Forskningen som kan minska viltolyckorna

Antalet registrerade viltolyckor ökar i Sverige. Orsaken är inte fastställd än, men forskarna på Grimsö viltforskningsstation arbetar med frågan. De försöker också hitta lösningar som ska göra vägarna säkrare – både för människor och djur.

Strax väster om gränsen mellan Örebro och Västmanlands län, nära samhället Riddarhyttan, ligger natursköna Grimsö. Forskningsstationen drivs av Sveriges Lantbruksuniversitet och är inrymd i en gammal patrongård. Här arbetar flera av Sveriges främsta viltforskare.

Andreas Seiler har disputerat på vilt och är expert på viltolyckor. Han är en av en handfull forskare i landet som ägnar sig åt frågor om hur vilt påverkar trafik­en. Mycket av arbetet handlar om att utvärdera gamla lösningar och försöka hitta nya för att hålla vilt borta från vägarna. Han berättar att forskningen i dag bedrivs på olika håll, dels på tekniksidan av fordonstillverkarna och dels vid universiteten. Fordonstillverkare jobbar med system som ska upptäcka det som kommer ut på vägen och varna föraren eller stoppa fordonet.

– De nya systemen måste testas för vilt, men de verkar lovande. Forskningen vid universiteten utgår främst från geografisk data och polisrapporter. Där tittar vi på samband för tid och plats för olyckor och försöker hitta mönster, säger han.

Resultatet av forskningen är än så länge en ganska god bild av var och varför olyckorna inträffar, däremot behöver olika förebyggande åtgärder undersökas bättre. Forskningen visar också tydligt hur platser för olyckor varierar beroende av årstid och tid på dygnet. Exakt vilken typ av landskap djuren rör sig i vid en specifik tid på dygnet eller året är något forskarna på Grimsö arbetar med just nu. Andreas Seiler gissar att viltet håller sig mer i skogen under dagtid, men är noga med att det inte är något som är vetenskapligt bevisat ännu.

En annan fråga som ännu inte är utredd är varför de rapporterade olyckorna ökar. Ett minskat mörkertal skulle kunna vara en del av förklaringen, men det finns frågetecken i forskarnas data som antyder att det har hänt något som de inte hittat orsaken till än.

Det öronmärks inga pengar för forskningen om just viltolyckor, så forskarna måste själva söka anslag i konkurrens med annan vetenskap. Om inte Andreas Seiler och hans kollegor var intresserade av frågan skulle det alltså inte finnas någon forskning om viltolyckor i Sverige.

– Vi skulle behöva mer pengar. Eftersom det blir relativt få dödsfall som följd av viltolyckor, cirka tio om året, så bidrar vår forskning inte tillräckligt till noll­visionen för att politikerna ska visa något större intresse. Det är ändå lätt att se de samhällsekonomiska fördelarna med att kunna förebygga viltolyckor på ett effektivt sätt, säger Andreas Seiler.

Historiskt har flera olika lösningar testats, men nästan bara viltstängslet har gett något större resultat. Viltspeglar är ett exempel. Idén var att reflektera fordonens strålkastarljus för att skrämma djuren. Det fungerade inte. Man har gjort försök med artificiellt vargurin som placerats utmed vägarna för att skrämma bort viltet. Också det utan framgång. Varningsskyltar hjälper inte heller eftersom alltför få sänker hastigheten. Siktröjning är dyrt och hjälper till viss del, men det saknas tillräcklig forskning för att veta hur effektivt det egentligen är.

– Varningsskyltarna kan vi lika gärna plocka ner. Däremot kan ett stängsel med välfungerande passager vara väldigt effektivt, säger Seiler.

– En nordamerikansk studie visar att man kan minska olycksfallen med så mycket som 90 procent, men det behöver undersökas mer ordentligt för att kunna avvändas under svenska förhållanden.

– De vanligaste stängslen som används är gamla och utformades bara med älg i åtanke. Det går att anpassa så de även hindrar annat vilt, fast det är dyrt. Vildsvinen gräver sig till exempel lätt under de gamla stängslen.

Vildsvinen är också ett ökande problem. Eftersom vildsvinspopulationen växer i Sverige utan att de andra viltslagen minskar kan viltolyckorna komma att öka och vildsvinen bli det största problemet för folk ute på vägarna, berättar Andreas Seiler.

– Det finns många välvilliga personer på Trafikverket, men ibland saknas tyvärr den vetenskapliga kompetensen som behövs för att kunna göra ordentliga tester. Risken är att det investeras i lösningar som ger sken av att fungera utan att göra det.

En billig och mätbart effektiv lösning som redan används i andra länder är övergångar med aktiva varningssystem, ungefär som ett övergångställe för vilt. Då har man ett tydligt utmärkt hål i viltstängslet med sensorer som upptäcker viltet och som är kopplade till varningssignaler. En del varnar bara med skyltar som tänds, andra aktiverar en automatisk hastighetsbegränsning som slås på för en begränsad sträcka. Lösningen passar förstås inte överallt. men skulle kunna vara effektiv på många medelstora riks- och länsvägar.

