Close
I juli avgjordes ärendet i Norrköpings tingsrätt genom förlikning mellan parterna, Nilsbuss AB och en tidigare anställd förare som stämt bolaget för att få ut avtalsenlig lön.
Close

Förlikning i domstol ger förare rätt

Dom. Transport drog småländska Nilsbuss till tingsrätten efter att i åratal försökt förmå företaget att betala ut avtalsenliga löner. Den förare som stämt arbetsgivaren får efter förlikning 40 000 kronor – nästan tio gånger så mycket som bolaget medgett att de var villiga att betala.

Norrköpings tingsrätt slog i en dom i juni fast förlikningen mellan parterna, en chaufför och Nilsbuss AB. Chauffören företräddes av LO-TCO Rättsskydd på uppdrag av Transportarbetareförbundet.

– Det är en bra förlikning. Bolaget har nu betalat och gjort rätt för sig i det här fallet, säger förbundsjurist Anne Alfredson, arbetsrättsexpert på Rättsskyddet.

Anne Alfredson deltog vid den muntliga förberedelsen i ärendet i tingsrätten. Att chauffören noga noterat och skrivit ned den all den övertid han arbetat var sannolikt en viktig förklaring till utfallet, framhåller hon:

– Det är annars vanligt att det blir svårt att bevisa att någon verkligen jobbat de timmar det gäller. I grund och botten handlar det här om hur arbetsgivaren la ut arbetstid.

Chauffören var tidigare anställd hos Nilsbuss. I sin stämningsansökan hävdade han att arbetsgivaren under anställningstiden endast till en del – och för sent – betalat ut den övertidsersättning han haft rätt till med hänvisning till gällande kollektivavtal. Han hävdade också att han jobbat fler timmar än avtalat. Till stämningsansökan var en rad lönespecifikationer bifogade.

Nilsbuss har använt sig av ett system med en så kallad flexbank där bolaget i stället för att betala ut ersättning för övertid satt in en del av tiden på banken. Det i strid mot avtalet och utan att det funnits någon lokal överenskommelse om att det skulle gå bra.

Föraren krävde närmare 57 000 kronor, Nilsbuss AB var villiga att betala 4 627 kronor plus ränta. Men vid sammanträdet för muntlig förberedelse i tingsrätten kom parterna överens: 40 000 kronor.

Fler fall

Yrkesförare på flera orter har under längre tid haft problem med Vimmerbybaserade Nilsbuss. Transport har varit inblandat i flera ärenden. I några fall har felaktiga löner korrigerats i efterhand. Men sedan har nya problem med lönerna och arbetstiderna tillkommit. Det gäller bland annat det flexsystem, som lyftes i tingsrätten, och som i värsta fall riskerar att leda till ”undertid” för chaufförer som kör för bolaget.

Mats L Andersson är ombudsman på Transports Linköpingsavdelning:

– I vanliga fall förhandlar vi ju, att pröva något civilrättsligt är en ovanlig väg att gå. Men det var den väg som fanns kvar, säger han.

– Jag är jätteglad att vi fick till en lösning, det känns bra i det här ärendet. Men helst hade man önskat att allt gick att lösa på en gång.

Utslaget i domstolen öppnar för fler rättsliga prövningar. Flera medlemmar i Transport önskar att facket driver deras ärende.

– Innan det blir aktuellt med nya stämningar får vi stämma av med företaget. Det handlar om en väldigt lång process, som tar mycket energi och inte gynnar någon. Men till en del handlar det ju om en situation som företaget skapat själv, säger Mats L Andersson.

– Det är en viktig fråga och vi kommer att driva våra medlemmars intressen.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Containrar i Helsingborgs hamn

Hamnarbetarna är trötta på frågor om kokainhärvan

Sektion 7 Helsingborg. Stuveriarbetare i Helsingborg får frågor från folk utifrån om vad som egentligen händer i hamnen – ”insiderhärvan” med koppling till kokainsmuggling har fått enorm uppmärksamhet i media det senaste året.

Tommy Wreeth 2021. Foto: Justina Öster

Den fackliga kampen är global

Ordförandeord. Vikten av internationellt fackligt samarbete kan aldrig underskattas. Vårt förbund arbetar inom ett flertal internationella federationer.

Färdtjänstförare har fått nog – protestlistor till politiker

Servicetrafik. 232 färdtjänstförare i Östergötland har skrivit under kraven för en hållbar arbetsmiljö. På onsdagen lämnade Transports Linköpingsavdelning över protestlistorna till ansvariga politiker i regionen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.