Förlikning i domstol ger förare rätt
Dom. Transport drog småländska Nilsbuss till tingsrätten efter att i åratal försökt förmå företaget att betala ut avtalsenliga löner. Den förare som stämt arbetsgivaren får efter förlikning 40 000 kronor – nästan tio gånger så mycket som bolaget medgett att de var villiga att betala.
Norrköpings tingsrätt slog i en dom i juni fast förlikningen mellan parterna, en chaufför och Nilsbuss AB. Chauffören företräddes av LO-TCO Rättsskydd på uppdrag av Transportarbetareförbundet.
– Det är en bra förlikning. Bolaget har nu betalat och gjort rätt för sig i det här fallet, säger förbundsjurist Anne Alfredson, arbetsrättsexpert på Rättsskyddet.
Anne Alfredson deltog vid den muntliga förberedelsen i ärendet i tingsrätten. Att chauffören noga noterat och skrivit ned den all den övertid han arbetat var sannolikt en viktig förklaring till utfallet, framhåller hon:
– Det är annars vanligt att det blir svårt att bevisa att någon verkligen jobbat de timmar det gäller. I grund och botten handlar det här om hur arbetsgivaren la ut arbetstid.
Chauffören var tidigare anställd hos Nilsbuss. I sin stämningsansökan hävdade han att arbetsgivaren under anställningstiden endast till en del – och för sent – betalat ut den övertidsersättning han haft rätt till med hänvisning till gällande kollektivavtal. Han hävdade också att han jobbat fler timmar än avtalat. Till stämningsansökan var en rad lönespecifikationer bifogade.
Nilsbuss har använt sig av ett system med en så kallad flexbank där bolaget i stället för att betala ut ersättning för övertid satt in en del av tiden på banken. Det i strid mot avtalet och utan att det funnits någon lokal överenskommelse om att det skulle gå bra.
Föraren krävde närmare 57 000 kronor, Nilsbuss AB var villiga att betala 4 627 kronor plus ränta. Men vid sammanträdet för muntlig förberedelse i tingsrätten kom parterna överens: 40 000 kronor.
Fler fall
Yrkesförare på flera orter har under längre tid haft problem med Vimmerbybaserade Nilsbuss. Transport har varit inblandat i flera ärenden. I några fall har felaktiga löner korrigerats i efterhand. Men sedan har nya problem med lönerna och arbetstiderna tillkommit. Det gäller bland annat det flexsystem, som lyftes i tingsrätten, och som i värsta fall riskerar att leda till ”undertid” för chaufförer som kör för bolaget.
Mats L Andersson är ombudsman på Transports Linköpingsavdelning:
– I vanliga fall förhandlar vi ju, att pröva något civilrättsligt är en ovanlig väg att gå. Men det var den väg som fanns kvar, säger han.
– Jag är jätteglad att vi fick till en lösning, det känns bra i det här ärendet. Men helst hade man önskat att allt gick att lösa på en gång.
Utslaget i domstolen öppnar för fler rättsliga prövningar. Flera medlemmar i Transport önskar att facket driver deras ärende.
– Innan det blir aktuellt med nya stämningar får vi stämma av med företaget. Det handlar om en väldigt lång process, som tar mycket energi och inte gynnar någon. Men till en del handlar det ju om en situation som företaget skapat själv, säger Mats L Andersson.
– Det är en viktig fråga och vi kommer att driva våra medlemmars intressen.