Close
Oscar Diaz Sanchez är ordningsvakt och vill att utbildningen förbättras.
Close
Almedalen

”Förläng vår utbildning!”

Bevakning. – Tror ni verkligen att en ordningsvakt klarar att ingripa vid terrordåd som på Drottninggatan, med två timmars utbildning i risk- och hotbildsanalys? Oscar Diaz Sanchez, själv ordningsvakt, fick applåder på Transports seminarium om bevakningsbranschen.

För att bli ordningsvakt krävs i dag 80 timmars utbildning. Två veckor i skolbänken för att få befogenheter som annars bara ligger hos polisen.

På storbildskärmen visar Oscar Diaz Sanchez sitt utbildningsbevis. Det är skrattretande. Åtta timmar ägnas åt den expanderbara batongen. Bara fyra timmar åt ”olaga diskriminering och mänskligt beteende”.

– Vi möter människor som kommer från alla delar av världen. Från alla delar av landet och staden. Är det verkligen rätt prioritering att använda dubbelt så lång utbildningstid åt ett våldsmedel, batongen, som till bemötandet av människor? Alltså det som handlar om att undvika våld, undrar Oscar Diaz Sanchez.

Från podiet berättar han om vardagen som ordningsvakt. Om den gången de skulle bevaka en skola som brunnit. Polisen kom. Fanns det tjuvar därinne?

Polisen beordrade vakterna att dra batongerna och gå in i huset från ena hållet. Själva plockade de fram pistolerna och gick in från andra sidan.

Oskar beskriver målande känslan av att kunna bli attackerad av okända gärningsmän. Eller vådaskjutna av poliserna i mörkret.

Eller den gången han och en kollega kommer till en tågstation där en kvinna kollapsat på perrongen. Samtidigt pågår ett slagsmål. Ordningsvakterna tvingas dela på sig.

Oscar Diaz Sanchez säger:

– Vi skulle definitivt behöva mer kompetens, för att bli tryggare i arbetet. Som det är nu lär man sig det mesta genom arbete ute på fältet. Learning by doing behöver inte vara fel, men risk finnas ju att man lär sig fel saker.

Som ordningsvakt använder Oscar våldsmedel fyra, fem gånger i veckan.

– Tidigare var det mycket oftare, säger han. Men med ökad rutin minskar behovet. Vi har ett arbetssätt som bygger på dialog. Var det Bamse eller Pippi som sa:” Är du stark måste du vara snäll”. Jag gillar det uttrycket.

Dagens utbildning på 80 timmar måste minst fördubblas, anser Oscar Diaz Sanchez. En majoritet av ordningsvakterna står bakom kravet, fast inte alla, betonar han.

Det är just utbildningens längd och bevakningspersonalens arbetsmiljö och trygghet som Transport vill diskutera på seminariet. Förbundsordförande Tommy Wreeth säger:

– Det är en jätteviktig fråga för våra medlemmar. Samhället har inte hängt med när kraven ökat på ordningsvakterna. Kraven på att de ska ingripa i olika situationer är betydligt större i dag. Samtidigt ser vi ökat våld och omfattande gängkriminalitet.

– Mot den här bakgrunden är det konstigt att väktare och ordningsvakter inte har längre utbildning. En polis har tre års utbildning. 50 gånger längre än en ordningsvakt.

Transport vill ha förlängd utbildning och bättre fortbildning. I dag är fortbildningen bara två dagar var tredje år.

Parallellt driver facket frågan om bemanningen. Att få bort ensamarbete.

– Vill vi ha ett tryggt samhälle, behöver vi trygga ordningsvakter. Tyvärr ser vi mycket hot och hat mot ordningsvakter, säger Wreeth.

Seminariet avslutades med en paneldebatt, med en branschansvarig, en debattör och två inbjudna politiker – Fredrik Lundh Sammeli (S) och Johan Forsell (M). Båda sitter i riksdagens justitieutskott.

Båda skriver under på att det behövs mer utbildning och en översyn av ordningsvakternas roll i samhället. En statlig utredning är utlovad. Johan Forsell anser att regeringen är för saktfärdig.

Det fränaste angreppet kommer från Lina Stenberg, ledarskribent på LO:s tidning, Arbetet:

– Det är en absurd utveckling att privata företag tagit över en del av ordningshållningen. Det är ett demokratiproblem. Och hur kan man över huvud taget förvänta sig att ordningsvakterna ska klara uppgiften med två veckors utbildning?

– Samhället måste verkligen titta på detta. Med privata företag kan man inte ha samma ansvarsutkrävande som för polisen. Men visst, bättre utbildning behövs. Det är inte okej att ordningsvakter upplever att de är kanonmat åt polisen.

Lina Stenberg tycker att företag i bevakningsbranschen sprider en bild av ett macho-jobb med batong. Li Jansson, branschchef på Säkerhetsföretagen, håller inte med. Siffror visar klart att ordningsvakter ägnar uppåt 80 procent av tiden åt att ge service åt allmänheten.

Ingen i panelen vill säga exakt hur mycket utbildningen för ordningsvakter bör utökas. Transports ordförande Tommy Wreeth har ett konkret förslag:

– Se över om det ska krävas låt säga 1 000 timmars arbete som väktare, innan man kan bli ordningsvakt.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Locket på är inte lösningen

Krönika. Inom varje bransch finns det rötägg och bevakningsbranschen är inget undantag. Att använda ett eller ett par rötägg för att döma ut en hel yrkeskår är både lättvindigt och respektlöst. Men om det inte rör sig om några rötägg, utan hela avdelningar, kanske hela företag, kan vi inte sopa det under mattan.

Marko Juvonen, RSO avdelning 17 Skövde-Borås. Foto: John Antonsson

Marko Juvonen

…regionalt skyddsombud och en av initiativtagarna till ett utbildningsmaterial för gravida i bevakningsbranschen.

Nytt avtal klart för bevakningsbranschen

Bevakning. Det blev ingen strejk. Transport och Almega Säkerhetsföretagen har accepterat medlarnas bud och bevakningsanställda har nu ett nytt kollektivavtal. Lönerna höjs med upp till cirka 7,6 procent under två år.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.