Förhandlingar för bevakningsavtal strandade
Bevakning. (UPPDATERAD) På onsdagskvällen avbröts förhandlingarna mellan Transport och Säkerhetsföretagen för nytt kollektivavtal för anställda inom bevakningsbranschen. ”Vi tittar nu på alternativ för hur vi ska gå vidare” säger Transports förbundsordförande och förhandlingschef Tommy Wreeth.
Bevaknings- och säkerhetavstalet 2021–2023 löpte ut i går, den sista maj. Förhandlingarna för nytt kollektivavtal för Transports näst största medlemsgrupp inleddes redan i mitten av april. Men i går kväll avbröts de.
– Vi står långt ifrån varandra. Vår delegation har lagt fram ett antal idéer och förslag på lösningar när det gäller sådant båda parter ser som problem. Men deras svar till allt var antingen ’nej’ eller ’märket’, säger Tommy Wreeth.
Så han och resten av Transports förhandlingsdelegation lämnade på onsdagen Almega Tjänsteföretagens hus i Stockholm där förhandlingarna pågått.
– Vi har ingen avsikt att ta kontakt nu, utan uppmanade dem att höra av sig om de vill något, säger Wreeth.
Båda Transportarbetareförbundet och Säkerhetsföretagen ser svårigheter att locka folk till branschen som ett problem. Liksom att få folk att stanna kvar.
Fackets lösningar handlar bland annat om högre ingångslöner och ett tariffsystem med fler lönesteg, baserat på år i yrket. Det skulle möjliggöra en reell lönekarriär inom bevakningsyrkena.
I dag ligger ingångslönen inom bevakning flera tusen kronor under det krav regeringen i höst inför för arbetskraftsinvandrare; 26 500 kronor i månaden.
– Deras lösning är individuella löner. När det inte bara är nej. Möjligen kan de tänka sig att tillsätta en arbetsgrupp för framtiden, säger Tommy Wreeth.
Annan arbetsgivarorganisation
Säkerhetsföretagen är ett förbund inom Almega Tjänsteföretagen, en samarbetsorganisation under arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringslivs paraply.
Från Transports sida upplever man att det är betydligt svårare att finna lösningar med Almega-förbundet än med Transportföretagens arbetsgivarförbund.
– Både när det gäller viljan att diskutera lösningar, och i respekten och synen på arbetstagarna som en tillgång, är det en enorm skillnad, säger Tommy Wreeth.
Att förhandlingarna är strandade betyder inte att avtalet är uppsagt ännu. Avtalet som tecknades i december 2020 gäller alltså till dess att någon av parterna säger upp avtalet.
Men tillfället då det sägs upp slutgiltigt närmar sig, enligt Transports förbundsordförande. Då kan det bli aktuellt med varsel. För tillfället ser förbundet över lämpliga åtgärder när det gäller att gå vidare.