Förslag för rättvisare konkurrens på vägarna
Åkeri. Regeringen vill ha kompletterande regler för kör- och vilotider i yrkestrafiken. Förslaget är nu ute på remiss hos bland annat Svenska Transportarbetareförbundet.
Bättre arbetsvillkor, rättvis konkurrens och ökad trafiksäkerhet. Det är avsikten med reglerna för kör- och vilotider som regeringen föreslår. Förslaget innehåller bestämmelser som ska komplettera EU-reglerna i det så kallade mobilitetspaketet. De reglerna började gälla den 20 augusti förra året.
Framför allt handlar kompletteringarna om att överträdelser mot kör- och vilotider ska kunna bestraffas direkt, ute på vägarna.
– Det är bra att regeringen tagit initiativet och vid en första anblick ser förslaget positivt ut. Att man kan få en prislapp direkt för fler överträdelser, så att säga. Men vi måste analysera det ordentligt nu, det får inte innebära att det ska gå att medvetet kalkylera med brister, säger Lars Mikaelsson, Transports förbundssekreterare.
Lars Mikaelsson välkomnar också att fler inom förbundet tar del av förslaget. Han uppmanar medlemmar med synpunkter att kontakta sin lokalavdelning.
– Så snart som möjligt, så att det kan påverka vårt remissvar. Det ska vara färdigt och inlämnat senast den 28 februari, säger han.
Redan reglerna för kör- och vilotider i EU:s mobilitetspaket har stärkt yrkesförares sociala villkor. Bland annat genom förbud mot att tillbringa den ordinarie veckovilan i fordonet. Det är också transportföretagens ansvar att föraren regelbundet kan återvända hem.
Regeringens avsikt med kompletteringarna är att öka efterlevnaden.
– Det måste bli bättre ordning på de svenska vägarna. Därför föreslås nu omedelbara sanktionsavgifter om du bryter mot gällande kör- och vilotider. Det kommer att leda till bättre villkor för yrkesförarna och mer rättvis konkurrens mellan transportföretagen, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett pressmeddelande från regeringen.
Tomas Eneroth betonar att konkurrensen mellan svenska och utländska transportföretag måste bli mer rättvis. Därför föreslås bland annat att regler om att förskott för sanktionsavgift införs även när det gäller kör- och vilotider. Med de nya bestämmelserna skulle utländska företag behöva betala direkt på kontrollplatsen om överträdelser upptäcks, ute vid en vägkontroll. Alltså så som det redan fungerar med sanktionsavgifter för cabotageöverträdelser.
Transport har länge arbetat för bättre arbetsvillkor för yrkesförare, oavsett hemland, liksom mer rättvis konkurrens – mot social dumpning och osund konkurrens. Förbundet är nu en av remissinstanserna.
Förslaget om kompletterande kör- och vilotider gick ut på remiss i går, den 4 januari. Svaren ska lämnas senast den sista februari. Förutom Transport ingår bland annat Kommunal bland remissinstanserna.