Forskare avslöjar dieseltjuv
Vem är dieseltjuven? Forskare i Lund och Borås ska försöka få svar på den frågan. De ska gå igenom omkring 20 000 polisanmälningar för att se om det finns något samband mellan den illegala cabotagetrafiken och de omfattande bränslestölderna.
Dieselstölder från lastbilar och entreprenadmaskiner är vanligt. Så pass vanligt att denna form av bränslestöld fick en egen brottskod hos Polisen 2013. För den som drabbas är det inte bara en fråga om förlorat bränsle. Maskiner och bilar förstörs när tjuven sågar sönder fordonet för att kunna slanga. Slutsumman för skadegörelsen blir högre än själva bränslekostnaden.
– Så gott som alla företag som håller på med entreprenadmaskiner har problem med dieselstölder, säger Daniel Ekwall, forskare vid högskolan i Borås. Det är också hyfsat vanligt att lastbilar drabbas.
Mellan 2013 och 2014 kom det in 20 000 anmälningar till polisen angående dieselstölder. Då ingår även smitningar från bensinstationer. Nu ska Daniel Ekwall gå igenom alla anmälningar, sålla bort smitningarna och koncentrera sig på det som blir kvar. Var ägde stölden rum? När? Resultatet ska stämmas av mot kartläggningen av den illegala cabotagetrafiken i den cabotagestudie som just nu uppdateras vid Lunds universitet. Finns det något samband?
– Hypotesen är att om man begår ett sorts brott som till exempel illegalt cabotage så kan man också begå fler brott, säger Daniel Ekwall.
Att det skulle finnas ett samband mellan den illegala trafiken och bränslestölderna har de inga belägg för, säger Daniel Ekwall. Det enda de har är berättelser från förare och åkare som säger sig ha sett att det vid vissa tillfällen är utländska chaufförer som har stulit. Anledningen skulle vara att många europeiska chaufförer får en summa pengar som ska räcka till transport, lön och diesel. Eftersom lönerna är låga innebär minskade bränsleutgifter mer pengar i plånboken.
– Utländska förare har ökat, säger Daniel Ekwall. Bränslestölderna har gått upp. Men att de har med varandra att göra kan vi inte bevisa. Det vi gör nu är en koll. Ser det ut att finnas något samband får vi gå vidare med en till studie.
Resultatet av den studie som nu inleds kommer att redovisas på Transports seminarium i Almedalen den 29 juni.