Forskning om framtidens flyg
Flyg. Stora satsningar pågår för att utveckla ny teknik och nya bränslen inom flyget. Nu ska forskningsinstitutet VTI i tre projekt bidra till att bredda forskningen och bland annat undersöka hur batteriladdning på flygplatser kan gå till.
– Det händer väldigt mycket inom flygområdet när vi ska ställa om till hållbart flyg, säger forskningschef Magnus Eek på Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI).
Industrin driver på när det gäller flygteknik och bränslen, men VTI kan komplettera bilden beträffande bland annat nytta, klimatpåverkan, resenärernas behov, resekostnader och hur flyget kan kombineras med andra transportslag, förklarar han.
Projekten handlar om:
- Hur gamla flygfält bedöms klara framtida klimatförändringar. Bedömningen gäller vindriktningar, nederbörd och temperatur. Studien ska ge förslag på åtgärder och studera drift, underhåll och nya behov inom elflyg.
- Förutsättningarna för ett regionalt hållbart flyg i norra Europa. Granskningen gäller teknikval, efterfrågan och miljöpåverkan. Vilken är samhälls- och klimatnyttan och behövs olika styrmedel?
- Studier av nya koncept för utformning av flygplatser med möjlighet att ladda batteridrivna elflygplan. Självkörande fordon kan till exempel hämta batterier från ett stationärt energilager och köra ut dem till flygplanen.
– Men framtidens infrastruktur och teknologi är inte alls begränsad till elflyg, säger Magnus Eek.
Han lyfter biobränslen och elektrobränslen som alternativ. E-bränslen tillverkas av infångad koldioxid och vätgas, men slukar mycket el. För elflyg handlar det i närtid om mindre plan med plats för få passagerare, som kan flyga cirka 20–30 mil.