EU-parlamentet i plenum. Foto: Europaparlamentet
Close
EU-parlamentet i plenum.
Close

Förslag för bättre villkor drogs tillbaka

Gigjobb. Europas plattformsarbetare snuvade på bättre villkor. Nu är det upp till Belgien att försöka få till nytt avtal.

Just som EU såg ut att lagstifta om bättre villkor för Europas miljontals plattformsarbetare drogs det färdigförhandlade förslaget tillbaka. Spanien, ansvarig för uppgörelsen under sitt EU-ordförandeskap, hade inte förankrat den.

När medlemsländerna sedan granskade överenskommelsen sa 12 av 27 nej. Bland dem Sverige. Ansvarigt stadsråd, biträdande arbetsmarknadsministern Paulina Brandberg, vill inte kommentera vad man är kritisk till i förslaget. Men en anonym regeringstjänsteman uppger för Transportarbetaren att Sverige dels invände mot den så kallade presumtionen – hur arbetstagarbegreppet ska definieras. Dels mot de föreslagna kriterierna för om en person är anställd eller egenföretagare – om en plattformsarbetare uppfyllde två av fem kriterier skulle hen genom en företrädare (facket) eller myndighet kunna hävda en anställning. Uppdragsgivaren hade då att bevisa motsatsen – plattformsbolagen vill göra alla till egenföretagare för att slippa ansvar och kostnader. Enligt EU-kommissionen är 5,5 miljoner av unionens gigarbetare i dag felaktigt klassificerade som egenföretagare och går miste om rättigheter och socialt skydd som anställda har.

Svenska EU-parlamentarikern, socialdemokraten Ilan De Basso är nöjd med att direktivet föll och förutsätter att de svenska ståndpunkterna tas med i ett eventuellt nytt förslag.

– Som det står nu går det på tvärs emot hur vi organiserat arbetsmarknaden i Sverige.

Han försvarar partsmodellen på samma grunder som LO.

– LO har tagit fram en plan för att bringa ordning och reda inom gigekonomin. Jag förväntar mig nu att gigföretagen sträcker ut handen till svensk fackföreningsrörelse.

Men gigarbetare finns i hela EU, totalt 28 miljoner. Nästa år beräknar kommissionen att de är 43 miljoner.

Lämnas inte de i sticket när du och övriga svenska socialdemokrater i parlamentet säger nej till direktivet?

– Jag ifrågasätter inte behovet att förbättra arbetsvillkoren för gigarbetarna. Frågan är hur vi gör det? Det är ett område som växer över tid och vi har inte råd att låta det vara vad det är i dag. Och i de EU-länder där parterna sköter det här ska det göras på nationell nivå.

Den första januari tog Belgien över EU-ordförandeskapet efter Spanien och vill få till en ny överenskommelse. Men det är bråttom. EU-valet i juni gör att ett nytt avtal måste vara klart i början av mars. Ilan De Basso utesluter inte att Belgien klarar det, men att avtalet då kommer vara väsentligt annorlunda än det som föll i december.

– Jag är nöjd över att förhandlingarna återupptas och hoppas på en bättre överenskommelse.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Avtal 2025
Vuxna människor sitter vid bord efter varandra i en föreläsningssal.

Villkor för framtidens yrke och bransch

Bevakning. Det ökade säkerhetsläget i världen och i Sverige har ökat både säkerhetsföretag och antalet anställda. På Transports tredje avtalsråd diskuterades hur branschen kan bli attraktiv, både för redan anställda och för att locka nya.

Rederi stämmer Transport i AD

Arbetsdomstolen Ett rederi anklagar Transport för att ha utfört en olovlig stridsåtgärd. Facket nekar. Arbetsdomstolen får avgöra i frågan.

DO: Åkeri åldersdiskriminerade 34-åring

Arbetsrätt. Den arbetssökande mannen fick besked att han var för gammal för transportföretagets traineeprogram. Nu begär Diskrimineringsombudsmannen (DO) 75 000 kronor i ersättning för åldersdiskriminering.

Bolt slipper arbetsgivaransvar

Plattformsarbete. Det blir ingen prövning av om Bolt som arbetsgivare har ansvar för matbudens arbetsmiljö. Högsta Förvaltningsdomstolen beviljade inte Arbetsmiljöverkets ansökan.

Råttor utmanar hamn- och flygsmugglare

Flyg/Hamn. Gambiska jättepåsråttor har tidigare lärt sig sniffa upp både minor och utbrott av tbc. Nu tränar forskare råttorna för att de ska kunna avslöja smuggling av värdefulla djurdelar på flygplatser och i stora hamnar.

Forskning för bättre arbetsmiljö för lastbilsförare

Åkeri. Transportarbetareförbundet bidrar med 45 000 dollar, knappt 500 000 svenska kronor, till ett amerikanskt forskningsprojekt kring social hållbarhet och arbetsmiljö för lastbilschaufförer och andra yrkesgrupper.

Utbilda chaufförer om riskerna med gasfordon föreslår utredning

Serviceresor. Det är nödvändigt att se över reglerna vid besiktning av gasfordon. Yrkesförare skulle också behöva utbildning för att bli medvetna om riskerna. De slutsatserna drar räddningstjänsten i sin utredning efter att tre färdtjänstbussar exploderat.

Uppdrag granskning avslöjar: Ny korruption på Securitas

Korruption. Bevakningsjätten Securitas gjorde en internutredning och lovade nolltolerans mot korruption efter tidigare avslöjanden. Nu avslöjar SVT:s Uppdrag granskning att bolaget fortsatt muta en kommunal tjänsteman vid ännu en upphandling värd 30 miljoner kronor.

Operation Klövers resultat: 4,8 miljoner i viten

A-krim. Kontroller av bland annat transportföretag under fem dagar resulterade i mångmiljonbelopp i viten, sanktionsavgifter och förbud. Arbetsmiljöverkets insatser ingår i det myndighetsgemensamma arbetet mot ekonomisk brottslighet.

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Avtal 2025
Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Transport. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage tätt följt av terminal och hamn och stuveri.