”Förr räckte lönen till mat, hyra och semester”

Ion Crácilin är en i uppbådet av taxichaufförer som jagar möjliga kunder vid järnvägsstationen Gara de Nord i Bukarest. Hemma tar han och hustrun hand om sitt 9-åriga barnbarn. Föräldrarna har flyttat till Grekland, för att få jobb.

Ion Crácilin kör måndag till lördag, 14–15 timmar om dagen, berättar han och gör en svepande gest mot sin gula bil. Precis som kollegorna i raderna av väntande fordon hyr han den av ett taxibolag. Ett stenkast bort ligger Transportministeriet, i en stor fyrkantig byggkloss från landets kommunistiska era.

– Jag tjänar inget på att köra taxi längre, utbrister Ion. Bolaget jag hyr av betalar ingenting för reparationer av bilen, som de ska. Bensinen ersätter de inte knappt för heller.

Ion har kört både lastbil och buss, innan han tog steget över till taxi. Precis som sina svenska kollegor hatar han att rusa fram till folk och fråga om körningar. Han gillar själva jobbet, men upplever mängder av brister inom branschen. Ion viftar med näven i luften och säger åt mig att berätta sanningen.

– Regeringen i vårt land gör narr av befolkningen! De har skapat en ekonomisk kris åt oss som tvingar min dotter, svärson och alla andra att åka utomlands för att få jobb och pengar.

Ion Crácilin har fem vuxna barn och 14 barnbarn. Ett av barnbarnen bor hos honom och hustrun eftersom föräldrarna tvingades söka arbete i Grekland. De jobbar fortfarande kvar, trots att det är ekonomisk kris även där.

– Vårt barnbarn går i skolan och vi uppfostrar henne väl. Hur fattiga vi än är gör vi vårt allra bästa.

Enligt Ion finns det ungefär 15 000 taxibilar i Bukarest. Bland dem är cirka 400–500 friåkare, som kör sin egen bil, men de motarbetas av taxibolagen.

När jag frågar hur han kan överleva på ”ingenting” förklarar Ion att det finns bra och dåliga dagar. Hans dagliga förtjänst ligger i snitt på knappt 600 kronor. Fast Ion tankar för drygt 200 kronor per dag, vilket han alltså till stor del får stå för själv.

– Taxibolagen sänker kilometertaxan hela tiden och vi får ta smällen med lägre inkomster. Allt var tio gånger bättre förr. För det första fick du betalt för ditt jobb!

Ion pekar ut 1989 som vändpunkten, det år då diktatorn Ceausescu störtades.

– Innan dess hade alla jobb med löner vi kunde betala mat och hyra för. Det gick att sätta undan pengar för att åka på semester. Efter det har allt försämrats.

Ion röstade inte i förra EU-valet och tänker inte göra det i vår heller. Men han går till vallokalen vid varje val och river sönder sin valsedel, för att den inte ska hamna i orätta händer.

– Efter revolutionen röstade jag, det var en stor och viktig händelse för alla att vi skulle få demokrati. Men valet till den så kallade regeringen och presidenten blev en stor besvikelse. Efter några år fick politikerna de där idéerna om att gå med i EU och vid folkomröstningen sa majoriteten ja.

EU strävar efter att införa samma prisnivå i öst som väst, däremot är beslutsfattarna inte ett dugg intresserade av att höja lönerna, anför Ion Crácilin.

– Unionen gör sitt bästa för att uppfostra vår industri och våra företag i kapitalistisk anda. De vill förvandla oss från producenter till konsumenter. Jag tror inte att framtiden blir bättre. Vi har hamnat i en djup svacka. En grav.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Vi behöver en ny kontrollmyndighet för yrkestrafiken

Debatt. Under 2022 infördes flera nya bestämmelser gemensamt inom EU, det så kallade mobilitetspaketet. Bestämmelserna skulle ge bättre arbetsvillkor för yrkesförare, mer rättvis konkurrens mellan transportföretag och ökad trafiksäkerhet i den europeiska transportsektorn.

Magnus Falk. Foto: John Antonsson

Magnus Falk

…Transports EU-expert. Inför EU-valet uttryckte du oro för att maktbalansen skulle skifta i parlamentet. Hur blir det nu?

Vi vill ta kampen mot organiserad brottslighet på arbetsmarknaden

Debatt. För att stoppa pengaflödet till gängen måste vi ta tillbaka kontrollen över svenska arbetsplatser från kriminella företag och organiserade brottsnätverk. Därför presenterar vi tio konkreta EU-förslag för att städa upp på arbetsmarknaden.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Månadens klubb
Ordförande Christopher Vuori och ledamot Sanna Eklund, som också jobbar halvtid som ordförande i Transports avdelning 11, Gävle. Foto: Justina Öster

”Samtal är vårt starkaste verktyg”

Bevakning. Organisering och samtal med kollegorna som är utspridda på arbetsplatser runt om i Gävleborgs län. Att skapa en förståelse för vad facket är och gör. Det är grundbulten i den lokala Securitasklubbens arbete.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!