Försäkringen vid arbetsskada kan förändras

Nya förslag. Livräntan för arbetsskadade föreslås följa med inkomstutvecklingen i samhället, Försäkringskassans läkare kan få mindre makt och smittsamma sjukdomar ska hanteras som vilken arbetsskada som helst. Där har Claes Jansson på fackens juristbyrå hittat några guldkorn i förslagen som ska ge en tryggare försäkring för arbetsskadade.

I går levererade utredaren Siv Petersson sitt 436 sidor tunga dokument till socialförsäkringsminister Annika Strandhäll. Uppdraget var att föreslå hur arbetsskadeförsäkringen ska bli både tryggare och mer jämställd.

Bakgrunden är att allt färre söker ersättning när de skadar sig på jobbet och allt mindre pengar betalas ut. Utgifterna för livränta till arbetsskadade har minskat från över elva miljarder kronor 1991 till tre miljarder per år i dag.

– Tanken är att fler arbetsskadade ska få livränta, och framför allt att fler ska få veta att de har rätt att ansöka om det, säger ministerns pressekreterare Victor Harju.

Transportarbetaren bad Claes Jansson, enhetschef på LO-TCO Rättsskydd, om en snabbrecension av utredningen. Han har även tillfrågats som expert av utredaren, och är nöjd med en hel del detaljer.

– Slutklämmen är bra, säger han.

Där har Clas Jansson hittat tankar om att arbetsskadeförsäkringen kan behöva en ännu djupare genomlysning. Samtidigt konstaterar han att den aktuella utredningen troligen inte kommer att vända trenden som går mot att allt färre får ersättning för arbetsskador. Även om den innehåller en lång rad olika förslag.

Claes Jansson är nöjd med idén att livräntan varje år ska räknas upp enligt ett annat system än i dag. Den ska följa inkomstutvecklingen i samhället. I dag följer den i stället ett index som bygger på kostnadsutvecklingen.

Han gillar också att utredaren vill ha en ”rättslig värdering” av omständigheterna när det handlar om ifall en psykisk belastning har lett till arbetsskada. Det skulle minska makten en del hos de försäkringsmedicinska rådgivarna hos Försäkringskassan.

– Sedan är det bra att det blir ett mer heltäckande skydd för den som drabbas av en smitta på jobbet, säger han.

Andra förslag som får godkänt är mera forskning kring arbetsskador och en sammanställning av den kunskap som redan finns.

– Det är bra också om Försäkringskassan blir tvungen att ta in läkarintyg när den ska bedöma hur varaktig en arbetsskada är, säger Claes Jansson. I dag är det upp till den skadade att komma med läkarintyg, men det blir nog lättare för en läkare att svara på hur länge en person kan förväntas vara sjuk när det är kassan som frågar.

En grund i utredningen är förslaget om en ny rehabiliteringspenning vid arbetsskada. Ersättningen ska kunna utgå under max tolv månader, under tiden utredning och rehabilitering pågår.

– Det är väl bra om den vanliga rehabiliteringspenningen kan kompletteras för den som har en arbetsskada, men det kommer att beröra väldigt få personer, säger Claes Jansson.

På regeringskansliet räknar man med att presentera ett skarpt förslag efter remissrundan, när myndigheter och organisationer har fått en chans att reagera på både helheten och delarna. Om det går som beräknat kan riksdagen fatta beslut i vinter, och eventuella lagändringar börjar då gälla nästa sommar.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

Kristina Sjöberg, chefredaktör och ansvarig utgivare, Transportarbetaren. Foto: John Antonsson

Friskvård och skyddsombud

Ledare. Arbetsmiljöverkets statistik visar en otäck ökning både på antalet dödsfall relaterade till arbetsplatsolyckor och anmälda arbetsolyckor som ledde till sjukfrånvaro.

Strängare regler vid sjukskrivning föreslår utredning

Sjukförsäkring. Skärp reglerna i sjukförsäkringen och återgå till strängare bedömningar för att få sjukpenning längre än ett halvår, föreslår en statlig utredning. En farlig tillbakagång till ”de rättsosäkra och otrygga system som gällde innan 2021”, kommenterar LO-ordförande Susanna Gideonsson.

Fredrik ”Doktor lagom” Nyström är läkare i endokrinologi och professor i internmedicin vid Linköpings universitetssjukhus med över 30 års erfarenhet av att behandla patienter med viktproblem.

”Doktor lagom”: Träna aldrig mer än du behöver

Hälsa. Undvik att träna hårt, hoppa över frukosten och ta gärna ett glas rödvin till din sena middag. Det är några av råden som professorn och överläkaren Fredrik Nyström ger i sin pocketaktuella bok Radikalt lagom.

Lastbil på vinterväg, Umeå. Foto: Scandphoto/Shutterstock

Så vill Trafikverket undvika förra årets snökaos på vägarna

Trafik. En ny dygnetrunt-funktion för drift och underhåll som gör att Trafikverket kan handla direkt, utan dröjsmål. Det finns med i myndighetens nya handlingsplan med åtgärder för att förebygga en upprepning av vinterkaoset på landets vägar.

Avtal 2025

”Jag längtar efter att få gå ner till heltid”

Miljö. Det hettade till kring arbetstidsförkortning och bättre arbetsmiljö när Transportarbetareförbundets miljöarbetare samlades till avtalsråd om ett nytt kollektivavtal. ”Jag kör slam- och spolbil i Norrbotten och längtar till den dag jag får gå ner till heltid", uttryckte sig Tommy Öhrwall.

Från och med den 1 december måste dubbfria vinterdäck vara märkta med den särskilda symbolen alptopp/snöflinga.

Skärpta krav för vinterdäck

Trafik. Från och med den 1 december i år gäller nya, hårdare krav för godkänd klassning som vinterdäck.

Stopp för dieseldrivna taxibilar i Oslo

Klimat. Från och med den 1 november 2024 tillåts bara eldrivna taxibilar i Oslo, rapporterar nättidningen Taxiidag.se. Som jämförelse kan nämnas de kritiska rösterna om en miljözon i Stockholm, ett begränsat område i innerstan där bara el-, bränslecells- och gasfordon är tillåtna.

Avtal 2025

Uppdrag: Välja avtalskrav

Miljöarbete/tidningsbud. Högre lön och kortare arbetstid. Och märket, märket, märket. Under två novemberdagar samlas Transport för ett fjärde tillfälle för avtalsråd. Förutom avtalskrav diskuterades också möjligheter och svårigheter när förbundet valt att ställa sig utanför LO-samordningen.

Miljöarbetare dog på jobbet

Arbetsmiljö. En miljöarbetare på Renova dog under sitt arbetspass onsdagen den 20 november. Hans bortgång sörjs av kollegor och fackliga kamrater.

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.