– Vi kan säkert bygga bort en del av problemet, men den viktigaste åtgärden förblir ändå att vi anpassar vårt förarbeteende efter den aktuella risken. För att kunna göra det måste vi ha en aning om var och när vi behöver vara extra försiktiga, säger Andreas Seiler.
Fotnot: Som yrkeschaufför kan du hjälpa Andreas Seiler och hans kollegor i sin forskning genom att delta i deras online-enkät. Syftet är att samla in förares egna erfarenheter för att öka förståelsen och hjälpa forskningen om viltolyckor. Gå in på: www.viltochtrafik.se.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Ett matbud levererar thaimat från en krog på Möllevångstorget i Malmö. Han är inte en av dem som intervjuats i artikeln. Foto: John Antonsson

EU-direktivet om plattformsarbete ska införas

Gigarbetare. Nu blir det nya EU-direktivet om plattformsarbete verklighet. Både ministerrådet och EU-parlamentet kommer i dagarna att skriva under det definitiva förslaget.

Hylla nattens hjältar!

Tidningbudens dag. I en tid av stora förändringar kanske det är viktigare än någonsin att uppmärksamma den yrkeskår som i ur och skur konkret levererar det fria ordet. Lördagen den 12 oktober är alla tidningsbuds egen dag!

”Upphandlingar ska inte styras av lägsta pris”

EU. Låga löner, farlig arbetsbelastning och brist på erkännande. Det är dags att förändra EU:s regler för offentlig upphandling som bara lett till en kapplöpning mot botten för arbetsvillkoren, deklarerar fackliga federationen UNI Europa.

EU-domstol lättar på regler mot lönedumpning

Åkeri. EU-domstolen underkänner kravet att utländska bilar ska återvända till sina hemländer var åttonde vecka. "Har du som affärsidé att bedriva inrikestrafik i Sverige ska du vara etablerad i Sverige. Det är en ganska rimlig gång. Att EU-domstolen återigen väljer att gynna fusk och lönedumpning väcker seriösa frågor om vilken makt de ska ha i dessa frågor", säger europaparlamentarikern Johan Danielsson (S).

Tyska anställda mot försäljning av Schenker

Åkeri/Terminal. Nio representanter för arbetstagarna röstade emot tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahns försäljning av logistikbolaget DB Schenker vid ett styrelsemöte i veckan. De röstades dock ner och proceduren mot en försäljning rullar vidare.

Körde in i lastbil – åtalas för dödsolycka

Olycka. Den 7 november förra året kolliderade en personbil i fel körfält med en lastbil på Stallbackabron i Trollhättan. Nu åtalas en man för grovt vållande till annans död. Lastbilschauffören omkom i brand efter krasch mot broräcket.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

TCO fortsätter dra ifrån LO

Organisering. Nio av tio anställda på den svenska arbetsmarknaden omfattas av kollektivavtal. Den svenska modellen bygger just på att parterna som tecknar kollektivavtal representerar så många som möjligt. Men på den fackliga sidan har organisationsgraden sjunkit de senaste årtiondena.

Kultur
Attila Yoldas. Foto: Julide Yoldas

”Typiskt killar är ingen ursäkt”

Machokultur. Självklart finns det biologiska skillnader mellan pojkar och flickor, kvinnor och män. Men överdriv dem inte, uppmanar föreläsaren Atilla Yoldaș. I sin handbok för att hjälpa oss göra pojkar till jämställda män passar han på att avliva myten om testosteron.

En anställd på bensinstationen Circle K tog och åt proteinbars utan att betala under ett kvällspass. Det kostade honom jobbet. ”Ta inget som inte är ditt, oavsett var du jobbar”, råder Transports ombudsman Peter Åkesson. Foto: Justina Öster

Stal på macken då fick han sparken

Bensin. En kväll i juni när Andres jobbade ensam plockade han åt sig energidrycker och några proteinbars, som han åt och drack under passet på Circle K. När det upptäcktes fick han sparken.

Pengar

”Aldrig för sent att kolla sin pension”

Pension. – Du är aldrig för gammal för att titta till din pension, oavsett om du är 50 eller 60 plus, råder Transports försäkringsombudsman Pia Edvall på Tjänstepensionens dag. I dag, fredagen den 27 september.

Han vill spåra avfallsbrott med AI

Artificiell intelligens. Kriminella tjänar mest pengar på droger, därefter vapen, och på tredje plats kommer avfall. Att komma åt den illegala avfallshantering­en är en ständig katt och råtta- lek, där myndigheterna ofta har svårt att hänga med. Nu undersöker Naturvårds­verket, i samverkan med andra myndigheter, möjligheterna att använda AI för att förbättra situationen.

Hej chaufför! Vad står på önskelistan?

Avtal 2025. Avtalsrörelsen börjar ta fart och Transport­arbetaren gav sig ut för att höra vad yrkesförarna vill ha. Är det bara reda pengar eller ryms annat som arbetstidsförkortning i avtalen som ska tecknas i vår?

Samtrans-åkerier ska införa månadslön

Servicetrafik. I våras berättade Transportarbeteren att Samtrans-åkerier bryter mot kollektivavtalet. Nu inför två stora åkerier månadslön. "Medlemmar kom till oss med material och då kan vi gå in och förhandla", säger Mikael Ladman, ombudsman för Transport i Stockholm.