Förhandlingarna om nya flygavtal har startat
Avtal 2023. Transport och Transportföretagen Flyg har inlett sina förhandlingar om tre kollektivavtal. Facket satsar mest krut på pengar.
Kaffekoppar och buntar av papper med krav ligger på bordet. Flygarbetare från tre avtalsområden inom flygbranschen sitter i Näringslivets hus på Storgatan i Stockholm och går igenom Transports krav i förhandlingarna som startade under måndagen den 18 september.
– Ni får nog räkna med att vi håller på en bra bit in på kvällen på tisdag, säger Anders Gustafsson, central ombudsman, till gruppen flygarbetare som sitter i Transports förhandlingsdelegation.
Tre förhandlingsdagar är utsatta den här veckan. Sedan är planen att förhandlingarna fortsätter i början av oktober.
När facket och arbetsgivarna träffades på måndagsmorgonen var det för att stämma av att de förstått varandras krav rätt. Efter lunchen hade flygarbetarna i Transports avtalsdelegation satt sig i ett rum en våning upp i Näringslivets hus på Östermalm.
Delegationen består till största del av yrkesaktiva flygarbetare, de som är med jobbar som bland annat lastare och mekaniker. De är där för hjälpa att den ”lilla förhandlingsdelegationen” från Transport att förhandla fram nya avtal som går hem hos medlemmarna. Den långa listan av krav som Transport har med sig beslutades under avtalsrådet på Arlanda i fjol.
Anders Gustafsson går igenom fackets kravlista med delegationen en gång till. Viktigaste kravet i de här avtalsförhandlingarna är pengar, och så har det låtit under hela året. Tommy Wreeth, förbundsordförande tar ordet.
– Vi vill få ut så många kronor och ören som går till våra medlemmar.
Förutom rena pengar går Transport in i förhandlingarna med flera andra förslag. Ett av dem är att det ska gå att växla det extra semestertillägget till en extra semestervecka, eller till en extra pensionsinsättning. De flesta kraven i de tre avtalen är snarlika. Men en sak som skiljer sig är att Transport hoppas att parterna kan enas om en ny lönebilaga för arbetarna som går under avtalet för civilflyg.
Arbetsgivarna har också lämnat sina förslag. Det är samma lista för de tre avtalen som diskuteras.
Bland punkterna finns ett krav på löneökning i nivå med industrins märke, som är 7,4 procent över två år. Transport vill få ut mer än så, och hittills under avtalsrörelsen har taktiken varit att erfarenhet i yrket ska löna sig mer.
Andra krav från arbetsgivarna är bland annat längre uppsägningstid när arbetstagare säger upp sig själv och att införa undantagen i turordningsreglerna i anställningsskyddet som finns i huvudavtalet (som Transport står utanför).