Förhandlingar om förlikning efter Gate gourmets massuppsägning

Flyg. Transport har stämt cateringbolaget Gate gourmet i Arbetsdomstolen för ogiltig uppsägning av ett 60-tal anställda och turordningsbrott. Nu har arbetsgivare och fack tagit kontakt, utanför rättssalen. – Vi sitter i förlikningsförhandlingar, säger Per-Olof Norgren.

Han är Transports centrala flygombudsman och har i dag träffat Gate gourmet och arbetsgivarnas förhandlingspart Svenska Flygbranschen. Förhandlingar för att försöka nå en förlikning innan målet tas upp i Arbetsdomstolen (AD) har alltså påbörjats, fast Per-Olof Norgren betonar:

– Vi har varken lagt eller fått något regelrätt bud än. Men vi försöker förlikas och har ett nytt möte inbokat måndagen den 13 september.

Senast parterna träffades var i maj i år. Transport med juridiskt stöd av LO-TCO Rättskydd medan Gate gourmet flankerade av Svenska Flygbranschen. Då gällde det en första muntlig förberedelse inför kommande huvudförhandlingar kring Transports ogiltigförklaring av uppsägningarna och brott mot turordningsregler.

Eftersom frågan är så komplicerad har domstolen avsatt två tillfällen för muntliga förberedelser. Den andra är inbokad till mitten av nästa vecka och nu utökad till en hel dag.

Sammanlagt har Transport stämt Gate gourmet i AD fyra gånger, första gången i december 2020. En av stämningarna rör kollektivavtalsbrott.

Går rätten på Transports linje och ogiltigförklarar uppsägningarna har Transport i AD begärt totalt 21,7 miljoner i allmänt skadestånd till de 62 uppsagda Transportmedlemmarna.

Den inflammerade konflikten mellan cateringjätten – med verksamhet på Arlanda, Landvetter i Göteborg och Sturup i Malmö – och Transport har pågått sedan augusti 2020. Med hänvisning till flygkrisen och det dalande resandet  förklarade Gate gourmet då att man ville göra en omorganisation. Det innebar bland annat uppsägning av alla Transports medlemmar och införande av så kallade kombinationstjänster. Innebörden var att alla anställda ska kunna arbeta på alla företagets avdelningar.

Före omorganisationen avlönades de anställda enligt två avtal, Transports Riksavtal för arbetstagare på civilflygområdet ­och Hotell- och Restaurangfackets (HRF) cateringavtalet. Men nu ville bolaget gå över till enbart cateringavtalet. Något som innebar lönesänkningar på flera tusenlappar för transportarna, utökad arbetstid med mera.

Transport anklagade Gate gourmet för löneshopping och för att bryta mot LO:s organisationsplan, som både Transport och HRF är överens om ska gälla.

Johan Einarsson är ombudsman på Transports flygavdelning och deltog också i dagens inledande förhandlingar.

– Det är bra att vi nu för diskussioner. Skulle vi lyckas förlikas vore det förstås jättebra, säger han.

Ombudsman Per-Olof Norgren instämmer:

– Då slipper vi domstolsförhandlingar och ytterligare kostnader i form av vittnen som ska kallas in, resor och så vidare. Men vi kommer aldrig att gå med på något skambud. Det här handlar om avtalsshopping. Det är allvarligt och vi har bestämt oss för att löpa linan ut.

– Gate gourmet måste förstå att företaget behöver öppna börsen ganska ordentligt om tvisten inte slutgiltigt ska avgöras i domstol.

Johan Einarsson håller kontakt med Transports flygmedlemmar. Hur mår de?

– Det är blandat. En del är fortfarande arga, andra är less och vill bara ha den här saken avklarad. De tycker fortfarande att företaget betett sig på väldigt dåligt mot dem.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kollegorna lyser upp flygvärden Danijel Kovacic arbetsdagar. ”Vi är glada, sociala och utåtriktade, även om vi fått stiga upp 03.00. Annars skulle det vara svårt att ha det här jobbet.” Foto: Justina Öster

”Folk älskar jobbet men har inte råd att stanna kvar”

Flyg. Högt ovan molnen har flygvärden Danijel Kovacic upplevt både frierier, svimningar, magsjuka och en misstänkt hjärtinfarkt. Jobbet är fantastiskt, tycker han, men pandemin kom med sänkt lön och sämre arbetsvillkor. Därför engagerade han sig fackligt.

