Förslag om digitala färdskrivare även i taxibilar

I dag är kontrollen dålig och taxiförare kör alldeles för långa pass. Inför digitala färdskrivare, som lastbilsförare har, även för taxichaufförer. Förslaget framförs i en S-motion till riksdagen, som välkomnas av Transport.

I lastbilschaufförernas färdskrivare noteras uppgifter om deras kör- och vilotider. Det underlättar polisens och övriga myndigheters kontroller, påpekar de socialdemokratiska riksdagsmännen Maria Stenberg och Sven-Erik Bucht i sin motion.

De undrar varför motsvarande system inte redan finns för taxiförare.

– I dag är arbetstider på upp till 14 timmar per dag ingen ovanlighet. Chaufförerna kan dessutom köra för flera olika bolag. Det kan ge ännu längre arbetstider, utan att det upptäcks i det nuvarande systemet.

Dagens situation är allvarlig, både när det gäller förarnas arbetsmiljö och trafiksäkerheten, påpekar norrbottningarna Stenberg och Bucht.

– Vi tänker på förarnas säkerhet. De har ett oerhört utsatt jobb i en trafik, som kan vara hemsk ibland, säger Sven-Erik Bucht.

Han är övertygad om att partikamraterna kommer att ställa upp på förslaget. Hur andra partier ser på frågan vet han inte:

– Men vi borde kunna få en bred majoritet i riksdagen. Det handlar ju inte bara om taxichaufförerna, utan också om säkerheten för passagerarna och alla andra trafikanter på vägarna.

På frågan om taxinäringen behöver återregleras, som förr, eller regleras strängare svarar Sven-Erik Bucht:

– Det finns fler brister i dagens system. Vi kanske skulle göra en översyn igen. Jag vet att det är särskilt besvärligt i storstäderna. De stora bolagen missköter sig inte när det gäller priser, men det händer att passagerare som åker med de mindre företagen får betala hemska priser. Det ger Sverige dåligt rykte bland utländska gäster.

Hur detta skulle kunna åtgärdas har Bucht inget färdigt svar på.

– Jag kan inte alla detaljer.

Varken han eller Maria Stenberg vill gå så långt som att överföra åkerinäringens kör- och vilotider direkt till taxibranschen. Taxiförare kanske inte behöver lika långa viloperioder som lastbilschaufförer, resonerar de.

– Exakt vilka villkor som ska gälla lämnar vi öppet till branschen, lagstiftarna och arbetsmarknadens parter att bestämma.

Lennart Sköld är central ombudsman på Transport med ansvar för taxiföraravtalet:

– Det här är att förslag som Transport drivit länge Jag är glad att frågan nu hamnat på riksdagens bord.

– Vår undersökning av tillståndet i taxibranschen 2012 bekräftar att det är så illa i näringen, som de båda riksdagsmännen beskriver. Taxichaufförerna jobbar många och långa pass, utan tillräcklig dygns- eller helgvila. Jag ser fram mot att förslaget nu får en seriös behandling i riksdagen, tillfogar Lennart Sköld.

Vad tycker du? Kommentera gärna artikeln!

Vi tar gärna del av dina åsikter. Glöm inte att hålla god ton i din kommentar – personpåhopp, sexism, rasism eller osakligheter tolereras inte och kommer inte att publiceras. Redaktionen behöver en e-postadress där vi kan nå dig, den publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Avtal 2025

Pengar eller tid?

Enkät. Vad är viktigast, mer lön eller mindre arbetstid? Och har du varit med förr på avtalsråd? Transportarbetaren frågade några av ombuden på plats.

Tommy Wreeth talar på avtalsrådet den 28 oktober 2024.

Transport mejslar fram sina krav

Avtal 2025. I slutet av oktober samlades förtroendevalda från hela landet för att mejsla fram krav till nästa års avtalsrörelse. Först ut var åkeri, bensin och garage.

förarlös taxi

Musk presenterade förarlös taxi

Teknik. I mitten av oktober presenterade Elon Musk Teslas nyaste produkt. En förarlös taxi utan ratt. Det är en tvåsitsig bil med måsvingedörrar.

