Close
Transports avtalsdelegation för taxiförarna. Bakre raden (från vänster): Förbundsordförande Tommy Wreeth, Carl Åkesson, Jonas Seger, Anette Karlsson och Viktor Petrov (regional samordnare taxibranschen). Sittande: Ronnie Persson, ombudsman Mats H Andersson, Pea Olsson och ombudsman Anna Erixon. Ombudsmännen Mats L Andersson och Karin Peterson saknas på bilden. Personerna utan titel är chaufförer.
Close
Avtal 2023

Förhandlingarna om nytt avtal för taxiförarna startar

Taxi. I dag, tisdag, börjar förhandlingarna om ett nytt taxiföraravtal. Det nuvarande löper ut mitt under brinnande semestertid, den 30 juni.

Transportarbetaren fångar Transportarbetareförbundets avtalsdelegation på väg till Näringslivets hus och motparten, Biltrafikens Arbetsgivareförbund (BA) i Stockholm på tisdagsmorgonen.

– Vi börjar nu och får se vad arbetsgivarna har att komma med. Det får vi veta under dagen, säger taxiombudsman Anna Erixon.

Redan i slutet av april växlade Transport sina avtalskrav med BA. Sedan dess har parterna funderat var och en på sin kant. I april sa Anna Erixon att Transport inte blev så förvånat över vad arbetsgivarna framförde och vice versa. Högt upp på Transportarbetareförbundets lista står i alla fall införandet av 27 100 kronor i lägstalön och det gamla kravet på att avskaffa procentlön på inkört belopp. Något som stressar och pressar förarna till många och långa arbetspass i en bransch som är något av Transports sorgebarn.

Taxichaufförerna och förbundet har också lyft krav på fler steg i lönetrappan, så att det lönar sig mer att stanna kvar i yrket. Att chaufförerna ska få sina arbetsscheman tidigare, att övertid och ob-tillägg ska utgå samtidigt, att mertid ska regleras och att rast ska kunna tas tidigare. Liksom att äldre förare ska få fler betalda semesterdagar.

Den nya tillsynsavgiften, som Transportstyrelsen införde vid årsskiftet, är också en nagel i ögat. Den innebär att chaufförerna måste betala 175 kronor per år för att få behålla sin taxilegitimation. Transport anser att arbetsgivaren ska betala den.

I samband med vårens kravväxling framkom det att BA vill återinföra den så kallade passningstjänsten. Det innebär att förare som exempelvis jobbat ett pass mellan kl 19 och 22, ska vara tillgängliga för uppdrag under resten av natten. Men de får bara betald övertid om de blir utkallade på fler körningar.

Det nuvarande taxiföraravtalet (på 29 månader) gav chaufförerna totalt 1 399 kronor mer per månad. Det löper ut den sista juni. Förhandlingarna som nu inleds fortsätter i dag och i morgon.

Läs mer om taxiföraravtalet

2023-04-27

”Bort med den stressande procentlönen!”

2023-06-21

Förhandlingarna om taxiföraravtalet återupptas i juli

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

  1. Agne Johansson:
    21 juni, 2023

    De vore bra om ni hjälper dom seriösa taxibolag som försöker kämpa mot lågpris taxi typ malmö,som kör 70 procent svart,hur kan man köra genom halva malmö för 65 kronor fast pris,de kan väl vem som helst förstå att de inte går rätt till,de måste bli någon form av etablering koll.

  2. Pelle Axner:
    20 juni, 2023

    Ibland undrar jag om BA la passningstjänsten som krav bara för att röra upp känslor?

Lästips:

Flygvärdinna i mittgången på ett passagerarplan

Transport får många frågor om kabinavtalet

Flyg. Den 1 februari tog Transport över avtalet för flygets kabinpersonal från Unionen. Nu är arbetet med ett nytt kollektivavtal i full gång.

Transportarbetarens logga / Transportarbetarens logo

Så blir taxitelefonisternas fackbyte till Unionen

Taxiväxel. Som en del i gränsdragningsuppgörelsen mellan Transport och Unionen går taxitelefonisterna över till Unionen.

Tommy Wreeth. Foto: Petrus Iggström

Därför kan vi inte acceptera märket

Ordförandeord. Det märks i omgivningen att vi närmar oss en avtalsrörelse i rask takt. Såväl internt som externt skruvas både förväntningar och tonläget upp. Vissa av våra motparter på arbetsgivarsidan har redan försökt att på olika sätt måla ut oss som det stora hotet mot dem.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.