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

Taxitomten Zyaa Nasser. Foto: Privat

Taxitomten tar sitt uppdrag på stort allvar

God jul! På julafton jobbar taxiföraren Zyaa Nasser som tomte. För honom är det en höjdpunkt på året. – Jobbet gör så många glada, jag dör för det här jobbet, säger han.

Hård kritik mot färdtjänst utan kollektivavtal

Servicetrafik. Nya systemets korta körtider i kombination med taxiföretag som inte tecknar kollektivavtal – katastrof för förarna som kör skolskjutsar, sjukresor och färdtjänst. Nu kommer åter skarp kritik mot hur upphandlad trafik drivs i Region Gävleborg.

Betalning i förskott på Folksam

Försäkring. (UPPDATERAD) Som medlem i Transport har du hemförsäkring via Folksam. Har du kompletterat med boendeförsäkring för din bostadsrätt eller villa kommer du att få två räkningar i tät följd vid årsskiftet.

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Arbetsförmedlingen Malmö

AF:s nyårsprognos – ökad arbetslöshet 2025

Jobb. I en ny rapport spår Arbetsförmedlingen att arbetslösheten ökar också under 2025. Trots ökad arbetslöshet uppger många arbetsgivare att det är svårt att rekrytera personal.

Ronnie Persson är skyddsombud och färdtjänstförare i Filipstad. Foto: Lilly Hallberg

Efter debattinlägg: Äntligen kollektivavtal!

Servicetrafik. När ett ökänt bolag åter vann Region Värmlands upphandlingen i oktober skrev färdtjänstföraren och skyddsombudet Ronnie Persson själv om situationen. Den 1 november tecknade bolaget ett centralt avtal.

Avtal 2025
Mats Eriksson, väktare Karlstad Värmlandsavd avtalsrådet 2025

Beredda att strejka – om det behövs

Bevakning. En klar majoritet av de bevakningsanställda medlemmarna inom Transports avdelning 6 i Värmland är beredda att gå ut i strejk – om förbundet skulle tvingas varsla om det inför ett nytt kollektivavtal 2025.

Nobelpristagare om framtidens arbetsmarknad

Ekonomi. Kunskap är makt också när det gäller automation och AI. Det var ett av budskapen från Nobelpristagaren Daron Acemuglo till fackföreningsrörelsen när han dagen efter prisutdelningen talade inför en fullsatt sal på ABF-huset i Stockholm.

Väktare: ”Lite tunna anklagelser mot Securitas”

Bevakning. Kollegorna pratar en del efter Uppdrag gransknings avslöjande i SVT om ett nytt mutbrott på bevakningsjätten Securitas – i samband med en ny miljonupphandling i Malmö. Men inte alls så mycket som förra gången.

Så många spritpraliner kan du äta och ändå köra

Trafik. ”Jag har bara ätit praliner med likör.” Det är en förklaring som nästan aldrig fungerar för den som misstänks för rattfylla. Men det finns godis med sprit som kan ge utslag vid blåsprov. Då krävs det i snitt att i ett svep ha ätit 51 spritfyllda praliner för män, för kvinnor "bara" 34 stycken.

Stockholm överklagar pausad miljözon

Trafikpolitik. Länsstyrelsen har pausat införandet av Stockholms nya miljözon i väntan på prövning i rätten. Nu överklagar kommunen beslutet till Transportstyrelsen.

Peter Lövkvist får medalj på ITF:s kongress. Foto: Ellin Lörnbo/Transport

Transporttopp prisad på ITF-kongress

Facket. I mitten av oktober åkte en delegation från Transport till Marrakech för att delta på ITF:s kongress. Där förärades förbundskassör Peter Lövkvist en Golden Award.

Från och med den 1 januari 2025 ska textilier sorteras och återvinnas. Foto: John Antonsson

Textilier ska sorteras och återvinnas

Miljöarbete. En skärmmössa och en krympt skjorta, ett trasigt lakan och några urblekta gardiner. Från och med 1 januari 2025 ska allt textilavfall sorteras ut separat och inte kastas i hushållssoporna.