Förhandlingarna om nytt stuveriavtal avbrutna
Hamn. Förhandlingarna om ett nytt kollektivavtal för hamnarbetarna avbröts vid 14-tiden på torsdagen. Parterna, Transport och Sveriges Hamnar, väntas återuppta överläggningarna först i april.
– Vi har nu haft intensiva förhandlingar i två dagar och vi står tyvärr långt från varandra, säger Transports avtalssekreterare Peter Winstén.
De fackliga förhandlarna är försiktiga med kommentarer. Inför mötet med arbetsgivarna sa Winstén:
– Vi kommer att lyfta flera viktiga frågor. Bland annat automatiseringen och arbetsmiljön. Vi vill också reglera inhyrningen av personal. Att anlita bemanningsföretag är ju vanligt på den övriga arbetsmarknaden, men inte i hamnarna.
Förbundets centrala stuveriombudsman Per-Olof Norgren fyllde då i med:
– Som vanligt föreslår arbetsgivarna långtgående förändringar. Framför allt vill man kraftigt begränsa hamnarbetarnas inflytande över arbetstiderna.
Hur diskussionerna sedan fördes vid förhandlingsbordet vill ingen av dem gå in närmare på. Per-Olof Norgren säger:
– Arbetsgivarna delegation håller på sitt, vi på vårt. Det är svårt att hitta öppningar.
I årets avtalsrörelse finns för första gången tre parter när hamnarbetarnas villkor ska bestämmas. Det är arbetsgivarorganisationen och två olika hamnfack, där Transport är det största.
Vilken effekt har den förändrade spelplanen så här långt haft på avtalsförhandlingarna?
– Det har inte påverkat vårt agerande alls, säger avtalssekreterare Peter Winstén.
I mitten av mars kommer Transport och Sveriges Hamnar att genomföra så kallade kansliöverläggningar. Parterna ska också sätta ut nya förhandlingsdagar, sannolikt blir det i april.
Det treåriga hamn- och stuveriavtal som Transport tecknade 2017 löper ut den 30 april.