Close
Oscar Diaz Sanchez är ordningsvakt och vill att utbildningen förbättras.
Close
Almedalen

”Förläng vår utbildning!”

Bevakning. – Tror ni verkligen att en ordningsvakt klarar att ingripa vid terrordåd som på Drottninggatan, med två timmars utbildning i risk- och hotbildsanalys? Oscar Diaz Sanchez, själv ordningsvakt, fick applåder på Transports seminarium om bevakningsbranschen.

För att bli ordningsvakt krävs i dag 80 timmars utbildning. Två veckor i skolbänken för att få befogenheter som annars bara ligger hos polisen.

På storbildskärmen visar Oscar Diaz Sanchez sitt utbildningsbevis. Det är skrattretande. Åtta timmar ägnas åt den expanderbara batongen. Bara fyra timmar åt ”olaga diskriminering och mänskligt beteende”.

– Vi möter människor som kommer från alla delar av världen. Från alla delar av landet och staden. Är det verkligen rätt prioritering att använda dubbelt så lång utbildningstid åt ett våldsmedel, batongen, som till bemötandet av människor? Alltså det som handlar om att undvika våld, undrar Oscar Diaz Sanchez.

Från podiet berättar han om vardagen som ordningsvakt. Om den gången de skulle bevaka en skola som brunnit. Polisen kom. Fanns det tjuvar därinne?

Polisen beordrade vakterna att dra batongerna och gå in i huset från ena hållet. Själva plockade de fram pistolerna och gick in från andra sidan.

Oskar beskriver målande känslan av att kunna bli attackerad av okända gärningsmän. Eller vådaskjutna av poliserna i mörkret.

Eller den gången han och en kollega kommer till en tågstation där en kvinna kollapsat på perrongen. Samtidigt pågår ett slagsmål. Ordningsvakterna tvingas dela på sig.

Oscar Diaz Sanchez säger:

– Vi skulle definitivt behöva mer kompetens, för att bli tryggare i arbetet. Som det är nu lär man sig det mesta genom arbete ute på fältet. Learning by doing behöver inte vara fel, men risk finnas ju att man lär sig fel saker.

Som ordningsvakt använder Oscar våldsmedel fyra, fem gånger i veckan.

– Tidigare var det mycket oftare, säger han. Men med ökad rutin minskar behovet. Vi har ett arbetssätt som bygger på dialog. Var det Bamse eller Pippi som sa:” Är du stark måste du vara snäll”. Jag gillar det uttrycket.

Dagens utbildning på 80 timmar måste minst fördubblas, anser Oscar Diaz Sanchez. En majoritet av ordningsvakterna står bakom kravet, fast inte alla, betonar han.

Det är just utbildningens längd och bevakningspersonalens arbetsmiljö och trygghet som Transport vill diskutera på seminariet. Förbundsordförande Tommy Wreeth säger:

– Det är en jätteviktig fråga för våra medlemmar. Samhället har inte hängt med när kraven ökat på ordningsvakterna. Kraven på att de ska ingripa i olika situationer är betydligt större i dag. Samtidigt ser vi ökat våld och omfattande gängkriminalitet.

– Mot den här bakgrunden är det konstigt att väktare och ordningsvakter inte har längre utbildning. En polis har tre års utbildning. 50 gånger längre än en ordningsvakt.

Transport vill ha förlängd utbildning och bättre fortbildning. I dag är fortbildningen bara två dagar var tredje år.

Parallellt driver facket frågan om bemanningen. Att få bort ensamarbete.

– Vill vi ha ett tryggt samhälle, behöver vi trygga ordningsvakter. Tyvärr ser vi mycket hot och hat mot ordningsvakter, säger Wreeth.

Seminariet avslutades med en paneldebatt, med en branschansvarig, en debattör och två inbjudna politiker – Fredrik Lundh Sammeli (S) och Johan Forsell (M). Båda sitter i riksdagens justitieutskott.

Båda skriver under på att det behövs mer utbildning och en översyn av ordningsvakternas roll i samhället. En statlig utredning är utlovad. Johan Forsell anser att regeringen är för saktfärdig.

Det fränaste angreppet kommer från Lina Stenberg, ledarskribent på LO:s tidning, Arbetet:

– Det är en absurd utveckling att privata företag tagit över en del av ordningshållningen. Det är ett demokratiproblem. Och hur kan man över huvud taget förvänta sig att ordningsvakterna ska klara uppgiften med två veckors utbildning?

– Samhället måste verkligen titta på detta. Med privata företag kan man inte ha samma ansvarsutkrävande som för polisen. Men visst, bättre utbildning behövs. Det är inte okej att ordningsvakter upplever att de är kanonmat åt polisen.

Lina Stenberg tycker att företag i bevakningsbranschen sprider en bild av ett macho-jobb med batong. Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen, håller inte med. Siffror visar klart att ordningsvakter ägnar uppåt 80 procent av tiden åt att ge service åt allmänheten.

Ingen i panelen vill säga exakt hur mycket utbildningen för ordningsvakter bör utökas. Transports ordförande Tommy Wreeth har ett konkret förslag:

– Se över om det ska krävas låt säga 1 000 timmars arbete som väktare, innan man kan bli ordningsvakt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Locket på är inte lösningen

Krönika. Inom varje bransch finns det rötägg och bevakningsbranschen är inget undantag. Att använda ett eller ett par rötägg för att döma ut en hel yrkeskår är både lättvindigt och respektlöst. Men om det inte rör sig om några rötägg, utan hela avdelningar, kanske hela företag, kan vi inte sopa det under mattan.

Marko Juvonen, RSO avdelning 17 Skövde-Borås. Foto: John Antonsson

Marko Juvonen

…regionalt skyddsombud och en av initiativtagarna till ett utbildningsmaterial för gravida i bevakningsbranschen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.