Debatt

Förhindra att industrins dolda dödsfällor tar fler liv

Debatt. I maj förra året dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra.

Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.

Som före detta lastbilschaufför har jag besökt många fabriker och i mitt nuvarande arbete hjälper jag industrin i dessa frågor. Jag vill belysa ett allvarligt riskområde i svensk industri som få förstått omfattningen av och som Arbetsmiljöverket inte jobbar tillräckligt aktivt med.

Utan lastbilstransporter skulle den svenska industrin stanna och lastbilschaufförer utför ett samhällsviktigt uppdrag. Tyvärr visar Arbetsmiljöverkets egen statistik att lastbilschaufför är en yrkesgrupp som toppar olycksstatistiken: De senaste åren har i snitt en lastbilsförare dödats varje månad i Sverige.

Forskning visar att en majoritet av olyckorna sker i samband med lastning och lossning av gods. En olycka som kan sägas vara ett typiskt exempel hände i maj 2017 vid Degerfors stålverk. Lastbilschauffören blev påbackad av en truck och avled. Ett företag måste se till att arbetsmiljön är god på en arbetsplats, även för underentreprenörer. På en normal fabrik är ofta lastbilschaufförer den allra största gruppen av alla underentreprenörer. Det kan komma hundratals nya lastbilsförare varje dag till en fabrik.

Här har svensk industri ett stort ansvar och Arbetsmiljöverket har ett ännu större ansvar att kontrollera detta. I dag är myndighetens kontroller inom transportområdet mest inriktade på att hitta åkerier som glömt att besikta en bakgavellyft eller andra lätt kontrollerade saker. Men olyckorna sker ute hos åkeriernas kunder, industriföretagen, och där borde Arbetsmiljöverkets kontroller förbättras. I dag silar man mygg och sväljer kameler.

Svensk industri är väldigt medveten om säkerheten, många företag sätter den allra främst. Det finns inom industrin flera fungerande system för att säkerhetsutbilda underentreprenörer men hittills har lastbilschaufförer varit exkluderade från dessa system. Trots att de är mest olycksdrabbade. Låt oss komma ihåg att arbetsmiljön för lastbilschaufförerna vid lastning och lossning inom industrin också är en fråga för den egna personalen. Onödiga riskmoment belastar den egna personalen inom truck- och godshantering både mentalt och genom ökad egen skaderisk.

Alldeles för många företag har
i dag ett arbetssätt som i lagens mening är bristfälligt. Men det handlar inte bara om lagens paragrafer. Det är bokstavligen en fråga om liv och död. Den terminalarbetare som med egna ögon sett en dödsolycka kan plågas av traumatiska minnen hela livet. Den platschef som blivit hämtad till förhör av polisen kan leva med en känsla av skuld under lång tid. Ingen vd vill ha ett förlorat människoliv på sitt samvete. Det är dags att vi på allvar får upp ögonen för olyckorna som drabbar lastbilschaufförer och terminalarbetare vid arbete i svensk industri. Det är också dags att Arbetsmiljöverket börjar kontrollera rätt saker!

Ingen människa ska dödas på jobbet och alla lastbilschaufförer har rätt till en förändring. Nu!

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Både barn och barnbarn har fått åka med Erika Trell i lastbilshytten under årens lopp.

I början fick Erika mycket gliringar från äldre män

Mötet. Erika Trell har jobbat inom transportbranschen sedan 1987. Sedan dess har mycket förändrats, men Erikas passion för chaufförsyrket är fortfarande kvar.

Jan "Kirre" Kirkhaug. Bemanningsanställd lastbilsförare. Foto: Justina Öster

Mer ledigt och rätt lön viktigt för inhyrda

Avtal 2025. Fler semesterdagar, stabila scheman som ger ett liv utanför jobbet och att lönen räknas rätt på arbetsplatsen man är uthyrd till. Det var några av frågorna som diskuterades på avtalsrådet för bemanningsanställda inför nästa års avtalsrörelse.

Skallig man med vit t-shirt lyfter tyngder på ett gym.

Alexander krossade knäna under en truck

Åkeri. Svetten bryter fram på lastbilsföraren Alexander Eriksson i gymsalen. I juni krossade han bägge knäna under en truck som kom i rullning på flaket. – Varje gång jag är här ångrar jag att jag försökte stoppa den där jävla trucken!

