sedlar och ett kontokort

Förslag: Bankerna ska ta ansvar för kontanter

Värdetransporter. De största bankerna ska se till att svenska folket kan ta ut pengar och företag ska ha möjlighet att lämna in en dagskassa, föreslår en utredning. – Vi tycker att deras slutsatser är mitt i prick, säger Stefan H Johansson, försäljningschef på Loomis Sverige.

Det blir allt svårare att få tag i kontanter. Användandet har minskat kraftigt. En orsak är att vi handlar på andra sätt. Men vissa hävda också att bankerna har drivit på utvecklingen genom att minska möjligheterna att hantera kontanter.

På grund av det fick en särskild riksbanksutredning i uppdrag att snarast möjligt komma med förslag. Alla riksdagspartier har varit med under arbetet och står eniga bakom utredningens förslag.

Utredningen kräver att 99 av 100 svenskar ska ha högst 25 kilometer till närmsta plats för att ta ut kontanter och hantera en dagskassa. Den ambitionen ligger högre än dagens tillgänglighet.

Förslaget gäller de banker som lånar in mer än 70 miljarder kronor från den svenska allmänheten. De ska lösa tillgängligheten eller betala böter. I praktiken handlar det om sex banker.

– Med kommitténs förslag kommer de stora bankerna att tvingas ta sitt ansvar gentemot sina kunder och samhället när det gäller tillgången till kontanter. Samtidigt ges de stora grader av frihet hur de vill göra detta eftersom kraven inte specificerar på vilket sätt de ska erbjuda tjänsterna, säger Riksbankskommitténs ordförande Mats Dillén i ett pressmeddelande.

Enligt utredningen blir kostnaden inte så fasligt stor. Bankerna håller inte riktigt med om det.

– Att införa lagkrav på att ett fåtal banker ska tvingas stå för kontanttillgången i landet är rättsligt mycket tvivelaktigt eftersom inte samma krav ställs på övriga banker och andra aktörer i kontanthanteringskedjan, såsom handeln och värdetransportbolagen, säger Svenska bankföreningens vd Hans Lindberg i ett pressmeddelande.

– För de banker som omfattas av lagkravet innebär det ökade kostnader för såväl dem själva som deras kunder. Utredningen underskattar kraftigt kostnaderna för sitt förslag. En mer realistisk prislapp kan komma att uppgå till 100 miljoner kronor per år, fortsätter han.

Utredningen skriver att värdetransportföretagen Loomis och Nokas kan komma att tjäna på förslaget. Loomis har störst andel av den svenska värdetransportmarknaden. Företagets svenska försäljningschef Stefan H Johansson tycker om det han ser i förslaget. Han hoppas att en ökad tillgänglighet ska dämpa den minskade kontantanvändningen – och i bästa fall till och med leda till en uppgång.

– Grunden är att man ställer krav på fler marknadsplatser. När du ökar utbudet har människor bättre möjlighet att göra uttag och insättningar. Då ökar frekvensen.

Stefan H Johansson anser att utredningen har gjort en bra analys över vilka behov som finns och vilka som borde stå för notan. Men han saknar en sak:

– Vi tycker man missat småföretags möjlighet att få tag på växel.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Lästips:

LO-ekonomer varnar för hård åtstramning

Ekonomi. Svensk ekonomi fortsätter att krympa nästa år. För att komma ur den hemmasnickrade lågkonjunkturen krävs en annan politik än den förda, framhöll LO:s ekonomer som på tisdagen presenterade sin prognos för ekonomin.

Laura Hartman är chefsekonom på LO. Foto: John Antonsson

”Svensk arbetsmarknad har visat sig oväntat stark”

Ekonomi. Trots skenande inflation och kraftigt höjda räntor ser vi ingen stor ökning av arbetslöshet eller varsel. LO:s chefsekonom Laura Hartmans bedömning är ändå att Sverige är på väg in i en period av ökad arbetslöshet.

Transportarbetarens logga

Jerker Nilsson

… central ombudsman som sett till att alla kollektivare på bevakningsbolaget Loomis får semesterlön i morgon, den 23 oktober.