Spegling i sidorutor på gul färdtjänstbuss

Taximål i domstol

Taxi. I våras stämde Transport taxibolaget Telepass för kollektivavtalsbrott. Den 14 oktober möttes parterna i Arbetsdomstolen (AD) för en första muntlig förberedelse i målet.

två sttaplar med mynt, en lägre med två kvinnofigurer på toppen, en högre med två mansfigurer på toppen. Ska illustrera löneskillnader mellan kvinnor och män.

Löneklyftan mellan kvinnor och män ökar – och minskar

Jämställdhetsanalys. Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,3 procent år 2022 – en ökning med 1,2 procentenheter på två år, visar en ny rapport. En anledning är att de med de allra högsta inkomsterna drar ifrån och i den gruppen är det mest män.

Tannbergsskolan i Lycksele tilldelades pris som Årets Transportskola. Foto: Liza Simonsson

Årets transportskola ligger i Lycksele

Utbildning. Hög kvalitet på undervisningen, lösningsorienterat synsätt och jämställdhetsarbete – allt med fokus på elevernas behov. Det är några skäl till att Tannbergsskolan i Lycksele tilldelats pris som Årets Transportskola.

Skydd 2024

Med säkerheten i fokus

Bevakning. I dagarna tre har säkerhetsbranschens alla aktörer mötts i Älvsjö. Ett allvarligt säkerhetsläge i omvärlden präglade också mycket av diskussionen på Nordens största mässa i sitt slag.

Gul Sverige-taxi på Stockholmsgata

17 får gå när växeln flyttar

Taxi. Cabonline stänger sin taxibokning i Sundsvall. Växeln flyttar till Lettland – all personal har varslats om uppsägning vid arbetsplatsen.

Strejkande hamnarbetare med solhatt sitter med plakat på campingstol

Hamnstrejk i USA sänder svallvågor globalt

Hamn. Fraktkaos, högre priser i hela världen, sänke för amerikansk ekonomi och hotad julhandel på flera kontinenter. En strejk bland hamnarbetare i USA har enorm påverkan. Och även om konflikten för tillfället är avblåst är kampen mot automation i hamnarna inte över.

Skydd 2024

Årets säkerhetspersonal prisad

Bevakning. Bästa kollegorna jobbar båda på Avarn. På den pågående säkerhetsmässan fick Moa Karlberg och Jean-Pierre Khachaji ta emot pris som Årets säkerhetspersonal.

Hallå och grattis, alla skyddsombud!

ARBETSMILJÖ. Grattis alla skyddsombud på skyddsombudens dag, den 23 oktober! "Javisst ja, det är det ingen som har koll på. Jag glömmer det också alltid", säger skyddsombudet Johan Kanmert på miljöföretaget Renova i Göteborg.

LO-borgen i Stockholm. Foto: John Antonsson

Transport bakom LO:s inledande avtalskrav

Avtal 2025. Låglönesatsning och nya medel för att bekämpa ofrivillig deltid. Det är två av kraven som LO-förbunden enats om inför nästa års avtalsrörelse. Hur höga lönekrav det blir är inte klart och frågan om arbetstidsförkortning ska snabbutredas till den 15 maj.

Norwegian är ett av de flygbolag där Transport organiserar kabinpersonal.

Fackliga förhandlingar om kabinavtal fortsätter

Facket. Förhandlingarna mellan Transport och Unionen om vem som ska organisera kabinpersonalen inom flyget fortsätter. Statliga Medlingsinstitutet gav en tidsfrist till den sista oktober. Men båda fackförbunden har sökt mer tid.

Mindre konflikt med starka fack

Rapport. Enligt en föreställning fungerar fackförbund splittrande och skapar ”bråk”. I verkligheten dämpar starka fack upplevelsen av konflikter, enligt en analys byggd på enkäter med 16 822 anställda i 31 länder.