Forskning om vägens riddare

Krisen i åkeribranschen har fått en grupp arbetarhistoriker i Landskrona att spetsa öronen. Nu planeras ett treårigt projekt där forskarna vill titta närmare på hur yrket som ”den fria vägens riddare” förändrats från 1970-talet fram till nutid.

Projektet är tänkt att fylla ett tomrum. Det finns inte mycket forskning om svenska lastbilschaufförer och deras arbetsförhållanden i dag, konstaterar Lars Berggren. Han är historieprofessor vid Centrum för arbetarhistoria i Landskrona och en av fyra forskare som står beredda att gräva djupare i ämnet.

– Min kollega Annette Thörnqvist har tidigare skrivit om olika former av osäkra anställningar så vi började fundera över att titta närmare på transportnäringen. Just den branschen är väldigt illustrativ om man ska försöka förstå hur arbetsmarknaden, arbetares vardag, privatliv och sociala samspel förändrats under de senaste årtiondena.

– Transportsektorn är väldigt spännande. Alla viktiga frågor koncentreras där!

Lars Berggren räknar upp IT-revolutionen med mobiler och gps-utrustning, vilket gett arbetsgivarna helt nya möjligheter att övervaka förarna.

– Det ökar stressen, samtidigt som den nya tekniken förbättrar chaufförernas möjligheter att hålla kontakt med familj och vänner.

Med inträdet i EU följde också en helt ny konkurrenssituation, med prispress och möjligheter att anlita lågt betalda lastbilsförare från de nya medlemsländerna i Östeuropa. Svenska åkerier klappar igen och svenska förare blir av med jobbet eller oroar sig för att göra det. Vad innebär det för relationen mellan svenska och utländska förare och framväxten av ett vi och dom-tänkande?

I forskarnas problembild finns även avreglering av transportbranschen och tillåtna och otillåtna transporter genom Sverige av utländska företag, så kallat cabotage.

– Uppdrag granskning gjorde ett uppmärksammat reportage om de utländska förarnas slavlika förhållanden och frågan har fått stort genomslag i medierna, säger Lars Berggren.

Han och kollegorna intresserar sig också för chaufförernas speciella ”truckerkultur” med en mer eller mindre mytologiserad bild av vägarnas fria hjälte, en riktig karlakarl som reder sig själv och löser alla upptänkliga problem under vägen.

Kulturen rymmer yrkesstolthet, individuellt dekorerade, lackerade, hyttdesignade och omsorgsfullt vårdade lastbilar, liksom speciell klädstil, särskilt språk och jargong. Lars Berrggren kallar det en utpräglat maskulin värld som vidmakthåller en stark könsmaktsordning.

Kulturen odlades i USA och stora delar av världen, men forskarna uppfattar att myten inte fick lika stort genomslag i Sverige. Här krockade den med svensk arbetarrörelses starka föreställning om den skötsamma arbetaren, i kontrast med cowboyen som tar lagen i egna händer om något hotar hans frihet eller familj.

Har den svenska chauffören bytt cowboyhatten mot keps?

– Det ska vi titta på. Symboler är väldigt intressanta att studera, symbolernas kulturella betydelser. Det är inte alltid man uttrycker saker med ord utan också med klädstil och attribut.

Den fria hjälten är starkt antifacklig och ointresserad av att gå samman och kämpa för bättre arbetsvillkor, påpekar forskarna.

Kan det vara en del av förklaringen till alla konflikter och hårda ord mellan fackligt anslutna och icke-fackliga lastbilsförare i sociala medier?

– Ja, det tror jag. Det blir intressant att undersöka den fackliga frågan. Vad har avregleringen inneburit för fackets möjligheter att påverka, agera och organisera chaufförer? Finns det en antifacklig udd bland förarna och har den förändrats? undrar Lars Berggren.

Som exempel på mer amerikansk truckerkultur lyfter forskarna fram tidigare årgångar av tidningen Trailer medan Transportarbetaren står för mer av arbetarrörelsens ideal.

Historieforskarna kommer att studera både anställda chaufförer, egenföretagare och så kallat falska egenföretagare, där utländska chaufförer hyrs in för att köra åkeriers lastbilar men själva får betala skatt, försäkringar och sociala avgifter.

Vad har kvinnornas intåg i branschen betytt?

– Det vågar jag inte säga. Jag vill inte gå händelserna i förväg, säger Lars Berggren.

Han pekar också på makten över arbete och kapital – och hur balansen har förändrats över tid mellan lastbilschauffören, åkaren och transportköparen.

Under hösten väntas besked från Vetenskapsrådet med flera om forskarna får sina ansökta miljoner. Lars Berggren har gott hopp och en workshop om vägens hjältar kommer att arrangeras vid Centrum för arbetarhistoria i Landskrona i slutet av året.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.

BRA till Arlanda efter nytt avtal med SAS

Flyg. Omkring 90 procent av flygtrafiken försvinner från Bromma flygplats 2025 och flyttar i stället till Arlanda. Det står klart sedan flygbolaget BRA och SAS tecknat ett sjuårigt avtal till ett värde av 6 miljarder kronor.