Forskare avslöjar dieseltjuv

Vem är dieseltjuven? Forskare i Lund och Borås ska försöka få svar på den frågan. De ska gå igenom omkring 20 000 polisanmälningar för att se om det finns något samband mellan den illegala cabotagetrafiken och de omfattande bränslestölderna.

Dieselstölder från lastbilar och entreprenadmaskiner är vanligt. Så pass vanligt att denna form av bränslestöld fick en egen brottskod hos Polisen 2013. För den som drabbas är det inte bara en fråga om förlorat bränsle. Maskiner och bilar förstörs när tjuven sågar sönder fordonet för att kunna slanga. Slutsumman för skadegörelsen blir högre än själva bränslekostnaden.

– Så gott som alla företag som håller på med entreprenadmaskiner har problem med dieselstölder, säger Daniel Ekwall, forskare vid högskolan i Borås. Det är också hyfsat vanligt att lastbilar drabbas.

Mellan 2013 och 2014 kom det in 20 000 anmälningar till polisen angående dieselstölder. Då ingår även smitningar från bensinstationer. Nu ska Daniel Ekwall gå igenom alla anmälningar, sålla bort smitningarna och koncentrera sig på det som blir kvar. Var ägde stölden rum? När? Resultatet ska stämmas av mot kartläggningen av den illegala cabotagetrafiken i den cabotagestudie som just nu uppdateras vid Lunds universitet. Finns det något samband?

– Hypotesen är att om man begår ett sorts brott som till exempel illegalt cabotage så kan man också begå fler brott, säger Daniel Ekwall.

Att det skulle finnas ett samband mellan den illegala trafiken och bränslestölderna har de inga belägg för, säger Daniel Ekwall. Det enda de har är berättelser från förare och åkare som säger sig ha sett att det vid vissa tillfällen är utländska chaufförer som har stulit. Anledningen skulle vara att många europeiska chaufförer får en summa pengar som ska räcka till transport, lön och diesel. Eftersom lönerna är låga innebär minskade bränsleutgifter mer pengar i plånboken.

– Utländska förare har ökat, säger Daniel Ekwall. Bränslestölderna har gått upp. Men att de har med varandra att göra kan vi inte bevisa. Det vi gör nu är en koll. Ser det ut att finnas något samband får vi gå vidare med en till studie.

Resultatet av den studie som nu inleds kommer att redovisas på Transports seminarium i Almedalen den 29 juni.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.