Forskare ska studera cabotagetrafiken
Cabotagetrafiken diskuteras flitigt, både i Sverige och i andra europeiska länder. Men på forskningsfronten ekar det tyst. Det ska teknikforskaren Henrik Sternberg råda bot på i en ny studie.
– Det har skrivits hur många insändare och brev som helst om det här ämnet. Men det är i princip ett svart hål när det gäller forskning, säger Henrik Sternberg, som i veckan tillträder en forskartjänst i Lund.
Tidigare i år disputerade han vid Chalmers i Göteborg, med en avhandling om effektiva transporter. Nu fortsätter Henrik Sternberg på samma spår. Under hösten och våren ska han studera hur inflödet av utländska åkerier och chaufförer på den svenska transportmarknaden påverkar miljön.
Miljöeffekterna av cabotagetrafiken har inte diskuterats lika flitigt som frågan om snedvriden konkurrens. Men Henrik Sternberg tror att användandet av lågbetalda chaufförer från Östeuropa indirekt även påverkar miljön.
– En hypotes är att körsträckan ökar om man har lägre personalkostnader.
Tanken är att ju mindre man betalar chauffören, desto mindre incitament finns för åkerierna att effektivisera sina transporter. Små, utländska åkerier har också sämre möjligheter att få till en effektiv transportkedja än stora bolag som Schenker och DHL. Resultatet kan tänkas bli fler lastbilar som körs halvfulla, vilket i sin tur leder till längre körsträckor.
För att få reda på hur det faktiskt ligger till kommer Henrik Sternberg använda sig av den statistisk över godsflöden som finns, från till exempel hamnar och tullen. Men han behöver också hjälp från svenska åkerier. Genom dem hoppas Sternberg på att få in information om körningar som de har förlorat. På så sätt kan han se hur stor del av transporterna som körs av svenska och utländska åkerier och hur förändringen sett ut under de senaste åren.
– Min tanke är att sätt upp en webbsida med ett enkelt användargränssnitt som åkare kan rapportera in till.
Studien finansieras med ett bidrag på 400 000 kronor från Transport, genom Elin och Charles Lindleys stiftelse. Men Henrik Sternberg hoppas på att kunna få in fler finansiärer för att på så sätt utvidga projektet.