Avtal 2023

Förhandlingarna om nya flygavtal har startat

Avtal 2023. Transport och Transportföretagen Flyg har inlett sina förhandlingar om tre kollektivavtal. Facket satsar mest krut på pengar.

Kaffekoppar och buntar av papper med krav ligger på bordet. Flygarbetare från tre avtalsområden inom flygbranschen sitter i Näringslivets hus på Storgatan i Stockholm och går igenom Transports krav i förhandlingarna som startade under måndagen den 18 september.

– Ni får nog räkna med att vi håller på en bra bit in på kvällen på tisdag, säger Anders Gustafsson, central ombudsman, till gruppen flygarbetare som sitter i Transports förhandlingsdelegation.

Tre förhandlingsdagar är utsatta den här veckan. Sedan är planen att förhandlingarna fortsätter i början av oktober.

När facket och arbetsgivarna träffades på måndagsmorgonen var det för att stämma av att de förstått varandras krav rätt. Efter lunchen hade flygarbetarna i Transports avtalsdelegation satt sig i ett rum en våning upp i Näringslivets hus på Östermalm.

Delegationen består till största del av yrkesaktiva flygarbetare, de som är med jobbar som bland annat lastare och mekaniker. De är där för hjälpa att den ”lilla förhandlingsdelegationen” från Transport att förhandla fram nya avtal som går hem hos medlemmarna. Den långa listan av krav som Transport har med sig beslutades under avtalsrådet på Arlanda i fjol.

Anders Gustafsson går igenom fackets kravlista med delegationen en gång till. Viktigaste kravet i de här avtalsförhandlingarna är pengar, och så har det låtit under hela året. Tommy Wreeth, förbundsordförande tar ordet.

– Vi vill få ut så många kronor och ören som går till våra medlemmar.

Förutom rena pengar går Transport in i förhandlingarna med flera andra förslag. Ett av dem är att det ska gå att växla det extra semestertillägget till en extra semestervecka, eller till en extra pensionsinsättning. De flesta kraven i de tre avtalen är snarlika. Men en sak som skiljer sig är att Transport hoppas att parterna kan enas om en ny lönebilaga för arbetarna som går under avtalet för civilflyg.

Arbetsgivarna har också lämnat sina förslag. Det är samma lista för de tre avtalen som diskuteras.

Bland punkterna finns ett krav på löneökning i nivå med industrins märke, som är 7,4 procent över två år. Transport vill få ut mer än så, och hittills under avtalsrörelsen har taktiken varit att erfarenhet i yrket ska löna sig mer.

Andra krav från arbetsgivarna är bland annat längre uppsägningstid när arbetstagare säger upp sig själv och att införa undantagen i turordningsreglerna i anställningsskyddet som finns i huvudavtalet (som Transport står utanför).

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Magnus Albertsson tankar ett flygplan från Luxair.

Förberett för Jet A-1

Flygtankare. En fredag i oktober. Runt 280 flighter går från Arlanda den dagen. De flesta av dem tankas av ett gäng flygtankare som jobbar på firman Stockholm Fuelling Services.

Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.

Ansökan om ny utbildning för flygtekniker på Arlanda

Flyg. Flygbranschen har larmat om att fler flygtekniker, flygmekaniker och plåtslagare behöver utbildas för att flygplan och helikoptrar ska kunna lyfta framöver. Nu ansöker Sigtuna kommun om att få starta en yrkeshögskole-utbildning i flygteknik på Arlanda flygplats.

Avtal 2025

Så tycker vi om nya transportavtalet

Åkeri / Terminal / Bärgning. Den 3 april blev Transports största avtal klart. Det gäller för lastbilsförare, terminal- och bärgningsarbetare samt budbilschaufförer från och med den 1 april 2025. Så här tycker några medlemmar om det nya tvååriga transportavtalet.

Avtal 2025
Transportavtalet 2023 - 2025.

Nytt avtal för åkeri, terminal och bärgning

Transportavtalet. 24 månader och ett totalt avtalsvärde på 6,8 procent blev resultatet för transportavtalet. Avtalet börjar gälla den 1 april 2025 och berör åkeri, terminal och bärgning.

Avtal 2025

”Förväntad kompromiss”

Kollektivavtal. Det kunde varit värre – men också bättre. Och oklart vad som egentligen är normerande, utöver lönenivå. Så kommenterar Transports ordförande Tommy Wreeth parterna inom industrins överenskommelse.

Avtal 2025

Klart med nytt industriavtal

Kollektivavtal. 6,4 procent, två år – i natt kom beskedet att fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om märket som blir vägledande för hela arbetsmarknaden i årets avtalsrörelse.

Avtal 2025

Förhandlingar in i det sista för ”märkesavtal”

Kollektivavtal. Senast vid midnatt ska fack och arbetsgivare inom industrin kommit överens om kollektivavtal – de avtal som utgör märket för löneökning i årets avtalsförhandlingar.

Bolt ger sig in i sjukresebranschen

Serviceresor. Bolt är ett av 14 taxibolag som kan få börja köra sjukresor åt Region Uppsala. Katastrof, anser facket, men regionen säger att de har följt lagen om upphandling.

Svårt komma framåt utan märket

Avtal 2025. Det går trögt i förhandlingarna mellan Transport och Biltrafikens arbetsgivareförbund. En konstruktiv dialog förs ändå säger Transports förbundsordförande Tommy Wreeth.

Wolts bud i strejk – stöd från facket

Gigjobb. På lönedagen, den 25 mars, la Wolts matbud i Norrköping ned arbetet. Ersättningen är hopplöst låg med arbetsveckor på över 70 timmar, enligt de strejkande. Och trots att ingen är med i facket uttrycker Transports ombudsman sitt stöd.

Efter olyckan fick Alexander Eriksson köpa ny säng, flytta in på bottenvåningen i huset och använda rullstol. Sen blev det kryckor och nu kör han bil igen.

Alexander fick ersättning från Afa – till slut

Arbetsskada. Lastbilsföraren Alexander Eriksson fick sina knän krossade när en truck kom i rullning på flaket. Afa försäkring sa nej till hans begäran om ersättning för arbetsskada. Han gick till facket, Transportarbetaren skrev – och till slut fick ­Alexander rätt.

Nya regler för kombinerade transporter ska granskas

Åkeri. Hur har de skärpta reglerna för kombinerade transporter med flera olika transportslag påverkat godstransportbranschen? Det ska Transportstyrelsen och statliga analysmyndigheten Trafikanalys granska på uppdrag av regeringen.

Nya farligt gods-regler kan skapa problem

Åkeri. Den 1 juli 2025 ändras reglerna för ADR-transporter. Då måste alla dokument som rör transporter av farligt gods förvaras i förarhytten under färd. Det kan skapa stora problem, varnar Sveriges åkeriföretag.

Här tas sista avtalskraven fram

Avtal 2025. Avtalsrörelsen har sparkat i gång för taxiförare och flygplatsarbetare. I mitten av mars mejslade de fram sina krav.

Fler rattonyktra lastbilsförare stoppas i kontroller

Åkeri. Allt fler onyktra lastbilschaufförer stoppas av tullen som utökat sina kontroller. Trelleborgs hamn utmärker sig. Där hejdades 111 förare förra året och majoriteten, 74, var påverkade lastbilschaufförer.