Försäkringarna viktig pusselbit när facket värvar i norr

Facket. Förra året hjälpte Transports avdelning Mellersta Norrland medlemmarna att hitta över 17 miljoner kronor i missade försäkringspengar. Nu fortsätter jakten på bortglömda ersättningar.

Avdelning 32 har kontor i Sundsvall, Östersund och Örnsköldsvik. I höst drar man i gång två projekt. Det ena handlar om medlemsvärvning, det andra om försäkringarna som transportarbetare har.

Den här tisdagen sitter försäkringsrådgivarna i skolbänken på kontoret i Sundsvall. Folksam och LO är inbjudna till avdelningen för att gå igenom hela försäkringsskyddet. Det är ett mantra som återkommer när LO:s Erik Sidekrans berättar:

– Har du varit sjuk mer än 14 dagar, anmäl! Har du skadat dig på jobbet, anmäl! Alla som fått barn efter år 2000, anmäl! Är du osäker på dina rättigheter, kontakta din fackliga avdelning.

Erik Sidekrans och Hans Ebenfelt, Folksam, gå systematiskt igenom försäkringarna som gäller för alla som jobbar på arbetsplatser med kollektivavtal. De täcker upp vid bland annat långtidssjukdom och arbetsskador.

Sedan kommer medlemsförsäkringarna hos Folksam. De som bara gäller vid medlemskap i facket.

Den kollektiva hemförsäkringen är viktig, betonar Hans Ebenfelt.

– Många missar den och tecknar en egen hemförsäkring. Det är helt onödigt, bortkastade pengar, säger han och lyfter sedan fram inkomstförsäkringen som Transport har.

Den ser till att alla som är med i fack och a-kassa – och som hamnar i arbetslöshet – faktiskt får 80 procent av lönen i 100 dagar. Vilka som i praktiken kan få ersättning styrs av taket i a-kassan, som nu är 25 025 kronor. Alla som ligger över den summan kan få extra påfyllning genom inkomstförsäkringen. Övriga får redan cirka 80 procent via a-kassan.

Hans Ebenfelt lyfter fram möjligheten för medlemmar i facket att få kostnadsfri personlig rådgivning från Folksam, om försäkringar och pension. Han propagerar också extra mycket för ett par av de frivilliga försäkringar som Transports medlemmar kan välja som tillval.

Den ena är fritidsförsäkringen.

– När vi pratar med medlemmar hittar vi ofta skador som inträffat utanför arbetstid, och som ger rätt till ersättning. Fritidsförsäkringen är jätteviktig. Sjuk- och efterlevandeförsäkringen bör man absolut ha också.

– Samma sak med försäkringen för barn, Medlemsbarn. Många LO-medlemmar tror att ungarna redan är försäkrade genom exempelvis skola eller förskola. Men så är det normalt inte. Skyddet varierar stort mellan olika kommuner. Tyvärr är våra husdjur ofta bättre försäkrade än barnen.

Johan Molin är ordförande i avdelning 32 och dessutom regionalt skyddsombud. Han mycket nöjd med att avdelningen hittat två driftiga försäkringsinformatörer som ska jobba i tre månader med uppsökande verksamhet. Den ena är Matilda Olofsson, lastbilschaufför. Den andre, Björn Nilsson, kommer från bevakningsbranschen.

Parallellt ska avdelningen satsa extra på medlemsvärvning. Taxichauffören Jan Stålemar har värvats för att under fyra månader besöka företag med låg organisationsgrad. Siktet är främst ställt på åkeribranschen. Johan Molin och ombudsman Åke Wijkmark kommer också att vara involverade i arbetet.

– Vi har kartlagt avdelningen och hittat företag där vi behöver kraftsamla, säger Johan Molin. Nyckeln är att försöka ha kontinuerlig kontakt med arbetsplatserna. I första skedet siktar vi på Östersundsregionen.

Vad är nyckeln om Transport ska växa och bli starkare?

– Vi måste bli bättre på att berätta vad facket gör och vad vi är bra på. Försäkringarna är också ett viktigt argument för medlemskap i facket.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Toppa din pension

Medlemsförmån. Har du möjlighet att avsätta lite pengar varje månad i ett pensionsspar? I så fall har du som medlem i Transport ett erbjudande från Folksam att spara i Medlemsspar.

Björn Nilsson

Så räddade facket hem över en miljard kronor till försäkrade

Facket försäkrar. Avdelningarnas uppsökande arbete har gett lysande resultat. Utan Transports informatörer hade närmare 156 miljoner kronor i försäkringspengar frusit inne. För LO-förbunden handlar det om totalt 1,1 miljard – pengar som räddats till anställda med kollektivavtal.

Cirkeldiagram räddade pengar

Miljonerna ni nästan missade

Försäkringspengar. Få vill tänka på att försäkringarna behövs. Och många vet inte sin rätt när något händer. Utan LO:s uppsökande arbete hade nästan en miljard kronor frusit inne förra året – en tiondel av ersättningen från avtalsförsäkringarna som totalt betalades ut 2018.

Pride 2024 är i gång!

Facket. Transport är på plats på årets Pridevecka i Stockholm. Festivalen startade på måndagen och avslutas med traditionsenlig parad på lördag.

Rattfylla bakom allt fler indragna körkort

Trafiksäkerhet. Nära 20 000 körkort återkallades det första halvåret. Medan trafikbrotten som orsak minskar fortsätter återkallelser på grund av rattfylleri och drograttfylleri att öka.

Sopbil fast i slukhål

Arbetsolycka. Plötsligt rasade vägen – föraren hann inte reagera och sopbilen körde ned och fastnade i slukhålet i ett bostadsområde i Jönköping. Ingen ska ha skadats fysiskt i olyckan.

Många dödsolyckor bland lastbilschaufförer sker i trafiken. Foto: Jeppe Gustafsson/Shutterstock

M: Sverige riskerar missa säkerhetsmål

Trafikpolitik. Målet att halvera antalet dödsolyckor i vägtrafiken ser ut att misslyckas. Riksförbundet M, tidigare Motormännen, larmar nu om att takten för att öka säkerheten är för långsam och att farliga vägavsnitt lämnas utan åtgärd.

Semester fortfarande klassfråga

Rapport. Skillnaderna är stora mellan arbetare och tjänstemän när det gäller möjlighet till semesterresor, fritidsaktiviteter och nöjen. Och klyftan har ökat över tid, visar LO:s kartläggning.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.