Forskning om skadliga partiklar på jobbet
Arbetsmiljö. Eldrivna fordon är ofta tyngre. Men det saknas tillräck kunskap om vad det innebär för spridningen av farliga partiklar på arbetsplatserna. Afa Försäkring har beviljat 4,9 miljoner för att forska på saken.
Docent Joakim Pagels vid Lunds tekniska högskola hoppas ta reda på hur eldrivna fordon och förnybara drivmedel påverkar transportarbetares arbetsmiljö.
– Att hälsoriskerna med dieselavgaser är betydande känner vi väl till, men vi vet betydligt mindre om hur hälsan påverkas av olika typer av slitagepartiklar. Omställningen till eldrift leder till minskade avgasutsläpp men batterierna är tunga, vilket kan göra att spridningen av partiklar ökar, säger Joakim Pagels, docent i aerosolteknologi i ett pressmeddelande från Afa försäkring.
I forskningsprojektet kommer utsläppen att mätas och studeras i både arbetsmiljö och på laboratorium. Bland annat kommer forskarna att använda sig av bärbara monitorer för att mäta hur transportarbetarna exponeras för partiklar och avgaser.
– Därefter planerar vi att göra mätningar på tre arbetsplatser, i gruvmiljö, vid en överbyggd tågstation och i en mekanisk verkstad där man utför underhåll av fordon och arbetsmaskiner. I slutändan kommer det här leda till att vi både kan bedöma exponeringen bättre för olika transportemissioner och att vi lär oss mer om partiklarnas farlighet, säger Joakim Pagels.