Forskare vittnar om mörkret i Iran

Framtiden ser mörk ut för mänskliga och fackliga rättigheter i Iran. Det går till och med bakåt, säger Mohammad Maljoo som är forskare från Iran. Just nu är han på besök i Sverige.

De skulle ha varit tre iranier här i dag. Transport bjöd inte bara in Mohammad Maljoo utan även två fackliga aktivister från det iranska bussfacket. Men de blev stoppade med beskedet ”åker ni får ni aldrig mer komma tillbaks till Iran”.

– Jag kunde åka för att jag inte representerar någon, säger Mohammad Maljoo. Jag är oberoende forskare som inte hör till någon eller något. Så fort man blir ett kollektiv utgör man också ett hot, i varierande grad beroende på hur framgångsrikt kollektivet är.

Mohammad Maljoo forskar bland annat om arbetarrörelsen i Iran och nu är han i Sverige i fem dagar för att kasta ljus över situationen i sitt hemland. Transport har ett mångårigt engagemang i Iran som började med att bussförare i Teheran försökte bilda en fri fackförening. Flera av aktivisterna fängslades, släpptes så småningom – och fängslades på nytt. Svenska Transport har jobbat aktivt för att få aktivisterna fria, men även varit djupt engagerat i iraniernas rätt att bilda fria och oberoende fackföreningar.

En gång om året försöker Transport uppmärksamma Iran lite extra. I november förra året bjöd facket in FN:s Iranrapportör och två representanter från en iransk människorättsorganisation. Då var läget mörkt i landet med ökat antal avrättningar, barnarbete, barnäktenskap, syraattacker mot kvinnor, bakåtsträvande lagändringar, kränkning av organisationsrätten och förföljelse och tortyr av den som jobbar fackligt.

Ett år senare är läget om möjligt ännu värre, säger Mohammad Maljoo.

– Det går bakåt när det gäller lön, social trygghet, jobb och levnadsvillkor över huvud taget. Samtidigt finns det varken någon ekonomisk utveckling eller någon plan för hur vi ska skapa fler jobb.

Hur ser det ut om tio år i Iran?

– Jag vet inte, säger Mohammad Maljoo och citerar den kände ekonomen Keynes: In the long run we are all dead. I det långa loppet är vi alla döda.

Transports ordförande Lars Lindgren säger att det är viktigt med förbundets årliga uppmärksamhet kring Iran.

– Vi får inte glömma alla som sitter i fängelse och alla som jobbar för fria fackföreningar, säger han. Vi måste också regelbundet uppdatera oss om läget i landet. Vi är bara ett litet fack i det här sammanhanget, men vi gör det vi kan.

Nu väntar ett digert schema för Mohammad Maljoo till och med fredag. Han har, förutom möten med Transport, Olof Palmes center, LO och Sida, även inbokade träffar med representanter från olika politiska partier. På onsdag kväll ska han också prata på ABF i Stockholm. Mötet är öppet för allmänheten och börjar klockan 18:00.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.