Förslag om digitala färdskrivare även i taxibilar
I dag är kontrollen dålig och taxiförare kör alldeles för långa pass. Inför digitala färdskrivare, som lastbilsförare har, även för taxichaufförer. Förslaget framförs i en S-motion till riksdagen, som välkomnas av Transport.
I lastbilschaufförernas färdskrivare noteras uppgifter om deras kör- och vilotider. Det underlättar polisens och övriga myndigheters kontroller, påpekar de socialdemokratiska riksdagsmännen Maria Stenberg och Sven-Erik Bucht i sin motion.
De undrar varför motsvarande system inte redan finns för taxiförare.
– I dag är arbetstider på upp till 14 timmar per dag ingen ovanlighet. Chaufförerna kan dessutom köra för flera olika bolag. Det kan ge ännu längre arbetstider, utan att det upptäcks i det nuvarande systemet.
Dagens situation är allvarlig, både när det gäller förarnas arbetsmiljö och trafiksäkerheten, påpekar norrbottningarna Stenberg och Bucht.
– Vi tänker på förarnas säkerhet. De har ett oerhört utsatt jobb i en trafik, som kan vara hemsk ibland, säger Sven-Erik Bucht.
Han är övertygad om att partikamraterna kommer att ställa upp på förslaget. Hur andra partier ser på frågan vet han inte:
– Men vi borde kunna få en bred majoritet i riksdagen. Det handlar ju inte bara om taxichaufförerna, utan också om säkerheten för passagerarna och alla andra trafikanter på vägarna.
På frågan om taxinäringen behöver återregleras, som förr, eller regleras strängare svarar Sven-Erik Bucht:
– Det finns fler brister i dagens system. Vi kanske skulle göra en översyn igen. Jag vet att det är särskilt besvärligt i storstäderna. De stora bolagen missköter sig inte när det gäller priser, men det händer att passagerare som åker med de mindre företagen får betala hemska priser. Det ger Sverige dåligt rykte bland utländska gäster.
Hur detta skulle kunna åtgärdas har Bucht inget färdigt svar på.
– Jag kan inte alla detaljer.
Varken han eller Maria Stenberg vill gå så långt som att överföra åkerinäringens kör- och vilotider direkt till taxibranschen. Taxiförare kanske inte behöver lika långa viloperioder som lastbilschaufförer, resonerar de.
– Exakt vilka villkor som ska gälla lämnar vi öppet till branschen, lagstiftarna och arbetsmarknadens parter att bestämma.
Lennart Sköld är central ombudsman på Transport med ansvar för taxiföraravtalet:
– Det här är att förslag som Transport drivit länge Jag är glad att frågan nu hamnat på riksdagens bord.
– Vår undersökning av tillståndet i taxibranschen 2012 bekräftar att det är så illa i näringen, som de båda riksdagsmännen beskriver. Taxichaufförerna jobbar många och långa pass, utan tillräcklig dygns- eller helgvila. Jag ser fram mot att förslaget nu får en seriös behandling i riksdagen, tillfogar Lennart Sköld.