Förhandlingar om löner på Ragn-Sells sköts upp
Ragn-Sells har infört sin nya lönemodell på flera håll i landet. Transport har krävt att få ett ord med i laget. I dag startade centrala förhandlingar om modellen som för många miljöarbetare innebär sänkt lön.
– Vi ajournerade oss i tre veckor, berättar Transports centrala ombudsman Joakim Guttman när han kommer från förhandlingarna. Motparten lyssnade på våra tankar om att titta på en annan modell och ska fundera på det.
Han tycker att förhandlingsklimatet kändes bra och är nöjd med att frågan om fackets medverkan fortfarande lever.
– Sedan får vi se om det finns något att fortsätta diskutera kring när vi träffas den 16 december, säger Joakim Guttman.
Ragn-Sells har börjat använda modellen på flera håll i landet, Dagens förhandling handlade om införandet av den nya lönemodellen för miljöarbetarna i Kallhäll, norr om Stockholm.
Lönesystemet har två grunddelar. Det första ger extra påslag för arbetsuppgifternas svårighetsgrad. Här blir spannet från 4 till maximalt 14 kronor i timmen. Faktorer som belönas är exempelvis krankörning. Fastighetsskötsel och godsmottagning pekas ut som områden som inte är värda någonting extra alls (utöver de 4 kronorna).
Nästa lönedel är mer kontroversiell. Den handlar om individuell lönesättning. Miljöarbetarna kan få från 0 upp till 12 kronor i påslag när hänsyn tas till bland annat ansvarstagande, hur jobbet utförs och serviceförmåga.
Det nya systemet kan maximalt ge 26 kronor extra i timmen. Det gör att en del anställda får gå ner i lön – oavsett hur bra de presterar i framtiden.
När modellen, trots fackets protester, hade införts i Kallhäll intervjuade Transportarbetaren en miljöarbetare:
– Här har 60–70 procent av personalen har fått gå ner i lön. Många har sagt upp sig i protest.
Ett antal lokala förhandlingar med Transport är inbokade runt om i landet där lönemodellen också har börjat användas. De har nu skjutits framåt tills det finns ett resultat från den centrala.
Företagets personalchef Urban Sternefors var med i dag, tillsammans med Biltrafikens arbetsgivarförbunds jurist. Båda undviker att kommentera frågan under pågående förhandling.
– Men jag är glad att vi har fått igång en bra dialog som utvecklats i positiv riktning, säger Urban Sternefors.