Den första svenska bussen körde i Stockholm i juli 1899. Den testades senare under året på linjen Tegnérgatan-Roslagstull.

Första svenska bussen blev ett bullrande fiasko

Årsdagar. Nu är det 125 år sen Sverige fick den allra första motordrivna bussen. Det blev ett superfiasko som hördes flera kvarter. Daimlers nya heta modell fick öknamnet ”bullerbussen”.

Helsingborgs containerhamn

Hamnarbetare dömd för kokainsmuggling

Hovrättsdom. Tingsrättens dom för kokainsmuggling i Helsingborgs hamn har fastställts av hovrätten. Straffet för den man som dömdes till åtta år i fängelse skärps till nio år. Hamnarbetaren och den andra mannen döms till vardera två år.

Genrebild tidningsbud

Fortsatta neddragningar för tidningsbud

Tidningsbud. De svarta fläckarna där tidningen har blivit allt fler under årets första halvår. På många håll i landet har det lett till uppsägningar.

Transport stämmer bussföretag

Arbetsrätt. Ett bussföretag sa upp en chaufför utan att förhandla med facket. Nu stäms bolaget för brott mot medbestämmandelagen.

Det är oklart vad just den här Mercedesen väger. Vad vi vet är att den går på el.

Färdskrivare slopas för miljöfordon upp till 7,5 ton

Trafik. Regeringen har beslutat att slopa krav på kör- och vilotider samt färdskrivare på vissa miljövänliga lastbilar som väger upp till 7,5 ton. Samtidigt ska vissa b-kortsförare kan få köra klimatvänliga fordon som väger upp till 4,25 ton. Transport är kritiskt och kallar ändringarna en trafikfara.

Kvinnlig student framför bild på lastbil, Transport avdelning 5:s stipendiat

Linda knep ett av stipendierna

Pris. ”En glad och positiv kamrat, som vill att alla ska lyckas & må bra, med sin aura sprider hon lycka.” Med den motiveringen, från klasskamraterna på fordons- och transportprogrammet i Vallentuna, knep Linda Berneklint ett av årets stipendier.

Kvinnlig lasstbilschaufför i förarhytten

Arbetsskadorna fortsätter öka

Arbetsmiljö. Kvinnliga yrkesförare har en förhöjd risk att skada sig allvarligt på jobbet. I en rapport från Afa Försäkring är siffrorna dystra.

Knallrosa Matbudsväska med Foodoras loggga på träbänk i Stockholms innerstad.

Livsmedel körs med sämre lönevillkor

Åkeri. Coop Gotland är nästa företag på tur att börja köra ut mat med Foodora, i stället för traditionella åkerier. – Deras villkor är inte nära det som transportavtalet ger, säger Mats H Andersson, ombudsman på Transport.

Minigasbussarna som exploderade

Teknik. En minigasbuss i Nybro och två i Västervik som använts till service­resor spontanexploderade. Sedan kallades militären in.

Transports ombudsman Peter Åkesson varnar: All stöld är saklig grund för avsked.

Stöld på jobbet skäl för avsked

Bensinmack. Ibland börjar det med en glass, en hamburgare eller en dricka. Sen kan det övergå till snus och cigaretter. Efter upprepade fall av stölder på bensinstationer i Göteborgsområdet varnar ombudsman Peter Åkesson: Stjäl aldrig på jobbet. Det är saklig grund för avsked!

Man delar ut ett flygblad genom sidorutan till en taxichaufför.

Facket stämmer stort taxibolag

Taxi. Telepass har på ett ­förslaget sätt försökt runda kollektivavtalet för att slippa betala ut övertidsersättning. Det anser Transport som drar taxibolaget till Arbetsdomstolen.

Avtal 2023
Gummiverkstad med däck staplade i förgrunden. En man står och jobbar framför en bil längre in i lokalen.

Det blev inget nytt avtal om arbetstid

Gummiarbetare. Det blir inga nya villkor om arbetstider i gummiverkstadsavtalet. Överenskommelsen föll efter att medlemmarna sagt sitt.