Förhandlingarna inom bevakning går vidare
Förhandlingarna om ett nytt avtal för anställda inom bevakning pågick till midnatt i går och återupptogs i morse. Än återstår några viktiga knutar att lösa kring bland annat arbetstider och schemaläggning.
Det berättar väktaren Stefan Andreasson i Transports förhandlingsdelegation i en förmiddagspaus när förbundsordförande Lars Lindgren, förbundsjurist Marcel Carlstedt och centrala ombudsmannen Jerker Nilsson kör en ny vända med arbetsgivarparten Almega.
Kommer ni att skriva på ett nytt avtal i dag?
– Det vågar jag inte sia om. Jag har suttit med för länge. Flertalet frågor är uppe på bordet så det är rätt öppet, svarar Stefan Andreasson.
– Det är fortfarande viktiga penningfrågor att lösa, och så vill vi få till drägliga scheman för personalen. De flesta jobbar tre av fyra helger och har man då en partner med vanlig tid är det svårt att få till fritid och ett vettigt familjeliv. Vi vill ha tillbaka makten över våra liv!
Men går det att bromsa 24-timmars-samhället?
– Arbetsgivarna önskar sig bevakning till billigast möjliga penning, men vi vill också ha ett liv. Vill motparten ha anställda som inte bara kommer in genom dörren och vänder, så är det dags att de satsar på arbetsmiljön.
– I dag har vi en hög omsättning på personal. Folk går till och med till sämre betalda jobb för att slippa jobba sex dagar på raken. Det är inte humant!
Ytterligare en fråga där arbetsgivare och fack har skilda åsikter gäller dubbelbemanning inom värdetransporter.