Forskaren som sågar fackets lönepolitik

I decennier har arbetsgivarna propagerat för individuella löner och större löneklyftor mellan anställda. Det är inte särskilt förvånande, tycker forskaren John Lapidus: – Frågan är i stället varför fackförbund som Kommunal hoppar på tåget.

Nästa år drar Transport och övriga LO-förbund i gång en ny stor avtalsrörelse. När transportarbetarnas förhandlare kliver upp i ringen är det mycket som talar för att samma krav kommer att stå överst på arbetsgivarnas lista igen – lönepotter och individuell fördelning.

Det är troligt att Transport kommer att säga nej. Som vanligt. Transport är numera i princip det enda fackförbund som tjurigt håller fast vid så kallade tarifflöner och lika fördelning. Om lönen ska räknas upp med låt säga 600 kronor i månaden, gäller 600 för alla i gruppen.

John Lapidus lyssnar intensivt när jag berättar om Transports lönefilosofi. Han är ekonomhistoriker vid Göteborgs universitet och har skrivit en avhandling om den svenska välfärdsmodellen. Ett särskilt kapitel ägnas åt de individuella lönerna i Kommunal.

Varför?

– Min forskning kretsar kring den svenska välfärdsmodellens förflackning. Nu har vi fått ett system som kännetecknas av konkurrens, marknadstänkande och individualisering. I det sammanhanget känns det naturligt att ta med den förändrade synen på löner.

I en historisk tillbakablick konstaterar John Lapidus att LO på 1950-talet slog in på den solidariska lönepolitikens väg. Klyftorna i samhället ansågs för stora och inkomstskillnaderna skulle utjämnas.

Kampen blev framgångsrik. Mellan 1960 och 1975 minskade lönegapet med nästan 50 procent mellan LO:s yrkesgrupper. Röster höjdes för att tjänstemän och akademiker skulle involveras – något som väckte starka protester.

Några år in på 1980-talet hade vinden vänt. Den radikala idén om löntagarfonder var begravd. Arbetsgivarna propagerade allt hårdare för decentraliserade löneförhandlingar och lokala potter, där de anställda skulle belönas olika beroende på engagemang och arbetsinsats.

I början av 1990-talet är Kommunal Sveriges största fackförbund, med över 700 000 medlemmar. Många av dem är lågavlönade kvinnor. På kongressen 1993 tar Kommunal beslut om en ny lönepolitik. Förbundet ska anamma individuella löner.

– Frågan var omdebatterad redan från start, säger John Lapidus. Motståndarna ansåg att det nya systemet skulle leda till tystnad och rädsla på arbetsplatserna. Många anförde också att arbetsgivarna saknade förmåga att sätta rättvisa löner.

Efter mer än 20 år håller Kommunal fortfarande fast vid ett lönesystem som John Lapidus tycker går på tvärs mot arbetarrörelsens idé om lika lön för lika arbete. Den interna kritiken har heller inte tystnat.

Lapidus konstaterar att Kommunal under årens lopp anfört två huvudargument när de individuella lönerna ska försvaras. Det första är att medlemmarna vill ha dem. Det andra är att individuella löner leder till högre produktivitet – något som i sin tur sägs bädda för högre löner.

– Inget av argumenten håller, säger han och skjuter först in sig på opinionen.

Kommunal har genomfört undersökningar och ledningen hävdar att en majoritet av medlemmarna är positiva. Stödet sägs också ha ökat.

Fast John Lapidus anser att enkäterna har brister. När kommunalarna tillfrågades år 2000 fick 7 000 medlemmar svara. 39 procent sa ja till individuell lön. 38 procent nej.

Elva år senare gjordes en uppföljning. Nu sa 52 procent ja. Men den här gången besvarades enkäten av en utvald webb-panel, där svarsfrekvensen var låg.

– Dessutom är det så att ”som man frågar får man svar”. Ett påstående som medlemmarna skulle svara ja eller nej på var: ”Ska skillnader i arbetsinsats ge skillnader i lön?” De flesta är nog frestade att säga ja på en sådan fråga, om den inte problematiseras mer.

När den framförhandlade potten fördelas olika på en kommunal arbetsplats kan ”Nisse” i värsta fall bli helt utan lönehöjning, medan ”Kalle” får flera tusen mer på lönekontot.

Under vår intervju resonerar Lapidus kring tänkbara orsaker till att Nisse straffas vid den årliga lönejusteringen. Vilka skäl bör vara giltiga i arbetskamraternas och arbetsgivarnas ögon?

•Hans fru gick nyligen bort i cancer och Nisse presterar sämre på grund av depression?

•Nisses yngste son har adhd och blir mobbad i skolan. Det går ut över Nisses koncentrationsförmåga och kräver en del extra ledighet.

•Han känner av en förslitningsskada, efter 35 år med tunga arbeten.

John Lapidus säger:

– Jag föreställer mig att arbetskamraterna i de här fallen är beredda att täcka upp, även om Nisse faktiskt presterar sämre på jobbet.

En het potatis är frågan om höjd produktivitet. Försvararna av personligt satta löner hävdar gärna att de anställda får en morot som leder till en större eller bättre arbetsinsats.

– Det finns teorier som stödjer detta, men minst lika många pekar på motsatsen. När jag studerat Kommunal har jag inte hittat ett enda dokument där förbundet utvecklar sin argumentation kring höjd produktivitet.

– Man ska inte glömma att det alltid finns en viss andel personer som blir förlorare när löner fördelas individuellt. Arbetsgivarna hävdar gärna att de som missgynnats kommer att ta sig i kragen och prestera bättre. Men jag har inte hittat några belägg för att det fungerar så. Risken finns ju att de blir deprimerade i stället. Särskilt om den satta lönen upplevs som orättvis.

När John Lapidus gått igenom den forskning som finns på området hittar han heller ingen entydig bild av hur ”vinnarna” påverkas. Alltså de som får mest av lönekakan.

– Det finns teorier som säger att de stimuleras till en sorts tävlan som gör att de presterar bättre. Men de kan också förändra sitt beteende, och bli mer intresserade av belöningen än av själva arbetet.

Om vi ändå antar att individuell lönefördelning normalt leder till höjd produktivitet: kommer det att ge kommunalarna högre löner?

– Nej, säger John Lapidus. Inget tyder på att utvecklingen gått åt det hållet. Den möjliga produktivitetsökningen är väldigt liten i Kommunals branscher. Hur ska en busschaufför prestera mer? Genom att köra mot rött ljus? Inom vården kan personalen säkert jobba effektivare, men det går ofta ut över kvaliteten.

Avhandlingen kretsar kring ett Sverige som genomgått en kraftig förändring på 20–25 år. Förändringarna har kommit smygvägen, anför Lapidus:

– Vissa grupper vill ha ännu mer av individualisering och privatisering. Andra är upprörda över utvecklingen. De ser ett samhälle som faller isär. Klyftorna i samhället är redan väldigt stora och konsekvenserna är tydliga. Som att högerextrema grupper vinner mark.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.