Försäkringen delvis en ideologisk fråga
Transports ordförande Lars Lindgren är positiv till Helps försäkring, men anser att vissa frågor måste besvaras innan den kan bli aktuell. Dessutom tycker majoriteten i förbundsstyrelsen att Transport ska hålla sig till Folksam och inte teckna ytterligare en försäkring.
Om Transports medlemmar har behov av Helps juristförsäkring är svårt att säga. Förbundsstyrelsens åsikter i frågan går som sagt isär och majoriteten anser att Transports medlemmar klarar sig med det rättskydd som finns i Folksams hemförsäkring K-hem. När Helps erbjudande har diskuterats i förbundsstyrelsen har intresset varit svalt, men Lars Lindgren anser att saken inte ännu är avgjord.
För att komma närmare ett definitivt beslut är det främst frågor kring behov och ekonomi som måste redas ut. Det finns också ideologiska ställningstaganden att göra.
Skulle Transports medlemmar ha nytta av en sådan här försäkring?
– Behovet ökar nog, säger Lars Lindgren. När folk får det bättre ställt så förekommer fler tvister om till exempel egendom där juridisk rådgivning behövs. Förut har det bara varit de rika som behövt den här typen av hjälp och som det ser ut nu är det de som har möjlighet att betala för den. En försäkring av det här slaget skulle göra att alla får tillgång till juridiskt stöd.
Vad tycker du om kostnaderna för försäkringen?
– 34 miljoner om året är mycket pengar för förbundet. Det hade varit bra om det gick att undersöka behovet hos våra medlemmar. Om det inte blir så många som utnyttjar försäkringen blir varje ärende väldigt dyrt.
Elektrikerförbundet kommer inte att höja sin medlemsavgift när försäkringen börjar gälla alla deras medlemmar. Vad skulle hända med avgiften för Transports medlemmar om juristförsäkringarna infördes?
– Den skulle behöva höjas. Man ska heller inte glömma att vi redan har rättsskydd i den försäkring som medlemmarna har hos Folksam och som vi redan betalar för.
Varför skulle Transports medlemmar behöva ytterligare en försäkring som ger juridisk hjälp?
– Den här försäkringen fungerar på ett annat sätt och täcker andra behov. Att Help till skillnad från Folksam använder sina egna advokater gör möjligtvis att de tjänar på en så snabb process och är därför kanske effektivare i sitt arbete.
Hur ställer sig Transport till att anlita ytterligare ett försäkringsbolag som ger juridisk hjälp?
– Det är delvis en ideologisk fråga. Folksam har sin grund i en folkrörelse och är på så sätt att föredra. Styrelsen har än så länge sagt att det är Folksam som gäller, men det finns mycket kvar att diskutera och inga beslut är tagna.