Försäkringarna viktig pusselbit när facket värvar i norr

Facket. Förra året hjälpte Transports avdelning Mellersta Norrland medlemmarna att hitta över 17 miljoner kronor i missade försäkringspengar. Nu fortsätter jakten på bortglömda ersättningar.

Avdelning 32 har kontor i Sundsvall, Östersund och Örnsköldsvik. I höst drar man i gång två projekt. Det ena handlar om medlemsvärvning, det andra om försäkringarna som transportarbetare har.

Den här tisdagen sitter försäkringsrådgivarna i skolbänken på kontoret i Sundsvall. Folksam och LO är inbjudna till avdelningen för att gå igenom hela försäkringsskyddet. Det är ett mantra som återkommer när LO:s Erik Sidekrans berättar:

– Har du varit sjuk mer än 14 dagar, anmäl! Har du skadat dig på jobbet, anmäl! Alla som fått barn efter år 2000, anmäl! Är du osäker på dina rättigheter, kontakta din fackliga avdelning.

Erik Sidekrans och Hans Ebenfelt, Folksam, gå systematiskt igenom försäkringarna som gäller för alla som jobbar på arbetsplatser med kollektivavtal. De täcker upp vid bland annat långtidssjukdom och arbetsskador.

Sedan kommer medlemsförsäkringarna hos Folksam. De som bara gäller vid medlemskap i facket.

Den kollektiva hemförsäkringen är viktig, betonar Hans Ebenfelt.

– Många missar den och tecknar en egen hemförsäkring. Det är helt onödigt, bortkastade pengar, säger han och lyfter sedan fram inkomstförsäkringen som Transport har.

Den ser till att alla som är med i fack och a-kassa – och som hamnar i arbetslöshet – faktiskt får 80 procent av lönen i 100 dagar. Vilka som i praktiken kan få ersättning styrs av taket i a-kassan, som nu är 25 025 kronor. Alla som ligger över den summan kan få extra påfyllning genom inkomstförsäkringen. Övriga får redan cirka 80 procent via a-kassan.

Hans Ebenfelt lyfter fram möjligheten för medlemmar i facket att få kostnadsfri personlig rådgivning från Folksam, om försäkringar och pension. Han propagerar också extra mycket för ett par av de frivilliga försäkringar som Transports medlemmar kan välja som tillval.

Den ena är fritidsförsäkringen.

– När vi pratar med medlemmar hittar vi ofta skador som inträffat utanför arbetstid, och som ger rätt till ersättning. Fritidsförsäkringen är jätteviktig. Sjuk- och efterlevandeförsäkringen bör man absolut ha också.

– Samma sak med försäkringen för barn, Medlemsbarn. Många LO-medlemmar tror att ungarna redan är försäkrade genom exempelvis skola eller förskola. Men så är det normalt inte. Skyddet varierar stort mellan olika kommuner. Tyvärr är våra husdjur ofta bättre försäkrade än barnen.

Johan Molin är ordförande i avdelning 32 och dessutom regionalt skyddsombud. Han mycket nöjd med att avdelningen hittat två driftiga försäkringsinformatörer som ska jobba i tre månader med uppsökande verksamhet. Den ena är Matilda Olofsson, lastbilschaufför. Den andre, Björn Nilsson, kommer från bevakningsbranschen.

Parallellt ska avdelningen satsa extra på medlemsvärvning. Taxichauffören Jan Stålemar har värvats för att under fyra månader besöka företag med låg organisationsgrad. Siktet är främst ställt på åkeribranschen. Johan Molin och ombudsman Åke Wijkmark kommer också att vara involverade i arbetet.

– Vi har kartlagt avdelningen och hittat företag där vi behöver kraftsamla, säger Johan Molin. Nyckeln är att försöka ha kontinuerlig kontakt med arbetsplatserna. I första skedet siktar vi på Östersundsregionen.

Vad är nyckeln om Transport ska växa och bli starkare?

– Vi måste bli bättre på att berätta vad facket gör och vad vi är bra på. Försäkringarna är också ett viktigt argument för medlemskap i facket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Björn Nilsson

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Cirkeldiagram räddade pengar

Miljonerna ni nästan missade

Försäkringspengar. Få vill tänka på att försäkringarna behövs. Och många vet inte sin rätt när något händer. Utan LO:s uppsökande arbete hade nästan en miljard kronor frusit inne förra året – en tiondel av ersättningen från avtalsförsäkringarna som totalt betalades ut 2018.

Flera krav på Renova efter dödsolycka

Arbetsmiljö. Renova måste ha bättre rutiner och instruktioner. Det är några av de krav som Arbetsmiljöverket ställer på företaget efter den arbetsplatsolycka där Lars-Ingemar Krook omkom förra året.

Det våras för miljözonen

Trafikpolitik. Efter flera turer i domstol har förvaltningsdomstolen sagt ja till att införa en miljözon i centrala Stockholm. Om det går enligt plan görs det nu i vår.

Lastbil på väg

Polisen fokuserar på yrkestrafik

Vägtrafik. Den här veckan pågår en av Polisens trafikveckor. Det betyder extra fokus på kontroll av yrkestrafiken i hela landet.

Skattefusk för 100 miljoner kronor inom åkeribranschen

Åkeri. Totalt 100 miljoner kronor som skulle ha betalats in i skatt. Det upptäckte Skatteverket när man kontrollerade landets åkerier under 2021 till och med 2024. Lejonparten gäller fusk och fel kring löner och arbetsgivaravgifter som inte redovisats.

Regeringen: Strängare regler för arbetslösa

Arbetslöshet. (UPPDATERAD) Stramare regler och hårdare sanktioner för den som inte följer reglerna. Den inriktningen på arbetslöshetsförsäkringen annonserar regeringen. "Trist, men inte oväntat att regeringen fokuserar på att misstänkliggöra arbetslösa som arbetsovilliga och smitare."

Uppdrag Transportombud
Linnea Hammarqvist, Patrik Nilsson och Ida Hallberg utanför Scania där Avarn Security tog över bevakningsuppdraget sommaren 2024. Och där Ida klev in som Transportombud. Foto: Lilly Hallberg

Fackets ombud på golvet

Fackligt arbete. Till Ida Hallberg vände sig kollegorna med förtroende i en turbulent tid. Som ombud tog hon frågor vidare direkt, kom tillbaka med info. Och skapade närhet till facket på arbetsplatsen.

Arbetsförmedlingen Malmö

Nu ökar varslen inom transportbranschen

Arbetslöshet. I december ökade antalet inskrivna på Arbetsförmedlingen. Samtidigt pekar varselsiffrorna inom transportområdet kraftigt uppåt.

Tydliga rutiner krävs för säkra gripanden

Bevakning. I början av december 2024 avled en väktare, som anslöt för att hjälpa två ordningsvakter vid ett krogbråk i Gamla stan i Stockholm. Omständigheterna kring hans död är oklara och utreds. Men hur bör man som väktare agera i liknande situationer?

Miljöarbetare bra på att stoppa jobb vid halka

Arbetsmiljö. I januari har det varit flera fall med svår halka runtom landet. I flera kommuner har villaägare ilsknat till då soporna inte hämtats i tid. Men det finns ett skäl till att sopbilarna har stått still.

The Course Starting Point

Utbildning. Här börjar det – Startpunkten på engelska är en chans för fler att få en introduktion till den egna fackföreningen.