David Ericssons senaste krönikor
David Ericsson. Foto: Jan Lindkvist

Algoritmerna stjäl ditt liv

Rädda barnen. Efter vad jag kan minnas från min skoltid så fanns det inga hemmasittare. Alla barn gick i skolan mer eller mindre kontinuerligt. Några diagnoser fanns inte heller, bara busiga barn.

Tysk natt

Överlevare. Jag gillar Tyskland och jag kommer bra överens med tyskar. Hundratals gånger har jag kört genom landet och lossat och lastat på vägen. Bara vid något enstaka tillfälle har det varit problem.

Hederliga gängkriminella?

Kriminalitet. Är svenska gängkriminella bättre än invandrade gängkriminella? Ja det verkar nästan så. De kanske värnar svenska värderingar med små röda stugor med svenska flaggor på tomten? Ja de till och med värnar den svenska demokratin!

Trelleborgs hamn sviker om Tesla

Debatt. Trelleborgs hamns beslut om att hyra ut lokaler till Tesla under en pågående arbetsmarknadskonflikt är inte bara provocerande – det är ett öppet svek mot fackliga rättigheter och den svenska modellen.

Alexandra Einerstams senaste krönikor
Alexandra Einerstam. Foto: Lilly Hallberg

Regeringen prioriterar rika i stället för oss

Under-skattade. ”Det måste löna sig att tjäna 125 000 kronor i månaden”. Uttalandet tillhör finansminister Elisabeth Svantesson och är ett slag i ansiktet på majoriteten av Sveriges arbetare.

Låt oss gå all in med julbestyr i december

Novent. Precis som förra året var september månad ovanligt varm och om det fortsätter så här, kommer september förvandlas till en sommarmånad. Trots grönska och värme ser jag de första julsakerna till försäljning och medelst ett mejl får jag veta att det går att beställa årets glögg. Jag förfasas. I september?!

Arbetare syns sällan i media

Klass. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.

Sverige stannar utan dig och dina kollegor

Ordförandeord. Julen närmar sig och jag hoppas att du och kollegorna får tid för en välförtjänt ledighet, även om jag vet att många av er jobbar under julhelgen. För oavsett vilket datum det än står i kalendern är transportarbetare alltid med och ser till så att samhället inte stannar.

2025 handlar om nya avtal

Ledare. Året börjar gå mot sitt slut. En tid för reflektion infinner sig när man lämnar någonting. Så är det i alla fall för mig. Under 2024 har vi på Transportarbetaren arbetat med att se hur tidningen ska se ut i ny kostym nästa år.

Industrins märke passar inte alla förbund

Ordförandeord. Ett samordnat LO vore givetvis det bästa, men… Varför blir det inte alltid så? Det finns givetvis flera orsaker och anledningar.

Allt har blivit så dyrt

Ledare. Det tredje och fjärde av fem av Transports avtalsråd pågår just nu. Förtroendevalda från hela landet har samlats och diskuterat fram och tillbaka för att ta fram krav inför de kommande avtalsförhandlingarna. Förhandlingar som kommer allt närmare.

Lönedumpning hotar Europas transportsektor – kommer EU-kommissionen att agera?

Lönedumpning. Arbetsvillkoren för Europas transportarbetare är under press. Dåliga arbetsförhållanden, bristande kontroll och lönedumpning hotar arbetarnas trygghet och leder till osund konkurrens och kriminalitet i transportsektorn. I det här läget krävs det politiker som står upp för Sveriges och Europas arbetare. I dag startar utfrågningarna av de blivande EU-kommissionärerna. Mitt krav på den nya transportkommissionären är tydligt. Kommer han att presentera konkreta lagstiftningsförslag som förbättrar arbetsvillkoren för arbetarna i alla transportslag? Det vore inte en dag för tidigt.

Återigen får chaufförerna ta kostnaden

Debatt. Färdtjänstchauffören och skyddsombudet Ronnie Persson riktar skarp kritik mot Region Värmlands upphandling av servicetrafik. Anders Wahlén, servicetrafikchef i regionen har svarat. Slutreplik från Ronnie Persson.

Arbetare syns sällan i media

Krönika. Plötsligt händer det! En av sommarvärdarna i årets upplaga av Sommar i P1 är Kim Söderström från Byggnads. Lika sällsynt som att skrapa fram högvinsten på Triss är arbetares representation i media.