Beställaransvaret ska också gälla cabotage
Åkeri. Riksdagen har röstat igenom regeringens förslag om förlängd klampning och beställaransvar. Dessutom har regeringen beslutat om att ge tullare rätt att ta ut sanktionsavgift och klampa lastbilar när åkerier bryter mot cabotagereglerna.
Med det nya riksdagsbeslutet om beställaransvar är den som beställer en transport ansvarig för att se till att utföraren har ett giltigt trafiktillstånd.
– Det ska vara ordning och reda på de svenska vägarna. Det här är en tydlig signal till de som yrkesmässigt köper transporter om att de har ett ansvar för att transporter utförs lagligt, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Samtidigt förlängs möjligheten att klampa bilar som exempelvis kör otillåten internationell transport eller bryter mot cabotagereglerna från 24 till 36 timmar. De nya reglerna gäller från och med den 1 juli.
I samma veva kom också ett regeringsbeslut som ger myndigheterna andra verktyg. Dels handlar det om den förordning som styr cabotage och internationella transporter. Regeringen har där beslutat att beställaransvaret också gäller internationella transporter och cabotage.
Dessutom får tulltjänstemän möjlighet att ta ut sanktionsavgift och hindra fortsatt färd på fordon som överträder cabotagebestämmelserna, på samma sätt som poliser och bilinspektörer får göra i dag.