avregleringen av taximarknaden.

Självmord vanligare i vissa yrkesgrupper

Medicin. Manliga arbetare inom transport och renhållning tillhör yrkesgrupper med kraftigt förhöjd risk för självmordsbeteende. Det visar en studie från Sahlgrenska akademin vid Göteborgs universitet.

Nytt bolag tar över fordonsterminalen i Göteborg

Hamn. Wallenius Wilhelmsen tar över fordonsterminalen i Göteborgs hamn efter Logent. Kontraktet gäller för 12 år och börjar gälla februari 2026. Transportarbetareförbundet kommer att hävda övergång av verksamhet för att skydda hamnarbetarnas anställningar.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnkonflikt i USA tillfälligt avblåst

Hamn. Motstånd mot nya automatiserade system har länge skapat strid i hamnarna längs den amerikanska östkusten. Fack och arbetsgivare har dock träffat en preliminär överenskommelse och det akuta strejkhotet är över – för tillfället.

Medicinska krav för körkort vid adhd utreds

Yrkesförare. Personer med neuropsykiatriska diagnoser som adhd och autism har länge kämpat med krångel, långa väntetider och dyra läkarintyg för att få börja köra. Privat och professionellt. Nu ska Transportstyrelsen se över de medicinska kraven för körkortstillstånd.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.