Förhandlingarna om ett nytt taxiavtal skjuts fram
Dagens förhandlingar mellan Transport och arbetsgivarna i Biltrafikens arbetsgivareförbund om ett nytt avtal ledde ingen vart. Parterna ställde in morgondagens möte och ajournerade förhandlingarna till i slutet av augusti.
Transports ombudsman Lars Mikaelsson ansvarar för taxiföraravtalet. Han är besviken över att parterna inte kom längre, innan semesterstiltjen lägger sig:
– Det går väldigt trögt. Arbetsgivarna säger att en höjning på 2,2 procent är ett högsta tak som de inte alls behöver betala ut. I så fall är det ju ingen idé att ha ett märke.
– Vår begäran om 590 kronor i påslag ville arbetsgivarsidan inte ens diskutera.
Ser du några öppningar?
– Det finns önskemål från bägge parter om att få in en månadslön i avtalet, men synen på hur den ska utformas spretar alldeles för mycket. Det är ju ingen mening med att bara göra en skrivning eller ange en siffra, som ingen arbetsgivare använder, säger Lars Mikaelsson.
I övrigt känns tongångarna igen. Arbetsgivarna hävdar att det inte finns några pengar att hämta. Lönsamheten är klen, i en överetablerad bransch, beskriver Transports ombudsman.
– Beställningscentralerna plockar hem det som finns så att inget blir över till chaufförerna. Växlarna är bara intresserade av att få ut så många bilar som möjligt oavsett hur mycket det dumpar branschen och förstör för åkerierna.
Förbundsordförande Lars Lindgren har redan kritiserat arbetsgivarsidan för nonchalans och ointresse. Och uttryckt farhågor om att förhandlingarna kan sluta i en konflikt, där Transport ”måste ta hjälp av andra grupper på arbetsmarknaden”.
Lars Mikaelsson tar tillfället i akt och uppmanar fler taxiförare att ansluta sig till facket, för att öka styrkan vid en eventuell konflikt.
– Bytt till rätt fack och gå med! I stället för att klaga på fackanslutna kollegor om att taxiavtalet är dåligt kan du vara med och kämpa för att göra det bättre.
Mikaelsson hoppas ändå att parterna ska nå en överenskommelse utan att ta till stridsvapen.
– Både arbetsgivarna och facket måste ta sitt ansvar för branschen. Det är extra viktigt nu när vi är på väg att få striktare regler, som betyder att upphandlingsmyndigheterna ska ta hänsyn till nivåerna i kollektivavtalen. I det läget förenklar det med månadslöner. För taxiförarna finns bara garantilön, vilket allt för få arbetsgivare betalar ut. Taxi har varit en sorgebransch ända sedan avregleringen.
När blir det ett nytt avtal?
– Det borde funnits ett i dag. Vi kommer att ha löpande underhandskontakter, i mindre omfattning med arbetsgivarna under sommaren. Taxi ska inte vara ett tillfälligt påhugg utan ett riktigt yrke, anser Lars Mikaelsson.
Taxichauffören Peter Taleryd sitter med i avtalsdelegationen och var med vid dagens förhandlingar. Han hoppas också på månadslön:
– Det känns vemodigt att arbetsgivarna inte är beredda att bjuda till och sätta en vettig lönenivå. Vi har ändå lagt mycket energi på det här och försökt räkna på en lösning.
Mats Andersson från Transports avdelning i Linköping deltog också i förhandlingarna.
– Lokalt träffar vi många åkare som vill hjälpa till och förbättra branschen, men inte centralt, säger han.